lørdag den 15. oktober 2011

På besøg hos svigermor

"Vi lever i en anden verden," siger hun,
og cykler ned til byen for at handle ind, mens hun undrer sig over "alle de apparater" vi har.
Min svigermor er 82 år og er kunstmaler.

Sverige.JPGH

Hun udstiller ikke mere, men maler stadigvæk og går også på sine malerhold hver uge. Hele min svigermors hjem er pyntet med mange malerier, og jeg kan rigtig godt lide dem og har også nogle på væggene hjemme.

Skovhuset.JPG

I morges havde vi en samtale om havebloggerverden. For et par uger siden skrev Claus Dalby om en undersøgelse af danske havebloggere. De fleste er kvinder i 40'erne. Vi talte om den venlighed der er på nettet i havebloggerverden, og al den positivitet vi deler ud af med rund hånd. Tænk, hvis hele verden var sådan. Man hører engang imellem om mennesker, der narrer andre ved at give sig ud for at være noget, de ikke er. Og man hører også om mobning og chikane på nettet. Min svigermor synes at verden er forandret. Det er utroligt, at vi finder hinanden på nettet og kan dele fælles glæder.
"Hvorfor er de fleste havebloggere kvinder i 40'erne," spurgte jeg.
"De unge mennesker har vel travlt med alt mulig andet, kærester og stifte hjem og få børn, men kvinder i 40'erne er måske faldet mere til ro, børnene er blevet store og vi har tid til andre ting."

Havn p Ven.JPG

Måske har kvinderne et stresset arbejdsliv med mange krav og derfor har vi brug for at slappe af og bruge vores hjerne på en anden måde, når vi holder fri. Havearbejdet stimulerer den kreative del af hjernen. Man kan på en måde sige, at hjernen leger og derfor bliver vi i stand til at komme ned på jorden og slappe af i vores tanker.

Hyacinter.JPG

Nu er svigermor kommet tilbage fra byen. Hun har købt flæskesteg! Jeg har spurgt hende, hvad hun ville sige til, at jeg lagde hendes malerier ud på min blog. Jeg ville have, at hun skulle være helt ærlig, for hvis hun ikke brød sig om det, ville jeg selvfølgelig ikke. Men hun sagde ja og undrer sig over, hvordan det kan lade sig gøre, at jeg har fået hendes malerier "ind i computeren".

Rose i potte.JPG

Da verden efterhånden meget foregår på nettet, vil min svigermor ikke hægtes af samfundet. Så derfor har hun tilmeldt sig et IT-kursus og er faktisk glad for det. Vi har allesammen lovet at give hende assistance, hvis det skulle blive nødvendigt.
Det er faktisk min svigermors computer, jeg skriver på lige nu. Min mand er programmør, så hjælpen er lige om hjørnet.

Opstilling.JPG

Nu har hun set med på sidelinjen og jeg må gerne lægge indlægget på bloggen!

Annette maler.JPG

Nu skal vi vist igang med dagens program!

10 kommentarer:

Susanne sagde ...

Ja, det er en forunderlig og foranderlig verden vi lever i. Og jeg kan godt forstå, at det må være svært for din svigermor, at følge med, for der er altså også sket rigtig meget de sidste 80 år. Hun lyder som en dejlig og frisk svigermor, som man kun kan holde af :-)

Min søn på 11 år sad og læste med på kommentarer til et af mine indlæg og han udbrød helt spontant; hvor er I søde ved hinanden på bloggene :)

Og det er skønne malerier, som hun maler - dem bliver man glad af at se på :-)

Vivi sagde ...

Sikke dog en frisk svigermor du har. 82 år og stadig cyklende, aktiv med maleriet og tør endda i den alder hoppe ud i IT verdenen - respekt :-)

Ang. havebloggeriet, så er det dejligt, at have kontakt med en masse søde mennesker, der har samme interesse :-) I min verden er det helt naturligt, at man skriver pænt til hinanden, alt andet ville være mangel på respekt for andre, og deres måde at dyrke den fælles interesse på.

God lørdag til dig og din svigermor :-)

Frk. Anemone sagde ...

Sikke en aktiv svigermor i alle henseender :) Og nogle kønne malerier, skal jeg lige love for - nu kan hun så blive en lille smule berømt her i blogland.

Mht. blogundersøgelsens resultater så tror jeg ikke det er tilfældigt at mange af os er over 40 - man får bedre tid og stor lyst til at beskæftige sig med noget kreativt, og noget, der er "egen-tid" når børnene bliver store, og havearbejde og bloggeri er begge dele. Et andet element i bloggeriet er den måde man kommer i kontakt med andre på og lærer hinanden lidt at kende - det er ligesom for mange-mange år siden, hvor det var moderne at have penneveninder i ind- og udland.

Selvfølgelig skriver man pænt... :)

Ha' en dejlig aften :)

Ulla

Høneballehaven sagde ...

Skøn svigermor og dygtig til at male. Er det akvarel eller akryl, hun maler med? Det ligner akvarel og hun er i hvert fald dygtig til sit håndværk.
Havebloggene er blevet en meget vigtig del af vores liv, og selvfølgelig skriver vi pænt til hianden, ellers kan vi jo bare lade være med at skrive, hvis vi ikke har noget pænt at sige.
Men når det er sagt, så må jeg sige, at det da vidst ikke kun er havebloggere, der skriver pæne kommentarer til hinanden. I andre har garanteret også kigget på andre blogge, som ikke handler om have, der skriver de også pæne ting til hinanden.
Jeg tror Ulla har ret, det er lidt ligesom gamle dages pennevenner. Det er i hvert fald en dejlig opfindelse uanset hvad.
Hils svigermor
Kh
Lisbeth

Birgitte sagde ...

