søndag den 23. oktober 2011

Vinteropbevaring af Dahliaknolde

I dag fik jeg tømt ca. 40 krukker.
Det var et dejligt solskinsvejr i dag og der skulle graves dahlier op af krukkerne og opbevares frostfrit. Jeg tog godt med tøj på, men jeg skal love for at jeg fik varmen og havde mest af al lyst til at gå rundt i en t-shirt, men det var vist ikke så klogt, så jeg besluttede mig for at svede i stedet for! Et øjeblilk tænkte jeg: Hvorfor har jeg alle de krukker? Er det virkelig slidet værd? Det er det!! Havearbejde er sund motion blandt andet og så er der rig mulighed for at tænke kreativt!




Der var ikke kun dahlier i krukkerne. Solsikkerne Italian White og stolte kavalerer røg ud i dag - efter at jeg tog frø fra! Til højre i billedet kan man se 4 krukker med purpurfarvede kongelys. De blev sået indendøre i år og da de er to-årige tænkte jeg, at de nok hellere måtte blive i krukkerne, så de kunne komme igen til næste år. Jeg ved ikke, om det er den rigtige måde? Jeg har aldrig haft kongelys før og slet ikke i krukker.
Under alle krukkerne har jeg lagt nogle småsten, da jeg har lært, at det kan gøre, at de ikke slår revner i frostvejr. Det kan nemlig godt ske selvom krukkerme er frostsikre.
Jeg har stadig omkring 30 krukker med planter i. Det lilla krukkebed rørte jeg ikke i dag, da det stadig stod pænt og kunne nydes lidt endnu! Og mine Helichrysum står også flotte i deres krukker. Min mørkløvede Alunrod satte jeg hen i læ opad væggen til udhuset.



Dahliaknoldene fik jeg børstet nogenlunde rene og jeg havde gemt trækasser fra "Årstiderne", hvor jeg har lagt en avis i bunden. Jeg har sat farveskilte i kasserne. Jeg husker ikke sorterne fra hinanden, men jeg farveopdeler knoldene, så jeg ved til foråret hvilke farver, der skal kombineres.



Her er nogle af kasserne. De er opbevaret i afdeling C, som er frostfrit. I løbet af vinteren går jeg ud og skraber lidt i overfladen med en negl i overfladen af knoldene for at undersøge om de er saftige og spændstige, for så er der liv i dem.



Her kan man lige skimte to kasser nederst i midten af billedet. Jeg har kun lige præcis nok plads til kasserne i mit blomsterrum. Man kan stadigvæk komme rundt om olivetræet og alle pelargonierne, når man skal vande. Man må sno sig - så går det fint!

Den anden så jeg på Claus Dalbys blog, at han gemte noget af pottejorden. Det tip tog jeg til mig i dag. Jeg fyldte to affaldssække med jord, som jeg til næste år kan bruge i bunden af nogle af krukkerne. På den måde sparer jeg nogle penge på jordindkøb. Det er en rigtig god idé for jeg kan meget godt lide genbrug!



Jeg ved ikke om affaldssække er smarte, men jeg kunne ikke komme på bedre idéer. De har lovet tørvejr de næste dage, så derfor er sækkene ikke lukkede, da jeg gerne vil have, at jorden tørrer lidt mere inden jeg lukker poserne.

Der var en lille smule friske blomster tilbage på dahlierne og dem plukkede jeg og satte indenfor i vaser.





Der var kun én pink, så den fik en vase for sig selv!

6 kommentarer:

Frk. Anemone sagde ...

Endnu en systematisk køreplan, tak for det. - og for tippet om at lægge småsten under krukkerne om vinteren. Det kendte jeg ikke.

Har du alle dine Dahliaer i krukker?

Jeg så også godt tippet med at genbruge noget af jorden til krukkerne, det må vi tage til os.

Din alunrod ser flot ud :)

Ulla

Høneballehaven sagde ...

Hold da op en masse krukker du har. Sikken et arbejde, men med den måde du arbejder på, er det ikke noget problem. Desuden har du gode opbevaringsrum til dine planter, det er godt at have. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg skal opbevare mine dahlia knolde, måske er det bare en ommer til næste år, men det kunne jo være rart, hvis de kunne overleve.
Jeg kan se, at I nordjyder har haft bedre vejr end vi andre, også Dorthe snakker om godt vejr. Her var det absolut ikke vindstille. Det er det heller ikke i dag.

Frøskuffen sagde ...

Poserne bliver nok lidt møre med tiden. I Jem & Fix kan du få sorte spande til ingen penge. De kan bruges år efter år og stables, når de ikke er i brug.

Jeg vil huske dit lille trick med småstenene under krukkerne.

Hanne i haven sagde ...

Nøj, hvor er du altså effektiv deroppe nordpå :-) Jeg har ikke fået gravet en eneste Dahlia op endnu.
Du har vildt mange krukker, det er jo helt Dalbysk :-)
Smart med småstenene, det lyder meget logisk.
Jeg smider normalt jorden i bedene eller på komposten, eller lader den nogle gange stå i bunden af krukkerne, og så blander jeg den op med den nye jord næste år.
Hvis du bruger tippet fra frøskuffen, så foreslår jeg at bore 4-5 huller i bunden af spanden, og lægge en bid fiberdug i bunden, så bliver jorden ikke fyldt med vand.
Jeg har småsten osv i murerspande med huller i bunden. For jeg hader når det står fyldt med råddent vand.

Lene sagde ...

Sikke flittig du har været. Jeg er også ved at være færdig med at grave mine dahlia op (har nu slet ikke så mange som dig). De bliver lagt i tør spaghnum i en flamingokasse og dækket med halm, tror jeg. Nu skal jeg bare finde et frostfrit sted at opbevare dem. Sidste år rådnede alle mine dahlia, og det syn vil jeg meget gerne undvære til foråret.

Birgitte sagde ...

Hej Ulla. Tusind tak for din kommentar.Ja, jeg har alle mine dahlier i krukker. Nogle af knoldene var vokset til temmelig stor størrelse, så måske vil jeg dele dem i foråret og se om der er plads nogle steder i haven.

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Vejret var ret godt med klar solskin og min mand og en god ven til os sad på hver deres havestol og "beundrede" mit arbejde! Sådan kan det gå! Men heldigvis sørgede de for frokost!

Hej Frøskuffen. Tusind tak for din kommentar. Tak for tippet med spandene. Vi mangler faktisk spande, så det råd vil jeg tage til mig.

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar og dine gode råd. Det er en god idé, det med spandene og hullerne. Jeg kan godt se fidusen! Jeg må nok indrømme, at der vist er gået lidt dalbysk i det, men jeg har samlet over nogle år, så det passer til pengepungen! Jeg er glad for at mit tip om småsten under krukkerne kan bruges!

Hej Lene. Tusind tak for din kommentar. Jeg tror, at hvis du kommer dahliaknoldene i flamingokasser med halm, at du muligvis kan holde dem frostfrie i garagen. Men jeg kender faktisk nogen, der graver et stort hul i jorden og forer med halm, som knoldene lægges i og så bliver det hele dækket til med en bunke jord. Det skulle vist fungere godt!