fredag den 7. oktober 2011

Mit blomsterrum, pelargonier og Helichrysum stiklinger

Hovedrengøring og sætte pelargonier ind til vinteropbevaring
I dag har jeg fri og har brugt formiddagen på at få alle pelargonierne indendøre. Jeg har vasket afdeling C rent med brunt sæbevand iblandet husholdningssprit for at undgå skadedyr i planterne. Nu er alle pelargonier renset for visne blomster og blade og nogle er klippet ned.




Jeg har kasseret ca. 13 pelargonier, som var blevet ranglede og kedelige. I afdeling C har jeg nu ca. 30 planter. Derudover har jeg tre flamingokasser med stiklinger og en kasse med Helichrysum stiklinger. Det så jeg en dag på Claus Dalbys blog, at han også havde, så jeg tænkte, at de kunne vinteropbevares og plantes ud til foråret. Jeg har lavet ni stiklinger, som jeg vil plante i altankasser sammen med vanillefarvede tagetes.



Jeg har haft meget travlt hele ugen med rengøring både i haven og indendøre, da vores to vennepar fra København kommer på weekend i dag. Jeg er i fuld gang med at bage rugbrød, (Claus Dalbys opskrift),  franskbrød og boller (min mors opskrifter) og skal også lave hjemmelavet blommegrød. Jeg har allerede lavet rabarber/æble marmelade og skal snart handle det sidste ind.
Jeg har ikke fulgt så meget med i denne uge på havebloggene, som jeg plejer, men jeg skal nok tage revanche.

9 kommentarer:

bloggernefa sagde ...

pyh ha...Birgitte...man får helt dårlig samvittighed over ikke at have nået bare halvdelen af det du har.

Men skønt - nyd nu dine dejlige gæster.

Rigtig god weekend
kh
Eva

Signe sagde ...

Ja, du har da godt nok været flittig. Og hvor ser det hyggeligt ud med alle perargonierne på rad og række :-)

Fra frø til blomst sagde ...

Hold da op en energi.

Jeg prøvede også at lave stiklinger af min Helichrysum, efter Claus indlæg.

Susanne sagde ...

Så er det blevet efterår, når planterne kommer ind - herligt, når det er gjort :-)
Det er så dejligt, at få besøg af gamle venner. Ønsker jer en rigtig god weekend :-)

Høneballehaven sagde ...

Du har været meget flittig. Rigtig god weekend i godt selskab.

Lene sagde ...

Sikke et skønt rum til opbevaring af pelargonier. Jeg er lige faldet over din fine blog, og vil lægge mig som følger af den.

Marianne Selvig sagde ...

Hej Birgitte, du ser jo nok først det her, når du vælter bagover søndag aften eller sådan noget. Det er jo vidunderligt at have overnattende venner på besøg, men det lyder også som om du har hænderne fulde af nydnings-opgaver.

Mine pelargonier står også på min lange 2do-liste sammen med stiklingerne. Glæder mig til at få det gjort. Det er som om at vinteren gerne må tage fat, når det er på plads.

Vil lige høre dig om du har taget frø af din vaniljefarvede tagetes? Og om du kunne tænkes at ville bytte med noget?
Jeg har også tilsluttet mig din hyggelige blog. Læser meget mere end jeg kommenterer (eller blogger selv) for jeg har det ikke så godt for tiden.

Bedste havehilsner
Marianne
Den Helbredende Have

Hanne i haven sagde ...

Puha, jeg blev da helt træt, bare af at læse om alt det du har nået.
Hvor ser det skøn-herligt ud med alle dine pelargonier, som er klar til vinteren.
Sikken en god idé med helicrysum stiklingerne. Jeg har også en del sommerplanter, som jeg overvintrer. Det er altid sjovt at prøve, og noget overlever altid synes jeg.
Jeg håber at I har haft en skøn weekend :-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg rigtig glad for. Vi har haft en rigtig hyggelig og dejlig weekend også med havesnak og rundvisning i haven. Nu er gæsterne kørt efter at have spist brunch og Anders og jeg slapper af i eftermiddag. Jeg synes også det er spændende om sommerblomster kan overvintre og nu får jeg pludselig den idé at man måske kunne overvintre jernurt, som er etårig? Det tror jeg, jeg vil forsøge!
Til Marianne vil jeg gerne sige, at jeg ikke har frø fra tagetes, men vil købe dem til vinter og så dem direkte tidligt i foråret. Forhåbentlig får du det bedre igen, jeg vil i hvert fald gerne takke dig for at følge min blog. Jeg har også været inde på din flere gange og melder mig som fast læser. Jeg synes, du skriver meget inspirerende og det skal du blive ved med, basta!