Hej Susanne. Tusind tak for din kommentar. Min svigermor (Kirsten)blev glad for din ros af billederne. Det er så hyggeligt at være i bloggerverden og det føles som om man har fået nye venner. Det har man jo faktisk!

Hej Vivi. Tusind tak for din kommentar. Kirsten strakte sig og blev vist en halv meter længere, da hun læste din kommentar. Ja, du har ret, man kommer længst med at behandle hinanden ordentlig. Og sådan er det også her. Men på en måde håber jeg, at al vores venlighed vil sprede sig om ringe i vandet,så opnår man da virkelig noget, både som blogger men også andre steder.

Hej Frøken Anemone. Tusind tak for din kommentar, Kirsten synes det er sjovt at blive lidt "berømt". Hun siger, at det er helt rigtigt det med pennevenner. Hun har selv haft nogle for rigtig mange år siden.Nu synes hun at denne bloggerverden er sjov og det er hyggeligt at vi kan kommentere.
Jeg tror, du har ret i det med hvorfor kvinder over 40 har haveinteresse. Det er noget med egentid. Det var kloge ord!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja heldigvis er verden da stadigvæk god, selvom vi i nyhederne hører om så meget ondskab og uretfærdighed. Kirsten maler med akvarel og hun er meget glad for din kommentar og hilsen. Jeg spurgte om hun selv ville skrive noget her, men det ville hun ikke. Men hun er rigtig glad for at I har kigget med.

Birgitte sagde ...

Hej Susanne. Tusind tak for din kommentar. Min svigermor (Kirsten)blev glad for din ros af billederne. Det er så hyggeligt at være i bloggerverden og det føles som om man har fået nye venner. Det har man jo faktisk!

Hej Vivi. Tusind tak for din kommentar. Kirsten strakte sig og blev vist en halv meter længere, da hun læste din kommentar. Ja, du har ret, man kommer længst med at behandle hinanden ordentlig. Og sådan er det også her. Men på en måde håber jeg, at al vores venlighed vil sprede sig om ringe i vandet,så opnår man da virkelig noget, både som blogger men også andre steder.

Hej Frøken Anemone. Tusind tak for din kommentar, Kirsten synes det er sjovt at blive lidt "berømt". Hun siger, at det er helt rigtigt det med pennevenner. Hun har selv haft nogle for rigtig mange år siden.Nu synes hun at denne bloggerverden er sjov og det er hyggeligt at vi kan kommentere.
Jeg tror, du har ret i det med hvorfor kvinder over 40 har haveinteresse. Det er noget med egentid. Det var kloge ord!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja heldigvis er verden da stadigvæk god, selvom vi i nyhederne hører om så meget ondskab og uretfærdighed. Kirsten maler med akvarel og hun er meget glad for din kommentar og hilsen. Jeg spurgte om hun selv ville skrive noget her, men det ville hun ikke. Men hun er rigtig glad for at I har kigget med.

Hanne i haven sagde ...

Hej Kirsten. (Nu har Birgitte jo røbet dit navn)
Jeg synes at du er virkelig dygtig. Dine malerier er lige min smag. Jeg kan bedst lide når man kan se hvad et maleri forestiller, hvis du forstår hvad jeg mener. Og jeg synes at der er en speciel stemning i dine billeder.
Og så synes jeg at du er rigtig 'sej' fordi du tør kaste dig ud i computer-verdenen.
Du lyder lige præcis sådan som jeg håber at være når jeg bliver 82 år.
Og hej Birgitte. Hvor er du heldig at have sådan en frisk og dygtig svigermor. Min er 'kun' 69 år, men hun er også på computeren, og det synes jeg er flot nok :-)

Birgitte sagde ...

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Kirsten blev meget glad, jeg ringede hende op og læste din kommentar højt! Hun vidste godt hvad betydning var, når man kan se, hvad billederne forestiller. Nu vil hun prøve at logge på computeren, så hun selv kan læse alt, hvad der er skrevet.
Jeg er rigtig glad for Kirsten. Hun er god at snakke med og så deler vi en stor fælles interesse, nemlig at læse bøger. Hun har givet mig mange gode titler, som jeg kan låne på biblioteket. Vi har akkurat den samme smag, selvom aldersforskellen er stor!

Bente sagde ...

Blev også betaget af de skønne billeder din svigermor har malt! Dejligt med en kunstner lige ved hånden!
Selvfølgelig skriver man pænt på bloggen. Min mening er: Har du ikke noget pænt at skrive, så kan man jo lige så godt lade være!
Der er også en forskel på at, skrive på en blog og tale i virkelighedens verden. Det går lidt langsommere med at skrive, så man kan nå at tænke sig om, inden man nedfælder ordene. Det bliver ikke impulsivt, så der ryger ikke noget ugennemtænkt ud i æteren - så at sige.
Måske det er derfor, at elsker jeg denne form for kommunikation!! Man bliver mødt af posivitive tilkendegivelser. Dejligt....

CuginaK sagde ...

Hej Birgitte - og Kirsten

Jeg må lige, et par dage forsinket dog, skrive en lille hilsen her.

Hvor er det dog nogle flotte, skønne og dejlige malerier. Jeg er dybt betaget, specielt det sidste, kan slet ikke slippe det. Så smukt. Wow. Ønsker det er mig, der sidder der, om måske 25-30 år.

Og en dejlig beskrivelse af et dejligt venskab.