søndag den 15. april 2012

Min gødningsplan og bærbedet

Ifølge min gødningsplan er det nu frugttræerne og bærbuskenes tur!


Min gødningsplan fungerede fint sidste år, så jeg følger den igen i år uden ændringer. Det er så dejligt nemt og jeg behøver ikke at gå og huske på, hvornår jeg skal gøde. Jeg kigger på planen hver gang vi kommer til en ny måned og så ved jeg præcis, hvad jeg skal gøde. Det kan jeg lide! Jeg har skrevet ned hvilken gødning de forskellige planter skal have og gødningen kan man altid få på planteskolen.


Et af mine projekter er at udvide bærbedet, så alle buskene kommer i det samme bed og så er det meningen at der skal være jordbærplanter som bunddække.


Her kan man se de tre små buske, jeg gerne vil have udvidet bedet til. I bedet har jeg to blåbærbuske, en stikkelsbær, en jostabær, tre rabarber og tre tyttebær. Udenfor er det en ribs og solbær og endnu en blåbær. Jeg vil gerne have en stikkelsbær mere og måske også en ribs og solbær.
Jeg har udsat mit projekt indtil videre fordi bedet ligger tæt på dér, hvor vi skal bygge og jeg er bange for, at der bliver en del trampen rundt, så jeg synes, det er bedst at vente!


Der er en fordel ved at udvide bedet og det er, at jeg kan grave noget af det mos væk, der er i græsplænen her i denne del af haven.
Mine blåbærbuske vokser noget langsomt. Sidste år havde de taget lidt skade af al den hårde frost der var, så jeg håber, at de får det bedre og begynder at gro lidt mere. Jeg elsker blåbær og drømmer om at fylde fryseren med bær til syltetøj, saft og blåbærtærte, men der går nok noget tid endnu. Jeg elsker også stikkelsbær og på vores busk kommer der rigtig mange bær. Mine tyttebær har jeg mest for sjov, dem spiser jeg direkte fra busken!


Jeg har aldrig prøvet at have en have med jordbær og glæder mig rigtig meget til den dag, hvor jeg kan gå ud og plukke en skålfuld, som vi kan få til dessert med mælk og sukker på. Uuhm. Det ser jeg frem til!
Rigtig god søndag!

8 kommentarer:

Fra frø til blomst sagde ...

Hold da op en gødningsplan, du har godt nok tjek på det - wow :-)

Det er aldrig noget, jeg har fået sat mig ind i. Så jeg smider bare en gang animix i hele haven om foråret. Krukkerne vander jeg ca. en gang om ugen med en tilfældig flydende gødning.

Specielt mine roser ville nok have godt af, at jeg satte mig ind i brug af gødning og sprøjtning.

Susanne sagde ...

Det lyder skønt med alle dine bærbuske. Jeg har aldrig smagt jostabær, men har hørt, at de skulle være lige så sunde som blåbær. Jeg satser også på, at der med tiden kommer flere bærbuske ind i haven. Kan godt se en opstammet stikkelbær i staudebedet for eksempel :-)

Vivi sagde ...

Smart med den gødningsplan :-)

Det ser hyggeligt ud med alle dine bærbuske. Ang. jordbær så husk at stå så tidligt op, at solsortene ikke har været der før dig ;-)

Jeg har for mange år siden prøvet at have lidt jordbær, men begrænset hvad jeg fik ud af det, Solsortene var ret gode til at finde bare den mindste hul i nettet og snige sig igennem ;-)

Fru Friis sagde ...

Denne blogverden er fuld af super organiserede havemennesker! Ret tjekket med den gødningsplan, og nu fik jeg lige begge navne på det som roserne "skal" sprøjtes med - tak for det. Tror bare jeg printer din plan ud og bruger den uden at skamme mig ;o)

Dit bærbed bliver da rigtig godt, men du har nok ret i at det er klogt med for megen flytten rundt indtil div. håndværkere (hvis det er sådan nogen...) er færdige med at mosle rundt. Man kan jo ikke forvente at de alle er havemennesker med balletsko på... ;o)

Høneballehaven sagde ...

Ja Birgitte den gødningsplan er virkelig tjekket. Jeg har mest styr på, hvornår mine rhododendron og mine roser skal gødes. Resten får en gang nkp først på foråret. Det fik det allerede i marts, for da gødede bønderne, så regnede jeg med, at det var tid for mine planter også.
Vi har en del blåbærplanter, men har endnu aldrig haft til fryseren. Bent og jeg spiser dem efterhånden, og fuglene hjælper nok også til. Vores blåbær gror også langsomt.

Birgitte sagde ...

Hej Gitte. Tusind tak for din kommentar. Jeg gødede ikke rigtigt de første år, vi boede her, men efter at jeg er begyndt, kan jeg se stor forskel. Jeg tror især at roser har rigtig godt af det, så måske skulle du sætte dig ind i det?

Hej Susanne. Tusind tak for din kommentar. Bærbuske synes jeg hører til i en have og det er så hyggeligt at plukke bærene. Jeg synes jostabær smager lidt som solbær, måske bare en anelse mere syrlig. Jeg vil rigtig gerne kunne lave marmelade af dem!

Hej Vivi. Tusind tak for din kommentar. Ja, når vi nu godt kan lide de små fugle, så bliver vi vist nødt til at finde os i, at de også spiser af buskene. Jeg håber dog bare, at jeg alligevel kan få mange jordbær!

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommntar. Du skal være så velkommen til at bruge min gødningsplan. Det er jo det, der er meningen: At vi kan inspirere hinanden, så benyt du bare den!
Nej, jeg har heller aldrig set håndværkere i balletsko!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Det er et godt råd, at gøde når bønderne gør det, så kan det ikke være helt galt! OK så fik jeg svar på at blåbærbuske åbenbart gror langsomt. Det var rart at vide. Tak for det. Det er også rigtig rart at gå og småspise gode bær, det gør jeg også!

Helena sagde ...

Visst är det roligt att gödsla :-)
Jag känner mig alltid så nöjd efteråt.
KRAM från mig!

Birgitte sagde ...

Hej Helena. Tusind tak for din søde kommentar!