mandag den 2. maj 2011

Hele haven

Status over hvordan haven ser ud til sammenligning senere på sæsonen.

Jeg synes, det kunne være lidt sjov at følge hele haven i hvordan den tager sig ud måned for måned over hele sæsonen. Samtidig vil jeg også gerne sammenligne billederne for at se hvilke planter, der trives og gror godt og hvilke der evt. ikke gør.
Jeg starter med huset ud mod vejen, hvor mine to sukkertoppe står ved havedøren ind til køkkenet.

Sukkertoppene ser ud til at trives - de er i hvert fald blevet flotte lysegrønne - selvom de står i skygge til sidst på eftermiddagen. Jeg vander og har givet organisk gødning.

På næste billede bevæger jeg mig ind i indkørslen, som man skal forbi for at komme ind i haven. I indkørslen står oliventræet og vandtønden. Krukkerne skal nok blive fyldt op de kommende næste 1-2 uger.

Bag vandtønden står en opstammet broget pil og også rundt om den, er der krukker, der skal beplantes.

Hvis man stiller sig lige for enden af indkørslen og ser skråt ind i haven, ser man skyggebedet længst væk i hjørnet. I midten er vores trekantede store staudebed. Spidsen af trekanten går lige ned mod husets midte og er målt helt matematisk op, således at vinklen har samme grad som hjørnerne, hvor laurbærbuskene har deres plads.

Næste billede viser det halvrunde skyggebed i hjørnet længst væk og det trekantede staudebed i midten.


Kameraet kunne ikke rumme hele motivet - på dette billede fylder det trekantede store staudebed mest. Man kommer ind i haven fra indkørslen og kigger mod skyggebedet oppe i højre hjørne, man kan kun lige skimte den halvrunde kant af sten og æbletræet foran fuglehuset.
På den anden side af trekantsbedet ser man vores kirsebærtræ.
Jeg kan godt lide struktur og former på den måde, at bedene skal have forme.
De næste to billeder går lidt tættere på de to bede. Først kommer det halvrunde skyggebed, som er et staudebed med skyggetålende planter - Hosta, storkenæb, bronzeblad, påskeklokker og juleroser samt dagliljer. Fra http://www.staudemarken.dk/ er der i dag sendt mine planter til dette bed: Endnu en bronzeblad og seks styks limegule løvefod.

Laurbærkirsebærbusken er frostskadet, derfor er mange blade faldet af, men jeg har læst, at når først frosten er væk fra rødderne, kan de igen suge vand og så kommer busken sig i løbet af sommeren. Jeg må indrømme, at græsplænen ikke er særlig køn, men indtil videre bliver den kun klippet, så må jeg gøde den senere. Jeg har netop lært at Trim Græsgødning skulle være helt fantastisk! Den opretstående busk til venstre for fuglehuset er vores duftjasmin.

Bedet er holdt i lyserøde og røde farver
Med pakken fra staudemarken kommer der rød kattehale til dette bed, fire styks. Når først stauderne er ved at nå deres fulde højde, er der ikke meget bar jord tilbage.

Kirsebær- og pæretræet står til venstre for det trekantede bed hen mod udhuset.

Kirsebærtræet med buksomhæk og tulipaner.
Et underligt pæretræ, der kun har blade og frugter i de yderste dele af grenene.
  Hvis man stiller sig oppe ved skyggebedet med ryggen til bedet, får man en god oversigt over terrassen, hvis man kigger lidt skråt til venstre, og over udhuset, hvis man kigger ligefrem.

På terrassen har jeg et af mine store krukkebede, som har rosenbedet med fjernellikerne på den anden side.

Krukkebedet længst væk er det cremegule mellem haven og indkørslen.
I krukkerne på terrassen bliver det pink og lyserødt og purpurfarver.

Langs med udhuset er der drivhuset og krukker rundt om, som skal fyldes op med lilla og blå blomster, blandt andet klokkerankerne, som jeg planter ud om godt en uges tid. Nu er beslutningen taget!


I venstre hjørne af billedet kan man lige se æbletræet, når billedet er taget med ryggen mod skyggebedet.
Hvis man vender sig mod vest, kan man se den smalle del af haven, som går langs med stuen i huset. Tættest og langs med husmuren har jeg de lavtvoksende røde roser med rød tæppepileurt som bunddække. I græsplænen har jeg bærbuske, et æbletræ mere og et blommetræ. Mellem disse to træer har jeg de ny ovale rosenbede.
Jeg gik op i den anden ende af den smalle have og tog billedet med ryggen mod vest.


Dette billede er taget med ryggen mod skyggebedet og mod vest
Næste billede er samme motiv men med ryggen mod vest og kigger mod skyggebedet.

Med ryggen mod vest og ser mod skyggebedet.
Den smalle have ender mod vest oppe ved fortovet og her har jeg langs vores hegn plantet bonderoser og lægekvasurt imellem hinanden. Lige nu er der også røde tulipaner, som blomstrer.


Hvis man går tilbage og stiller sig ved indgangen til haven fra indkørslen og kigger mod venstre langs gavlen af huset, så ser man terrassen og mit krukkebed, der bliver pink og lyserødt og med rosenbedet med fjernellikerne foran krukkebedet, som jeg håber bliver som en helt terrassemur sammen med rosenbedet.


Om en måned vil jeg forsøge at tage de samme motiver igen for at se, hvad der er sket i haven!

Ingen kommentarer: