fredag den 5. juli 2013

Sommerferie og roser

I dag startede sommerferien - tre uger, det er så herligt!
Jeg nyder rigtig haven i øjeblikket, alt er luget i bund og mange af mine krukker er med blomster nu. Men roserne tager førstepladsen i øjeblikket. Der er så mange blomsterhoveder og selvom det har regnet og det blæser nu, så synes jeg, de klarer sig meget godt.


Geoff Hamilton i selskab med Matrem.


Endnu en Geoff Hamilton, som er kendetegnende ved at den ligner en tennisbold.


Alchymist


Der er så mange blomster i min Alchymist i år, den vokser i et stativ og fylder det halvt ud i højden.


Gerbe Rose, som også er en klatrerose ligesom Alchymist. Den vokser opad plankeværket i det ene hjørne af haven, hvor jeg har 4 styks af den. De er nye og plantet i foråret.


Parade, som også er en klatrerose og vokser opad plankeværket i bunden af haven.


Gerbe Rose igen. Jeg er helt vild med dens farve.


The Sheperd, som er abrikosfarvet og er plantet i en gruppe med tre i mit limegrønne og abrikosfarvede bed.


Inden den folder sig helt ud, er the Sheperd mere rosa end abrikos, men det ændrer sig, når rosen er fuldt udsprunget.


Jeg har to rosenstativer og i det andet har jeg endnu en Gerbe Rose. Det gode ved denne rose, er at den kan stå i skygge og det gør mine en del af dagen. Her kan man dog se den i aftensol.


En Austinrose, som jeg desværre ikke har navnet på, men jeg synes farven er så flot.


Heritage, som nu er i fuld gang. Den er så sart lyserød og én af mine yndlinge og så dufter den helt fantastisk. Når jeg har vinduerne i stuen åbne, så dufter hele stuen af Heritage.


Endnu en Heritage.


Brother Cadfael, som jeg ikke synes, har tålt regnen så godt. Blomsterhovederne ser slukørede ud, men forhåbentlig vil de næste dages sol ændre på dette. Denne rose er meget stor, på størrelse med en stor grapefrugt.

Mine roser får hvert år i marts/april komposteret gødning hvor jeg bruger en sæk til tre roser, jeg kultiverer gødningen godt ned i jorden, så godt jeg nu kan komme til under roserne.
I juni får de gødning igen - denne gang Osmo Rosengødning, som er organisk gødning. Hver rose får en håndfuld strået ud under sig. Dette gentager jeg i august.
I år har jeg kun sprøjtet én gang med Baymat ultra og Calypso, hvor jeg de foregående år har sprøjtet med dette fire gange i løbet af sæsonen. Men jeg har hørt, at bierne ikke kan tåle det. Jeg synes mine roser er ret pæne i løvet alligevel, så jeg krydser fingre for, at det holder hele sæsonen.


Min "Magnoliapind" vokser godt og er nu begyndt at få grene og der er også kommet mange flere blade, så måske vil det lykkes at få et fint træ ud af den!


I vinters købte jeg disse tre thujaer, som har stået i en vinterdekoration. Nu har de fået hver sin lerpotte og jeg synes de er så fine. Forhåbentlig vokser de noget mere, så de kan være fine grønne til vinteren.
Jeg ved godt, at jeg skylder at røbe en hemmelighed, men jeg gør det først mandag aften!

7 kommentarer:

Bente sagde ...

En masse dejlige roser du har i haven Birgitte. Ja du forstår da at trække pinen ud! Godt man ikke er særligt nysgerrig!

Høneballehaven sagde ...

Så må jeg jo vente til mandag ;) dine roser ser fine ud. Jeg har gerbe rose den er jeg også meget glad for. Jeg har sprøjtet roserne med baymat ultra m en ikke med calypso det. Er det biern e ikke kan tåle.

Frk. Anemone sagde ...

Flotte-flotte roser - jeg er også vild med Gerbe rosen, men har den ikke selv.

God ferie, der er nu ikke noget som sommerferie og en bundluget have :)

Fra frø til blomst sagde ...

Flotte roser Birgitte :-)

God sommerferie, jeg tror først at min have er bundluget, når min ferie er færdig.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Smukke roser du viser.Jeg har også Gerbe rosen......den er ikke så stor endnu.Spændende med din overraskelse.Vi tager til London på onsdag til Hampton Court Flower Show......glæder mig rigtig meget.
God aften knus Jette

Unknown sagde ...

En masse skønne roser, du har :-) Jeg må vist også have en Alchymist. Den er bare så smuk!

Birgitte sagde ...

Hej allesammen.
Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. Ja, nu står roserne i fuldt flor, jeg nyder haven rigtig meget - solen skinner og fuglene synger, det er sommer!!