onsdag den 18. maj 2011

Duftpelargonier bliver ikke ranglede på samme måde som zonale pelargonierne

Der findes mange duftpelargonier
som har forskellige blomster og blade og ikke mindst dufte.


Denne duftpelargonie dufter af egetræ og jeg tog den ind fra drivhuset i oktober sidste år.

Jeg kender ikke sortsnavnet på denne, men den dufter af citron.


Denne sort dufter af coca cola. Jeg har navnet på den, men husker det ikke lige nu.

Disse planter er meget nemme at have med at gøre. De kan tåle at tørre ud og kan tåle ret lave temperaturer. Bladenes forme er helt anderledes end zonale pelargoniernes og selvom de bliver til gamle planter, så kommer de ikke til at se krogede og ranglede ud. Deres grene får træagtigt udseende, men de er meget tynde, derfor ser det flot ud, når de bliver høje.
Lige i øjeblikket har jeg 6-7 stykker, som er vokset godt siden sidste år og disse skal stå i potter ved drivhuset sammen med de andre lilla blomster. Disse duftpelargoniers blomster er også lilla og netop fordi de er ret store, tror jeg krukkebedet kan få en del fylde. Samtidigt er det da også lidt sjovt, at de dufter af dufte, som vi kender fra fødevarer.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hejsa tak for stiklinger sidste år, de 4 af dem lever endnu og håber da at rosengeranierne også lever endnu :) den du har der dufter af citron kan være en lemon kiss, da jeg synes at citronellums blade er mere "krøllede". Tak for din dejlige blog. Mvh. Pia