mandag den 16. maj 2011

Det hvide krukkebed

Oliventræet i centrum
Nu er mit hvide krukkebed plantet til. I Oliventræets krukke forsøger jeg mig med hvide flittiglise som bunddække. Mine grønne frøkenhat er plantet i to krukker og de har fået en hård medfart på grund af blæst og regn, men forhåbentlig tager de fat når solen kommer frem igen.
Jeg har en enkelt hvid zonale pelargonie og en mølplante, som jeg har fået af Lisbeth i Pelargonieklubben Nordjylland, som en meget lille bitte plante til at stå indendøre, men som jeg senere læste om i et blad, at den trives fint udenfor om sommeren.
Så har jeg en hvid kvan (grøftekantsblomst), som jeg fik at min højskoleveninde og på selve trappen har jeg sankthansurt, hvor blomsterhovederne bliver klippet af fordi de er lyserøde. Jeg har valgt at lade planterne stå sammen med hvide blomster på grund af deres flotte løv!
Jeg har også to krukker med en sølvgrå plante, nemlig helicrysum.



Jeg glæder mig til at krukkerne er helt overfyldte


Mølplanten, som får hvide raketformede blomster og er utrolig nem at tage stiklinger fra. Disse skal bare sættes ned i en potte med jord og så kommer der en ny plante. Jeg har taget stiklinger fra, inden jeg plantede den ud! Det ville også være sjovt at forære dem væk!

De to Sankthansurt på trappen og den hvide kvan ved siden af. Den bliver høj og får hvide skærmblomster.
Jeg har læst mig til, at det er en god idé at sætte planter sammen, hvor formerne på blomsterne er forskellige, da dette giver et spil i bedet. Jeg tror også man skal se på løvets form. Hvis løvet har forskellige former, så tror jeg bedet bliver mere naturskabt i stedet for menneskeskabt. Det bliver spændende at se om dette holder stik, når planterne er blevet større.

Ingen kommentarer: