tirsdag den 18. oktober 2011

Barrodsroser

Der kom en pakke fra Rosenposten!
10 roser blev det til og de blev plantet i går. Først satte jeg dem i en balje med vand, hvor de stod og trak i meget lang tid. Jeg gravede ret dybe huller for at få plads til alle rødderne. Så satte jeg planterne ned, så podestedet blev dækket ca. 5 cm med jord. Hullet fyldte jeg halvt op med vand inden jeg dækkede til med jorden. Bagefter vandede jeg alle de planterede roser.


Mary Magdalene
Alchymist
Nu vil jeg vise nogle billeder af alle roserne, og jeg vil tro på, at mine bliver lige så flotte til næste år. Billederne er fra Rosenposten.

Gerbe Rose, slyngrose i mit ene stativ
Alchymist

Mary Magdalene i mit nye bed  med limegrønne sommerblomster

The Shepherdes også sammen med limegrønne sommerblomster.
Til sidst endnu en slyngrose som de to øverste. Parade hedder denne og er plantet op ad plankeværket i bunden af haven.
Parade
Jeg glæder mig rigtig meget til foråret!!

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Skønt med alle de nye roser, jeg bliver næsten helt misundelig. Jeg tror nok, jeg springer over i år, de har jo ikke haft det så godt her hos mig siden foråret.
Men netop Gerbe og Alchymist står på min ønskeseddel. Jeg gemmer den til næste år :-) Mary Magdalene er meget lav og har en vidunderlig duft.
Det er ikke sikkert, roserne bliver så fine næste år, der skal som regel et par år til, inden de bliver rigtig store og flotte, men held og lykke med dem.

Marianne Selvig sagde ...

Åh, hvor jeg kan genkende det med at køøøøøbe, udplante efter alle kunstens regler og så glæææææde sig. De skal nok vokse til og ca. 1/2-delen af ens haveglæde eer jo netop forventningen. :)

Jeg købte også en Alchymist i marts, men jeg tror faktisk den står for tørt, så den skal flyttes her om 14 dages tid.

Held og lykke end det hele.n

Marianne
Den Helbredende Have

Frk. Anemone sagde ...

Tillykke med dine nye roser, det er bare dejligt at få noget nyt og så gå og glæde sig til næste sommers blomsterpragt.

Frøken Solhat sagde ...

.....sikke en fest det bliver til æste år Birgitte. Det bliver etr fantastisk syn.

Hvor er din svigermors malerier skønne.....det er da bestemt er kreativt gen der har udfoldet sig med penslen der ;0)

Dorthe

Hanne i haven sagde ...

Hold da helt op... 10 roser! :-D
Hvor bliver det spændende at se dem til næste år.
Så kan vi begge følge vores nye Alchymister.
Trives roser godt hos dig?
Indtil i år, har de trivedes rigtigt dårligt hos mig. Derfor har jeg aldrig haft ret mange. Og jeg har opdaget at de alle næsten er plantet i for meget skygge. Så det prøver jeg at lave om på ny, sådan lidt efterhånden.
Sprøjter du dine? Jeg gjorde det en enkelt gang i år, og jeg synes faktisk at det hjalp lidt. Jeg har nu ikke specielt lyst til at sprøjte, men jeg læste at Claus Dalby mener at den første sprøjtning er den vigtigste, så måske kunne man nøjes med den.
Jeg er spændt på at høre hvordan dine trives, for jeg vil simpelthen blive bedre til roser :-D

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Rigtig mange tak for jeres kommentarer. Jeg blev glad. Det er dejligt at have noget at glæde sig til og have forventninger til noget godt. Marianne beskriver det lige sådan som jeg har det! Til Dorthe: Min svigermor er efterhånden blevet 2,5 meter høj af al den ros, hun har fået. Og det har hun også fortjent.
Til Frøken Anemone: Blomsterpragt - det ord kan jeg rigtig godt lide. Jeg håber også der bliver meget blomsterpragt i alle haverne næste år. Til Lisbeth: Jeg tror, der må være noget galt med dine roser, siden de ikke har trives så godt, for når man ser alle dine andre planter, så er det jo helt fantastisk. Måske kan du blive inspireret af det indlæg jeg har lavet i dag!
Til Hanne. Jeg håber, jeg har svaret på dine spørgsmål i dagens indlæg.