onsdag den 10. juli 2013

Helichrysum stiklinger, frøindsamling og orangeriet

Jeg har lavet 6 stiklinger og er begyndt at samle frø ind fra haven.


Jeg har klippet en "gren" af og fjernet de nederste blade, så jeg får en stilk på ca. 3-5 centimeter at sætte i jorden. Jeg holder jorden fugtig, så de kan slå rødder.


Man kan også lave stiklinger og sætte udenfor. Det har jeg før haft god erfaring med. Denne her potte står på en bænk. Også denne holder jeg jævnt fugtig. I løbet af sommeren kan den godt vokse sig meget stor og hænge udover pottens kanter.


Jeg er så glad for kombinationen med helichrysum og chokoladeblomsterne. Så det vil jeg også gerne gentage næste år.


Frøindsamlingen er i gang og indtil videre samler jeg ind i kaffefiltre og lader det tørre i nogle dage i orangeriet, inden jeg sætter frøene i en tætsluttet plastikbøtte i køleskabet.
Jeg fik lige en idé om at samle frø ind fra chokoladeblomsterne, måske kan man så dem? Jeg har før lykkes med at overvintre knoldene, men det er svært. I år lykkedes det ikke, så jeg købte små stiklinger for en 20'er stykket. Det kunne være sjovt at så dem!


Jeg er meget glad for hvordan pladsen rundt om orangeriet er blevet udnyttet. Jeg synes, der er meget at se på.






Haven er ikke så stor og i bunden er der et højt plankeværk, så jeg kan næsten ikke få hele motivet ind i kameraet. Jeg må forsøge mig fra lidt flere forskellige vinkler!
I dag står den på rengøring af huset indvendigt. Det blæser udenfor og de har lovet op til hård vind, så det er nok meget godt at få gjort  lidt rent!

3 kommentarer:

Lene sagde ...

Hej Birgitte,
Hvor ser der dejligt ud i din have lige nu.
Jeg har læst at chokoladeblomst er steril og ikke kan frøsås!

Høneballehaven sagde ...

Rengøring hvad er det for noget :)
Det ser flot ud rundt om orangeriet, det kan jeg godt forstå, at du er glad for.
Tak for undervisning i opformering af helichrysum, jeg har den også, og det kunne være godt , hvis man kan overvintre den.
Jeg har også læst at chockoladeblomsten er steril, så det går nok desværre ikke med såning.

Birgitte sagde ...

Hej Lene og Lisbeth. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg glad for. Så blev jeg så klog at man ikke kan frøså chokoladeblomster! Jeg vil i stedet forsøge at overvintre knoldene, som jeg har gjort før.