tirsdag den 11. oktober 2011

Radioprogram på P5: De grønne glæder

Hver tirsdag hører jeg radio fra kl. 17.10 til 18.00
mens jeg laver mad.
Grønne glæder er et gammelt haveprogram, der bliver genudsendt hver tirsdag. Værten er Helge Pedersen, som er medlem af Haveforeningen. Eller det ved jeg ikke, om han stadigvæk er. Udsendelserne er fra midten af 90'erne.
I dag handlede det om forårsløg i krukker. Jeg lærte noget nyt, nemlig at løg i krukker tåler ikke frost (Kun ned til ca. 5 frostgrader). Hvis det er mere end det, så rådner løgene. Mine løgkrukker står ude i afdeling D, hvor jeg tror, der er frost. Jeg må holde øje med temperaturen og evt. flytte krukkerne ind i afdeling A, hvor vi har varme på.
Løgkrukkerne skal dog have en kuldeperiode, som vi har det nu for at løgene udvikler sig rigtigt. Jeg vidste ikke, at løg i krukker ikke tåler for meget frost. Det var godt, at jeg fandt ud af det, når jeg lige har plantet 13 krukker!

Jeg troede, jeg kunne vedhæfte et link til programmet, men på DR's hjemmeside kunne jeg ikke finde ud af at høre programmet, jeg kunne kun finde det på programoversigten og det var ikke muligt at høre det!

2 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Gode gamle Helge Pedersen er ikke så tosset at få genudsendt. Jeg har nu ikke hørt ham.
Jeg kan godt lide det der med at flytte fra afdeling D ti afdeling A, store forhold :-) Men det er du jo nødt til med alle dine stiklinger, som du skal passe på og have styr på. Stort beundringsværdigt arbejde.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Helge Pedersen er helt okey. Vores "afdelinger" i udhuset er sådan set 4 rum med hver sin indgang. Afdeling A er vores bryggers med vaskemaskine og tørretumbler, rullemaskine og skabe til overtøj. Afdeling B er det rum, hvor vi stiller vores cykler og har papkasser med mindeting opbevaret. Afdeling C er værksted og mit blomsterrum. Afdeling D er til vores havemøbler og redskaber. Udhuset er jo isoleret og med varme, strøm og vand og så er det muret. Det er rigtig godt vi har det for vi har hverken kælder eller loft i vores hus. (Overetagen går helt op i loft til kip), så vi har ikke andre steder til opbevaring, men heldigvis fungerer det rigtig fint.
Jeg har til aften lige lavet lidt flere stiklinger!