søndag den 11. marts 2012

Overvintring af oliventræ og nye små oliventræ

Oliventræet har det fint i blomsterrummet.

Mit oliventræ har det fint i afdeling C. Jeg giver det en kande med 5 liter vand ca. hver 3. - 4. uge og det er nok. I sommers voksede det temmelig meget og jeg måtte klippe i toppen for at det kunne stå inde.
Det afklippede satte jeg ned i en potte med jord og det får også lidt vand samtidig med træet.


Nu ser det sørme ud som, at de har slået rod. De sidder i hvert fald fast, når jeg trækker i grenene og de er stadigvæk helt grønne. Hanne i Haven lærte mig i efteråret, at når man tager stikllinger fra træer, hedder det vist hard wood stiklinger? og disse er bedst at sætte om efteråret for så tager det hele vinteren at slå rod. Tænk hvis nu jeg får små oliventræer, så vil jeg selv have et par stykker og resten vil jeg forære væk.
Jeg forsøgte også at lave nogle stiklinger sidste forår, men de ser noget visne ud, så dem tror jeg ikke rigtig på, men disse her ser lovende ud!

11 kommentarer:

Møllebakkehaven sagde ...

Dit fine oliventræ ser ud til at ha det rigtig godt ja... den må ha perfekte betingelser :o)
Spændende med 'babyerne'... håber det lykkes for dig :o)

Ha en go dag...

Fra frø til blomst sagde ...

Hvor er det et smukt oliventræ du har. Jeg kunne også godt tænke mig et, men jeg har desværre ikke noget sted det kan stå om vinteren.

Held og lykke med dine pelargonier.

God søndag

Frøskuffen sagde ...

Det var da en god ide.

Det har jeg aldrig tænkt på. Bare klippet og smidt væk... men sådan går det ikke næste gang. Tak for tippet og snart velkommen til den fynske olivenlund ;)

Vivi sagde ...

Hvor er det sjovt, hvis du nu står med en masse små nye oliventræer :-))

Høneballehaven sagde ...

Rigtig flot dit oliventræ. Spændende om du får flere nye oliventræer, de ser i hvert fald levende ud de små stiklinger.

staudecafeen sagde ...

Dejligt når ens små projekter lykkes:) Anne Gine

Hanne Tilst sagde ...

De ser sunde ud.

Jeg har selv to, der ser ok ud, de står i min forgang, der er gammel og utæt, men frostfri og lys. Mine er blevet lidt lange i det, så måske skulle jeg også prøve at lave stiklinge. Tak for idéen.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Det var godt I kunne bruge noget af det.
Til Frøskuffen: Jeg tror helt sikkert, du får en olivenlund.
Ja, jeg tror, når det bliver tide til at tage træet ud, at jeg må potte stiklinger i hver deres egen potte og så ser jeg samtidigt om der er rødder. Jeg tror, det må være løsningen!

Ole´s have sagde ...

Hej Birgitte.
Flot oliventræ. Tak for tippet med at formere. Jeg skynder mig ud for at købe et træ.

Havehilsen
Ole

Staudefeen sagde ...

Wow - det lyder da helt fantastisk!

Birgitte sagde ...

Hej Ole og Staudefeen. Tusind tak for jeres kommentarer. Til Ole: Stort held og lykke.
Mange hilsner fra Birgitte.