onsdag den 4. maj 2011

Katte i haven

Hvordan undgår man katte i haven?
Vi har fået en ny kat her på vores vej og den kan meget godt lide at bruge vores have som toilet. Efter aftale med vores genbo, som er kattens ejer, har jeg forsøgt at smide vand på katten, men hver gang jeg skynder mig ud i haven, stikker den lige så lynhurtigt afsted, så det er endnu ikke lykkes mig at jage den væk med vand.
Fra min kollega har jeg fået nogle tips. Det ene går på, at lægge citronskiver ud i bedene, for katte kan ikke lide lugten af citron. Dette har jeg forsøgt i mine ovale rosenbede, for det er nemlig dér, katten går på toilettet tidligt hver morgen. I morges da jeg var ude at tjekke bedene, så jeg at den havde gravet nye huller og havde knækket bladene på den ene verbena plante, som er bunddække i bedene.
Jeg vil nødig risikere en nabokrig og har derfor forsøgt at finde ud af, hvad jeg kunne gøre. Jeg tænkte først på at gå over til genboen og spørge ham, om han selv havde nogle gode råd, men nu venter jeg og ser, om citronskiverne kan holde katten væk i første omgang.

Af andre tips, som jeg fik, kan jeg nævne at lægge små sten rundt om planterne, så de ikke bliver beskadiget, når katten graver, stenene skulle undlade at kattten graver lige dér. Man kan også nedgrave mølkugler, for den lugt kan kattene heller ikke lide.
Nu bliver det helt interessant at se i morgen tidlig, om katten igen har været på spil!

Ingen kommentarer: