mandag den 3. oktober 2011

Mit nye bed

Nu mangler jeg kun kantstenene rundt om, så er bedet klart til at blive plantet til. Der skal være abrikosfarvede roser og limegrønne sommerblomster.


Buksbommene skal flyttes hen som fylde i bedafgrænsningerne under æbletræet og blommetræet. De to træer, mit nye bed er gravet ud under, er et kirsebærtræ og et pæretræ.



Her er lige et billede af det ene af mine to stativer, som jeg skal plante slyngroser i (1 Alchymist og 1 Gerbe Rose, bestilt ved Rosenposten).

I mit skyggebed fik jeg også luget i går og så fik jeg plantet resten af mine forårsløg i dette bed.



I bedet har jeg lodden løvefod, kæmpe primula, røllike, nyserøllike, anisisop, digitalis, påskeklokker, hosta, bregner, løjtnantshjerte, natviol, drejeblomst, en hvid kvan, hvid stjerneskærm, akeleje og en brogebladet, som jeg lige nu ikke kan huske, hvad hedder. Alle farverne er holdt i hvid og lysegul.



Der er plantet ca. 300 forårsløg i bedet; Tulipan Spring Green, Mount Tacoma, Cheers, Tarda ogTwikestanica. Narcis Havena, Mount Hood, White Lion og Thalia. Allesammen hvide og gule.

Derudover blev der forårsløg til 13 krukker, som jeg skal have ved vores to døre og ved min nye bænk. Lige nu står disse krukker i afdeling D i udhuset og er dækket med brædder over krukkerne, da jeg har fået at vide, at mus rigtig godt kan lide tulipanløg. Mus er det værste jeg ved og jeg håber virkelig, at de holder sig langt væk!!
Jeg har også narcisser og hyacinter i nogle af krukkerne. Dem kan musene vist ikke lide.

Til sidst kommer der lige nogle andre billeder, jeg tog i weekenden:


Marmelukærmer, som blomstrer 2.gang efter at være klippet ned. (Frø fra min svigermor).


Mine små liljer, som jeg ikke ved, hvad hedder, men som kan overvintre ude i potterne, hvis bare de står tørt, så de kommer snart ind i drivhuset. De har blomstret stortset hele tiden siden juni!.



Stolt kavaler er stadig fuld at blomster og knopper!


Mit duftpelargoniebed, som er vokset rigtig meget. Jeg er spændt på, hvordan planterne kommer til at se ud til vinter, når de står inde i blomsterrummet - om de bevarer bladene eller ej! Det gjorde de sidste år, så jeg håber!

5 kommentarer:

Landbohaven sagde ...

Dit nylavede bed ser smuk ud. Det skal nok blive godt, når du får det plantet til.

Hanne i haven sagde ...

Hvor ser det bare godt ud det hele. Det bliver da helt forrygende med alle de løg du har lagt. Det kommer jo til at ligne en hel Claus Dalby have :-)
Hvor er den bare sød din marmelukærme. De er så kønne de gode gammeldags. Dem skal jeg også have sået flere af til næste år.
Jeg har kun en eneste duftpelargonie, men den beholder også bladene om vinteren i det opvarmede drivhus. Jeg elsker at kunne gå derind og mærke duften, når det er iskoldt udenfor :-)

Birgitte sagde ...

Hej Landbohaven. Tusind tak for din kommentar. Jeg håber, roserne snart kommer med posten!
Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. HIHI jeg griner over det med Claus Dalby Haven. Jeg tror der er flere kilometer havejord til forskel, men jeg har aldrig haft løg i vores have før, så det var med at slå til, da Claus Dalbys løg i Bilka var i handlen! Det lyder hyggeligt met et opvarmet drivhus. Jeg kan godt forstå, du går ind til dine blomster, når der er iskoldt udenfor.

Vivi sagde ...

Dejligt med et nyt bed :-)
Det bliver helt sikkert flot til foråret med alle de løg du har sat :-)

Birgitte sagde ...

Hej Vivik. Tusind tak for din kommentar.