søndag den 7. maj 2017

Roserne fra JAS

Først i dag fik jeg plantet de nye roser.
De har stået i en balje vand siden i onsdags, men nu er de endelig plantet ud. Jeg købte 6 hos JASroser og de ser rigtig fine ud. Det er allesammen klatreroser.

Billedresultat for alchymist rose

Alchymist havde jeg i forvejen, men jeg købte en mere og de skal begge vokse op af de store stolper ud for orangeriet.

Billedresultat for la france climbing rose

La France Climbing skal vokse op af de mindre stolper i "Rosenhaven". Stolperne er delt op i 5 vægge med 7 pæle i hver og der skal vokse en rose ved hver væg.

Billedresultat for ilse krohn superior rose

Ilse Krohn Superior er plantet ved en anden af de 5 vægge.

Billedresultat for compassion rose

Compassion er den tredje.

Billedresultat for new dawn rose

New Dawn er den fjerde og den har jeg ønsket mig længe!

Billedresultat for zephirine drouhin rose

Zepherine Drouhin er den femte på de 5 vægge, der nærmest danner en pergola. Alle rosenbillederne er lånt på nettet.


Men lige nu ser de jo ikke ud af meget. Jeg håber dog, der kommer lidt blomster i løbet af sæsonen. I går fik Anders sat wirer op af stolperne, så jeg kan binde roserne fast, når de begynder at klatre opad. Jeg vil forsøge at få grenene placeret så vandrette som muligt, så kommer der flere blomster.


Jeg skal have lavet et ordentlig bed ca. 40 cm bredt ud fra stolperne. Det var for varmt at grave alt for meget i dag, så jeg fik det ikke gjort. Jeg vil gerne have græsset lidt på afstand.


Som man måske kan se, ser roserne jo fine ud.

Udover at plante dem, fik jeg sået græs påny andre steder. Jeg har købt noget nyt græsfrø i Silvan - tre forskellige slags; en almindelig, en til skygge og en til at lappe eksisterende græsplæne med. Først måtte jeg vande over det hele.


I går var jeg med Pelargonieklubben hos Lone i Komdrup, hvor vi havde en stand. Jeg havde rigtig mange planter med og salget gik forrygende. Da jeg kom hjem, lavede jeg denne lille stand i vores indkørsel med resten af planterne. Vi bor for enden af en blind vej, så der kommer ikke mange forbi, men man ved jo aldrig.....

I morgen har jeg heldigvis tidligt fri og så skal jeg hjem og grave og lave elipseformede græsarealer. I dag var det for varmt til at grave!

9 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det er fine roser, du har købt, men jeg kender det, de vokser for lidt, jeg går også og kigger langt efter mine, nu må de da snart komme i gang. Det er de så også, men lidt hurtigere ville være dejligt :)

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Det bliver da bare så flot, sikke nogle vidunderlige klatreroser du har valgt. Sikke en duft der også bliver i haven . Knus Tina

marie sagde ...

Det er da utroligt, at sådan nogle små planter udvikler sig til fine roser i løbet af en sæson. Det er næsten den grimme ælling om igen.

Frk. Anemone sagde ...

Det var da dejligt med rosenforsyninger bragt af en anden rosenelsker, I ha sikkert hygget jer. De ser fine ud. Jeg har selv tre af roserne, du kan godt glæde dig :)

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Fantastisk du har fået roserne i jorden Birgitte.
Jeg mangler stadig en. Ved hvor den skal stå. Men kræver et stort forarbejde.........
Det bliver fantastisk smukt med din rosenvæg.
New Dawn er så yndig en rose. Min døde desværre sidste år. Men den var også godt 15 år. Nok nærmere de 20. Så den har gjort det så godt.

Rigtig smuk dag og se nu om ikke du skal med 10. juni hos Rita.

Charlotte

Frk Hall sagde ...

Så smukke roser du har valgt. Jeg har alchymisten til at klatre op af et pæretræ, og den hsr allerede invaderet trækroner. Den er så flot og hovederne bliver kæmpe store. Jeg har også bestilt 6 roser hos jas, hvor de tre er klatre. De kommer i jorden i aften, og så kan det kun gå for langsomt ;0)
Rigtig dejlig dag til dig

Lone

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Det er nogle super skønne roser du har valgt. Nu er det så bare med at væbne sig med tålmodighed, da det jo altid går alt for langsomt med nye roser :)

Dine planter kom godt og sikkert frem dagen efter de var afsendt, håber at betalingen også kom frem :)

Eliane Petersen sagde ...

Godmorgen Birgitte.
Hvor bliver der skønt i din rosenhave. Det er utroligt smukke roser du har valgt. Det er vel nok en god idé at Linda har roser med til Jer oppe nord på.
Det er dejligt at du kan sælge nogen af dine overskudsplanter.
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have - jeg er glad for at I kunne lide de roser, jeg har valgt. Det bliver spændende at se dem i blomst:)
Heidi: Det var godt, at planterne nåede så hurtigt frem. Som du sikkert så, så var der mange planter i hver potte, så de kan sikkert deles en eller to gange, så du får lidt flere planter, hvis du vil det. Portoen var jo dyr:)