fredag den 26. juli 2013

Dahlierne

Sikke en fantastisk ferie, jeg har haft. På mandag skal jeg på arbejde igen og det er helt fint!
Mine dahlier blomstrer nu. Der er kun et par stykker, der stadig står i knop, men de skal nok også komme.


De lyserøde er smukke. Jeg har ikke gemt navnene, da jeg går mere op i farverne og formerne og deres placering.




Der er altid mange blomster i de gule.


De purpurfarvede er så småt ved at få selskab af de pinke.


De lilla er også i gang.


Alle mine dahlier står i krukker og det fungerer rigtig godt i vores have. Til efteråret, når den første frost er sat ind, tager jeg alle op af krukkerne og børster knoldene rene. Lægger dem i avisforede trækasser og sætter dem i udhuset, som er nogenlunde frostfrit.
Dahlierne er da lige til at blive glad af?
I nat bliver det tropenat og der skulle komme et skybrud her hos os i løbet af natten. Det er meget velkommet da mine staudebede tørster. Måske skal jeg supplere med vanding, hvis ikke der kommer så meget regn, men det venter jeg med at finde ud af til i morgen.

12 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hold da helt op hvor har du mange smukke dahlia.De lyser da op allevegne.Praktisk at have dem i krukker.Har lige været i Botanisk have med Bente og Christel......og der var det lidt af en skuffelse med blomstringen.De nyanlagte bede var både visne og fyldt med ukrudt.Men vi havde en hyggelig eftermidddag derinde.Dejligt at du havde din ferie mens vejret var godt.God aften knus Jette

Høneballehaven sagde ...

Jeg tilslutter mig Jette, for søren hvor ser det godt ud, det med dahliaer er du også god til ligesom med såningen og alt det andet. Tak for oplysning om, hvordan du opbevarer dine knolde, jeg synes, det er svært. I år lykkedes det for mig, jeg fik dem til at spire, inden jeg satte dem ud, efter de var sat ud døde de, surt.

Vivi sagde ...

Dine dahlia står flot, men det ser ekstra dejligt ud, der hvor de ser ud til at blande sig med etårige sommerblomster :-)

Jeg har også min georginer i krukker i år. Det fungerer fint.

Frk. Anemone sagde ...

Du har vist bloglands flotteste Dahlier, og sikke mange :) Jeg husker godt dine lysegule som jeg var så vild med sidste år, men jeg må sige at de lyserøde sammen med Mamelukærme også gør sig godt. Det ligner en kanon-succes :) Jeg har ikke plads til ret mange Dahlier i bedene længere, men hvad gør åbenbart det? Jeg skal vist prøve med krukker som du - jeg suger til mig af dine tips og tak for det ;)

Ulla

Gitte sagde ...

Jeg tror også jeg skal have nogle dahlia i krukker næste år. Alle mine er sat direkte i jorden. De har lidt under at der har været tørke, så de er ikke så store. Dine ser fantastiske ud.

Susanne sagde ...

Sikke ne imponerende samlig dahlia du har og i mange skønne farver. Og jeg er enig med de andre i, at det ser rigtigt godt ud, hvor de står sammen med sommerblomsterne.
Jeg må samstemme med dig og sige, at jeg også god erfaring med at have dem i krukker.

Heidi sagde ...

Sikke et festfyrværkeri af dahliaer du skyder afsted idag, hold da helt op hvor har du mange fine.
Dem jeg har plantet i krukker i år, er blevet spist, mens dem i bedene har det helt fint ;o)
Godt du har haft en god ferie, og føler dig klar til atter at indtage hverdagen ;o)

marie sagde ...

Festfyrværkeri er lige det rigtige ord.

Staudefeen sagde ...

Sikke alle de smukke dahlia, du har :-)

Jeg venter også utålmodigt på regnen - fik ikke rigtigt noget i nat. Men kan se på radarbilledet, at den er her lige om lidt :-)

Kh. Marlene

Unknown sagde ...

Det er nogle virkelig flotte Dahlia, du har - og skønne fotos af dem :-)

Hanne i haven sagde ...

Hold da helt op, Birgitte, hvor er dine Dahlia underskønne :-)
Jeg er jo også med på holdet, som foretrækker dem i krukker, nu. Det fungerer bare så godt. Jeg var ellers ved at opgive dem i haven, efter at vi har fået dræbersnegle.
Det er virkelig smukke billeder. Jeg er vild med dit lysegule 'hav', men til gengæld ked af at du ikke har navnet på den pink på første billede, for den ville jeg gerne have fingre i :-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Sikke mange gode og søde kommentarer. Tusind tak. Det glæder mig meget, at I kan lide mine krukkearrangementer. Jeg har også arbejdet meget med dem allesammen og synes selv, at det er lykkes ret godt! Knopperne bliver flere og flere og jeg er lige ved at tro, at det er her i sidste halvdel af juli, at mine krukkebede er på sit højeste.