søndag den 30. oktober 2011

Et meget meget gammelt og kæmpestort pæretræ.

I min lillebrors have står der det mest fantastiske træ.


Her kan man sidde i en liggestol med en bog i skyggen, eller man kan sidde og drikke en kop kaffe sammen. Der er hundredevis af pærer på træet, men nu er sæsonen slut.
Det værste ved det hele er, at min bror overvejer at save det ned med motorsaven. Han må have spist søm! Jeg vil gøre et stort forsøg på at tale ham fra det, for det ville da være forskrækkeligt med sådan et stort flot træ, som nærmest er som en kæmpe parasol, hvis det pludseligt skulle saves til pindebrænde!


18 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Du har ret Birgitte, det ville virkelig være synd. Det ser ikke ud som om, der er mange andre træer i haven, så det vil blive meget bart i haven uden det.
Du må se om du kan tale ham fra det.

Frk. Anemone sagde ...

Ja, det ville være meget synd at fælde træet. Det tager mange år at få sådant et stort træ og det ser da ud til at der også er steder med sol i haven, så træet tager vel ikke det hele?

Min Gamle Jul sagde ...

Uh, får det helt dårligt ved tanken ;-)

Sådan et gammelt pæretræ er guld værd :-)

Tim Skovrup sagde ...

Gi' din bror "en på lampen" ;) og forhåbentlig dropper han den tanke, hvis ikke.... så en mere "på lampen" :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Jeg kan love jer, at jeg vil gøre alt for at tale ham fra det. Den var go´den med én på lampen. Håber, min bror læser det!

Robert sagde ...

''Mit træ min mortorsav griner''

Birgitte sagde ...

HejRobert. Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for, at du har fortalt mig, at du kun vil klippe træet til, så det får en parasol-agtig krone. Det glæder mig.

Høneballehaven sagde ...

Så så Robert, nu skal du høre efter hvad din kloge søster siger :-)

Landbohaven sagde ...

Hvor er træet dog smuk.
Jeg forstår godt, at du vil forsøge at overtale din lillebror til at la` træet blive stående.

Birgitte sagde ...

Hej igen Lisbeth. Tak for din herlige kommentar. Vi har kun det sjov vi selv laver!!
Hej Landbohaven. Tusind tak for din hilsen.

Lene sagde ...

Jeg kan også rigtig godt lide træer, men vi har en nabo (en landejendom) hvor der står rigtig mange store træer tæt på vores skel. Det gør at vi ikke har nogen sol i haven efter kl. 16.00 og efteråret og 18.00 om sommeren. Det er altså træls, og hvis det er på grund af skygge i haven pæretræet måske skal fældes, kan jeg godt forstå dem lidt.
Ellers skal det altså blive stående - basta! :)

Høneballehaven sagde ...

Ham der lillebror skal bare have en gang røg :-) fornemmer jeg helt tydeligt.
Men må så også give Lene ret, hvor mange træer er der i haven foruden det? Og smager pærerne godt? Min nabo har et pæretræ fyldt med uspiselige pærer. Det er meget stort og sviner meget. Herovre kalder vi dem præstepærer. De er meget melede og ikke nogen fornøjelse for ganen.

Hanne i haven sagde ...

Ja, det er et flot træ, og det lyder som en fin løsning, at din bror vil beskære det istedet for at fælde det med det samme.
Og husk ham på, at hvis han fælder det på et tidspunkt, så er han ''forpligtet' til at plante mindt et nyt træ istedet :-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg bliver rigtig glad! I min brors have er der kun to træer og en rhododrendon. Der er pæretræet og et blommetræ. Ellers er der kun græsplæne og en hæk. Pæretræet skygger meget, så jeg synes også, det er godt, at det bliver beskåret. Jeg har ikke smagt pærerne, da min bror næsten lige er flyttet ind og sæsonen var forbi.

Bente sagde ...

Det er et meget smukt træ og kronen kan jo snildt gøres meget mindre. Vi har måttet plante et espalier pæretræ for at få vores gamle gråpæretræ, til at bære frugt igen, fordi alle vores yngre naboer ikke gider at have frugttræer, fordi de sviner! Det er jo selvfølgelig også et argument, men et kedeligt et, synes jeg!
Elsker mit gamle pæretræ og efter 5 år uden frugt, er det i år begyndt at bære frugt igen!! Jubiii!!
Så det gamle træ oh lad det stå. Please......

Birgitte sagde ...

Hej Bente. Tusind tak for din hilsen. Tænk at man kan lave et espalieretræ ud af et gammelt pæretræ! Jeg elsker også frugttræer og har faktisk kun frugttræer som træer i vores egen have. Jeg tror min bror er overbevist om, at han må bevare sit gamle træ. Han har faktisk sagt at jeg må komme og plukke alle de pærer jeg kan fragte hjem til næste år. Det glæder jeg mig rigtig meget til!

Bente sagde ...

Hej Birgitte
Det var altså ikke det gamle pæretræ, vi lavede til et espaliertræ. Vi måtte simpelthen købe et nyt træ, som vi espalierede, for vi har ikke plads til flere frugttræer, men vi var kede af, at vi ikke havde en bestøver til det gamle pæretræ. Sådan var historien!

Ditte sagde ...

Hej! Vi får halveret kronen istedet for, så træet får lov til at leve videre... Birgitte, regner med at vi skal smage al den pærecider du kommer og laver af pærerne.. hehe.. jeg har taget en før- og tager et efterbillede så du kan se resultatet.