søndag den 9. oktober 2011

Moderplanter

Ikke alle mine pelargonier for lov til at gå i vinterdvale!
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan få nok af pelargonier og derfor har jeg besluttet at udvælge nogle få eksemplarer til moderplanter, som jeg har taget indenfor og placeret i vinduet ved trappegangen ovenpå.


Vinduet vender mod syd og hvis jeg vander med gødning, vil planterne vokse sig store, så jeg hele vinteren kan klippe og klippe stiklinger. Jeg har valgt min krokodille-pelargonie (den hedder sådan, fordi bladenes udseende ligner krokodilleskind), som står yderst til højre. Ved siden af den har jeg "Solo", som får nogle fantastisk flotte røde blomster. I midten har jeg en af mine mormor-pelargonier, som i denne sæson har fået rigtig mange "børn". På den anden side af den står Odensjö Noturne, som jeg allerede har fået ni stiklinger fra.



I resten af vinduet har jeg i midten placeret "Apple Blossom" og til venstre for den "P. Grandiflorum og yderst til venstre endnu en mormor-pelargonie med gammelrosafarvet blomster.
Jeg synes ikke det gør noget, at vinduet er helt fyldt med blomster, da det er ved trappen. Alle stiklingerne - forhåbentlig mange - vil jeg plante i små potter, stille dem tæt i flamingokasser og så opbevare dem i mit blomsterrum. Forhåbentlig har jeg så mange nye planter til foråret, som jeg skal have med til arrangementer i Pelargonieklubben Nordjylland.
Til sidst har jeg lige en pelargonie mere, nemlig "Æggeskal", som har fået sin egen plads på kommoden ved vinduet.

Den skal lige i en anden potte én af dagene!

5 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Dette er en prøve

Frøken Solhat sagde ...

Så mange du har :0)

Jeg må vist også hellere få mine stiklinger sat op i soveværelset :0)

Høneballehaven sagde ...

Hold da op Birgitte, du har mange, det er vidst både en videnskab og en lidenskab :-)
Dejligt at have noget at gå op i, og dette her foregår om vinteren, det er jo ikke så tosset.

Hanne i haven sagde ...

Nej, det gør bestemt ikke noget med mange planter. Jo flere jo bedre, når vi nu snart skal undvære dem i haven.
Hvor varmt bliver der, hvor du har sat dem? Jeg har næsten altid en af mine duftpelargonier indenfor om vinteren, men nu tænker jeg på om jeg også kunne tage en af mine Dronning Ingrid ind og nyde til vinter? Jeg har store sydvendte vinduer i stuen, og der er ikke varme under det ene. Tror du det kan lade sig gøre?

Birgitte sagde ...

Hej Frøken Solhat. Tusind tak for din kommentar. Soveværelset lyder som et godt sted, hvis der er lidt køligere!
Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg kan slet ikke få nok af pelargonier. Jeg har arvet lidenskaben efter min mormor!
Hej Hanne.Tusind tak for din kommentar. Du kan godt sætte din Dronning Ingrid, dér hvor der ikke er varme. Du skal bare huske at klippe den ned til den højde, du vil have og buskethed. Lige netop Dronning Ingrid har i forvejen tendens til at vokse sig høj og ranglet, så hvis varmen er for høj i forhold til lyset, så skal du være over den med saksen, for at holde den pæn og tæt. På den måde kan du godt holde den i en busket form. Men hvis den alligevel bliver ranglet, er du nok nødt til at sætte den i vinterdvale og drive den frem igen om foråret. Jeg kan selv bedst lide pelargonier, når de ikke er så store og derfor klipper jeg rigtig meget. Det afklippede er jo lige til at sætte i jorden og få nye planter af, hvis man har lyst til det!