søndag den 2. oktober 2011

Lørdag den 1.oktober med 25 graders varme.

Ifølge TV har der aldrig været så varmt i oktober!
Jeg må bare skrive dette i min havedagbog!
Nu er jeg færdig med at fjerne "løberødder" fra mine høstanemoner og de skud, der har sået sig flere steder.



Med de bare handskenæver har jeg hevet alle løberødder op og fjernet nye skud, så der nu kun er de oprindelige 5 planter høstanemoner tilbage (dog noget større end da jeg plantede dem). Som man kan se på billedet, er der nærmest blevet en lille sti mellem høstanemonerne og resten af bedet. Først tænkte jeg, at man måske kunne lægge en lille række med fliser, for jeg fandt ud af, at det var meget nemmere at luge i bedet, når man havde denne sti at tage udgangspunkt fra. Men så gik jeg fra idéen igen, fordi løberødderne sikkert ville være under fliserne og så ville de nok være endnu sværere at få op. Jeg tror, det er bedre at plante flere planter, men min pengepung siger stop. Jeg må vente til foråret.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig havde troet, jeg ville få lavet så meget i haven i år. Det skyldes alle jer havebloggere. Jeg har skrevet så mange planter ned, som jeg bare måtte eje og i dette bed, har jeg virkelig plantet.



Jeg har plantet Løjtnantshjerte, purpursolhat, stjerneskærm, hjortetrøst, natviol, drejeblomst, lupiner, havemælde, duehoved, haveknopurt, kattehale, allesammen i flere antal. I bedet er der i forvejen høstfloks, tre forskellge hestemynte, høstanemoner, violfrøstjerne, roser og dagliljer.


Her er min hjortetrøst. Det er ikke til at forstå, at den kan blive 2 meter høj. Jeg har placeret den bagest i hjørnet af bedet.


Her er min mørkløvet havemælde og man kan også lige se den lille røde kvan. Disse to planter har jeg sået af frø, som jeg har fået af Claus Dalby. De har stået i hver sin potte hele sommeren, men af en eller anden grund er de ikke blevet større. Nu er de plantet ud og så håber jeg, de klarer vinteren.
Alle blomsterne i dette staudebed, som er det største i haven, er alle lyserøde og lidt over i det røde. Jeg elsker lyserødt og rødt, så derfor måtte det bare være med disse farver!

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Du har da godt nok været flittig især med høstanemonerne. Mine kunne godt trænge til en lignende omgang, men det er ikke nemt for tiden, da jeg har dårligt knæ og ikke kan tåle at ligge på knæ, selv ikke på en pude :-(
Når nu alle dine planter vokser til, så bliver der trængsel i bedet, især duehoved breder sig godt i løbet af nogle år.
Man forstår slet ikke, at sådan nogen små planter bliver til store blokke, men det skal nok komme.

Hanne i haven sagde ...

Hvor ser det bare godt ud, fint og tæt plantet. Det skal nok blive smukt og lukke tæt sammen til næste år. Og jeg glæder mig til at se billeder hen over foråret og sommeren :-)
Godt arbejde med høstanemonerne. Jeg har ikke fået checket den der plastik-barriere, men jeg skal nok nå det en af dagene.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth og Hanne. Tusind tak for jeres kommentarer. Det var trist med knæet, Lisbeth. Jeg forstår slet ikke hvordan du overhovedet kan arbejde i haven. Du må endelig være forsigtig og ikke belaste dit knæ for meget.
Heldigvis gør det ikke noget, hvis der bliver trængsel i bedet, for så forærer jeg bare nogle blokke væk. Det er faktisk en del af min haveglæde at have mulighed for det.
Jeg glæder mig også til at se bedet, når alting pibler op til foråret og jeg er rigtig tilfreds fordi det lykkedes mig at få fjernet alle de løberødder.