fredag den 26. oktober 2018

Efterårshaven 2018

Buske i krukker med mere.
En lille hilsen fra mig her på Venøvej. Jeg håber, at alle mine havevenner har det godt, jeg er jo ikke så aktiv her på bloggen, da det stadig er noget svært. Men nu har jeg gjort haven vinterklar og syntes den var så fin, så jeg var ude med kameraet.


Der er også pyntet lidt med efterårsplanter.


Jeg har ændret noget på nogle af mine krukkebede og forsøger med buske i krukker. Jeg har valgt nogle, som er fuldt hårdføre og håber, at i og med, de står opad husmuren, at det så vil beskytte dem lidt. Dette bed skal være med sølvfarvet løv og med blå og lilla blomster. Jeg har købt tre buske hertil: Bredbladet sølvblad, blå søjlecypres og duftsnebolle Aurora. Så er der kæmpeverbena og der skal være de sædvanlige blå ærteblomste og en blå indianermynte. Derudover er der lavendel og lammeøre. Jeg har købt frø af forskellige paletblad, som skal sættes her og så har jeg faktisk også købt en sølvfarvet elefantøre, som fungerer som stueplante her i vinter.


Mine citrustræer står stadig ude, men de kommer ind i morgen. Hele orangeriet er vasket ned og gjort hovedrent, så det også er klar til vinteren.



Jeg mangler stadig at tømme nogle ganske få krukker med dahlier, men de står stadig ret flot, så de får lov at blive lidt endnu.


I dette krukkebed er der også plantet tre buske: En kanelbusk, som ikke er fuldt hårdfør, men hårdfør, så hvis der kommer meget frost, tager jeg krukken ind i orangeriet. Så har jeg købt en dværgblodblomme-busk og en japansk dværglønbusk. Derudover skal der være pink dahlier, kallaer og måske de lyserøde vidunderblomster, som har knolde, jeg overvintrer.
Hylderne ovenover skal pilles ned og så vil jeg male nogle æblekasser i en frisk grøn farve, der skal hænges op i stedet for. De kommer til at fungere som hylder, hvor jeg måske skal have appelsin- eller vanilla tagetes i gamle syltekrukker.


Her er bedet fra en anden vinkel. I jorden har jeg en ukendt rose, der er vokset ret godt.



Jeg har lige haft en uges ferie og har fået luget hele haven igennem, så den nu er vinterklar.





Jeg klipper ikke stauderne ned før til foråret - på den måde er der noget til fuglene plus at det beskytter stauderne ikke at klippe dem ned før vinteren.


Havemøblerne skal blive stående ude og jeg har lidt planer om, at lave en julehave for min egen fornøjelses skyld:)


Bregnerne skal ind, når der kommer frost for alvor, for rødderne kan ikke tåle at være oppe i højden i plastikbeholdere, så de kommer ind i orangeriet. De har bare været så fine lige siden det tidlige forår. Det er ret nemt at holde dem, for jeg har dem i altankasser, som jeg vander og så ligger de halvvejs ned på skrå hylder, så kan de nemlig klare både blæst og storm uden at vælte.


Her i efteråret er der pletter i luften i mælkejungen.



Her i hostabedet skal der sættes aliumløg. Jeg har fået en stor posefuld af nogle af vores venner, som jeg skal ud at lægge her. Det bliver måske også i morgen, hvis vejret er til det.


Jeg har købt et højbed mere og 4 blåbærbuske, så nu har jeg 7 blåbærbuske. Anders og jeg har kappet nogle grene som skal være et stativ over højbedene med net for at fuglene ikke skal spise alle bærene. Vi er ikke helt færdige endnu. I bunden af højbedene vil jeg gerne have tyttebær.


I denne kurv skal der plantes lyng. 


Rosenhaven bliver nok endnu flottere til næste år. Endelig er græsset kommet op, så man bedre kan se hvordan det skal se ud.




Rozanne blomstrer endnu og har gjort det siden det sene forår. Det er meningen, at de skal dække hele bedet. Ind imellem dem er der lupinus blossom.


Mange krukker er forsvundet fra forhaven og fliserne er luget og renset.


Denne bænk er også efterårspyntet. Jeg købte uglen i billigblomst.



Kulvognen skal ind inden vinteren. Den kommer ind i udhuset. I den har jeg rudbeckia.
Op af stolperne vokser rosen Alchymist.

Det var lige en lille efterårshilsen fra mig. Jeg har det meget godt og som I nok kan fornemme, så er jeg stadig meget glad for min have, jeg orker bare ikke at holde foredrag og så meget åben have som før. Haven har vi for vores egen fornøjelses skyld nu, men engang imellem vil jeg gerne dele den lidt med jer. Jeg håber I læste med hele vejen.

9 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Dejligt at høre fra dig, godt du stadig er glad for din have, man behøver ikke at dele den med andre, hvis man ikke føler man har tid og lyst nu. Det ser stadig godt ud, forhåbentlig hører vi fra dig en anden gang, det er rart at følge med i, hvordan det går med dig og haven.
Hilsen til dig og Anders.

marie sagde ...

Rart at se livstegn fra din have. Du har meget at rydde op i med de mange krukker. Måske viser du også haven på bloggen, når du har gjort den juleklar. Det plejer du jo at gøre meget ud af.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Kære Birgitte

Dejligt at høre lidt fra dig, at du deler lidt fra din have. Haven skal nemlig være for ens egen skyld, der hvor man kan finde nærvær ro glæde, og få afløb for sin kreativitet, uanset hvilken art det er, fordi det er sjovt!
Kærlig hilsen og fortsat godt efterår fra Anette

PS husker ikke om du ved, men min haveglæde eller haveiver rendte også af sporet sidste år. I år bliver tiden brugt på at "rydde" op, og det er så befriende dejligt at kunne gå og nuller rundt med sig selv (og hunden), og nyde tiden!

Frk. Anemone sagde ...

Hej Birgitte, hvor har jeg ofte tænkt på dig 😊 Så det var dejligt at høre lidt fra dig og se at du stadig har masser af gang i haven. Haven skal jo ikke være et præstationspres, men noget man primært dyrker for sin egen legeglæde og fornøjelses skyld. Du er endda nået rigtigt langt med dine efterårsoprydninger, så langt er jeg ikke endnu. Håber du vil vise lidt mere sådan engang imellem.
Mange hilsner, Ulla

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Kære Birgitte

Hvor er det dejligt at høre fra dig og se billeder fra din have.
du har nået meget i ferien, du er jo næsten færdig med at haven vinterklar.
Jeg er også en af dem der har tænkt meget på dig, der har ikke været tid til så mange ture til Aalborg i år. Jeg håber at vi ses til næste år, jeg vil så gerne se alt det du har lavet, men kun hvis du kan overkomme at vise haven frem.
Masser af knus og Kærlige hilsner fra Linda

Frk Hall sagde ...

Kære Birgitte
Hvor er det dejligt at høre lidt fra dig, og hold da op så meget du har fået ordnet. Lyder hyggeligt med julegave ;-)
Alkymisten er en af mine yndlings roser. Jeg har to, og de er kravlet helt op i toppen af et blommetræ. De er mega høje.
Ønsker dig en smuk ny uge.

Knus, Lone

Frk Hall sagde ...

Ikke julegave men Julehave ;-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem er jeg virkelig glad for. Jeg har faktisk læst dem flere gange!
Til Linda: Du er hjertelig velkommen, jeg vil gerne vise dig min have. :)

Dortesjs sagde ...

skønne og smukke billeder, vild med den blå bænk