lørdag den 14. april 2012

Forårsløg, bonderoser og kongeliljer i samme bed blandt andet

Det er dejligt havevejr i dag!
Jeg har købt 8 kongeliljeløg, som jeg har plantet i mit bonderosebed i dag. De skulle graves 10-15 cm ned med 20-25 cm's mellemrum. Det var der fint plads til.


Løgene er af god kvalitet med spirer på. Jeg tror, jeg bliver glad for mit bed, der starter ud med forårsløg her i april/maj, hvorefter bonderoserne tager over i juni og når de takker af, dukker kongeliljerne op. Jeg glæder mig meget til duften!
Bonderoserne er godt på vej op:


Næste billede viser bedet i hele sin længde. Det vender op mod stakittet ud mod vejen:


Billedet er taget før jeg lugede bedet!
Da jeg var færdig med det, gik jeg igang med at flytte alle mine buksbom. De skulle flyttes ud som en kanthæk i mine to runde bede under æbletræet og blommetræet, hvor jeg skal have de lave stauder i rosafarver.


Jeg bliver først rigtig tilfreds, når buksbommene er groet helt sammen og bliver til en cirkelrund hæk!


Til venstre i kanten er buksbommene meget små. Det er mine egne stiklinger fra forrige år. Lige nu har jeg bordauxfarvet alium i disse to bede og så har jeg sået Claus Dalbys valmuefrø, men jeg kan ikke få øje på nogen. Måske har fuglene spist frøene? Eller også kommer de først senere? Er de kommet op hos nogle af jer andre?

Jeg tog lige et billede af hele denne del af haven, hvor de to ovale rosenbede også er med. Jeg har klippet kanter rundt om alle fire bede og det var skønt at få det gjort!


Mine hyacinter City of Harlem er sprunget ud. De står så fint i en zinkbalje på vores bænk ved køkkendøren.


Jeg er meget tilfreds med indsatsen i dag. Jeg har været småsyg siden påskelørdag med halsbetændelse og kraftig forkølelse, som ikke rigtig vil gå over. Jeg har døjet med forkølelse lige siden vi var i New York i sommers, hvor jeg ikke kunne tåle den airkondition, der var på hotelværelset. Hvis ikke snart det bliver bedre, må jeg til læge og få en eller anden mirakelkur, for jeg frygter lidt, at det er blevet kronisk!

Hvis der er nogen, der undrer sig over, at jeg er med i en artikel i Børsen fra i går, så skyldes det, at jeg blev kontaktet af journalist Birthe Lauritsen på min blog for et stykke tid siden. Hun var i færd med at skrive en artikel om orangerier og drivhuse og i den forbindelse interviewede hun mig om mine tanker og idéer omkring vores kommende orangeri.
Status på byggeriet lige nu er, at vi endnu mangler at få en aftale på plads med en håndværker, vi er igang og forhåbentlig falder det sidste på plads i næste uge, så vi snart kan komme igang med at bygge!

Jeg glemte helt, at jeg også har plantet to stauder i hvert af de runde bede. En rød opret Kobjælde og en vårfloks.


Planterne er fra www.staudemarken.dk


Opret kobjælde og nedenunder vårfloks.


Rigtig god aften!

7 kommentarer:

Vivi sagde ...

Kan godt forstå du er tilfreds med din indsats i dag, du har fået mange gode ting ordnet.

Det lyder skønt med dit bonderose og liljebed :-)

Buksbomcirklerne kommer til at tage noget tid om at lukke sammen, men pludselig er de der :-))
Da vi plantede buksbomhæk i forhaven, var der heller ikke meget tæt hæk over dem, men det er der blevet med årene :-)

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det ser godt ud, og hvor har du nået meget.
Det bliver skønt, når kongeliljerne blomstrer, det kan jeg godt forstå, at ud glæder dig til.

Hald sagde ...

Hey Birgitte - du talte da ikke om i går på arbejdet, at du var i Børsen i går - Bølle! ;0) Har du mon ikke et eksemplar, så vi andre kan få love at læse artiklen?
Flot have du har fået lavet - trods forkølelse....

Frk. Anemone sagde ...

Det ser lovende ud hos dig med fine bede og nye stauder. Du har da virkelig lavet meget trods din forkølelse. Forhåbentlig går den over snart. Kongeliljerne gad jeg godt at eje, men jeg har købt 3 poser af CD's hvide Navona lilje, som jeg skal have i jorden i morgen.

Hanne i haven sagde ...

Nej, mine valmuer er heller ikke spiret i bedene endnu. Det kræver lidt mere stabil varme, om et par uger vil jeg tro at de begynder.
Du har vel nok været flittig :-)
Det bliver rigtigt flot når buksbommene kommer til at danne cirkel.
Og jeg glæder mig meget til at se dit overdådige flor af først pæoner og så kongeliljer bagefter. Det bliver garanteret flot :-)

Birgitte sagde ...

Hej Vivi. Tusind tak for din kommentar. Jeg blev glad over at du skrev, at buksbommene nok skulle lukke til på et tidspunkt. Man skal nok bare være tålmodig!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg kan jo takke dig for, at jeg har fået liljer, det var efter inspiration fra dig og så det med kombinationen bonderoser og liljer har jeg læst i et gammelt "Haven".

Hej Hald. Tusind tak for din kommentar.Nej jeg vidste det først, da jeg kom hjem, men jeg har været på biblioteket og taget en kopi, så den tager jeg med på arbejde i morgen!

Hej Ulla. Tusind tak for din kommentar. Jeg er meget spændt på duften af de liljer - har læst mig til, at den skulle være helt fantastisk. Det lyder også til, at du har fået fine liljer. God fornøjelse med at plante dem.

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Godt, så er jeg mere rolig med hensyn til valmuerne, så må vi væbne os med tålmodighed og håber på, at de dukker op lige pludseligt. Jeg skal i hvert fald nok skrive meget mere om mit bed, for jeg kan selv rigtig godt lide det bed!

Frk. Ernst sagde ...

Dejlige sager du har købt, glæder mig til at se flere billeder.. Har lige set din gødningsplan, hvor ser det prof ud
Hilsen Susanne