mandag den 22. juli 2013

Hjemme fra ferie igen

Indretning udenfor orangeriet
Vi har lige været på ferie i Tallinn i Estland, som var et rigtigt spændende land at besøge og vi har oplevet meget, som man kan læse under fanebladet "Ferier". Min have er blevet vandet af genboens unge datter, som har tjent nogle ekstra lommepenge ved dette. Hun har gjort det så godt. Alle planter er vokset godt og mange knopper er sprunget ud. Det var tydeligt at se.


Indretningen rundt om orangeriet har jeg brugt meget tid på og nu synes jeg, det ligner noget.
Jeg er især glad for krukkebedet ved gavlen, som består af rosa og lilla blomster. Der er rigtig mange blomster lige nu og farverne, synes jeg, klæder hinanden godt. Da jeg såede i foråret, tænkte jeg meget på, hvilke former blomster og løv skulle have. Og også blomsterne. Jeg kan godt lide, når der er et spil i bedet, så får jeg lyst til at se nærmere på planterne. Desuden har et krukkebed den fordel, at jeg kan flytte rundt på dem og arrangere planterne på en anden måde, som jeg både kan forundres og overraskes over, når det viser sig, at planterne klæder hinanden.


Jeg har prøvet at skabe en hvis harmoni og ro i bedet ved at plante flere af samme slags og i og med at farverne er nogenlunde ens, giver dette også ro.


Pelargonier skal der til og de er overalt i haven. Her er det Dr.Ingrid pelargonier i samme bed.



Her er det østbedet, som er rosa og hvidt. Lige nu trænger roserne til at blive deadheadet, så det må jeg ud at gøre. De er remonterende og skulle gerne blomstre igen. Da jeg anlagde dette bed, havde højden stor betydning. Det skulle ikke være højere end at man havde indsyn ind til alle pelargonierne i vindueskarmen. Dette synes jeg, er lykkedes ret godt. Den højeste plante i bedet er digitalis og deres spir må gerne svaje i vinden foran vinduerne. Det synes jeg er hyggeligt!


På vestsiden er der en flisegang, som man kan træde ud på, når foldedøren åbnes. I dag har jeg købt to hvide stole til mit lille runde mosaikbord, så nu har vi også en lille hyggelig krog her.

Bedene rundt om orangeriet har i høj grad bevirket, at haven er meget mere frodig og blomsterrig. Samtidig har jeg forsøgt at skabe en stil, som gerne skulle være gammeldags og romantisk, da jeg synes denne stil er forenelig med husets stil.


Mine kongeliljer er sprunget ud og de dufter himmelsk. Dem vil jeg skrive om i morgen!
Det er dejligt at være hjemme igen. Vi har også haft godt vejr i Estland og nu har vi en uges ferie mere inden sommerferien er forbi og det fantastiske vejr varer vist ved lidt endnu. Det er så skønt!

6 kommentarer:

Tim Skovrup sagde ...

Det må være dejligt at komme hjem til en have som er blevet passet så fint :)

Bente sagde ...

Herligt med hjælpere i haven. Her er der mig der vander hos andre og det er ihvertfald nødvendigt lige nu... Det er så tørt alle vegne!
Smart med et krukkebed der kan flyttes rundt efter behov!

Høneballehaven sagde ...

Det ser hammergodt ud rundt om dit orangeri og i dine bede, godt du havde en ung pige til at passe det, mens du var væk. Jeg synes virkelig, at det er flot det hele.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Og velkommen hjem fra ferie.Der ser bare rigtig godt ud rundt om dit orangeri.Nu lønner det sig med alle de blomster du selv har sået.Dejligt at du havde hjælp til vandingen medens i var borte.Har lagt del 2 fra Hampton,og der er en lille hilsen til dig.Rigtig god feriedag knus Jette

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Det er vel nok en smuk krukkehave du har skabt....nu må du nok ha' travlt med vandingen :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for, det er dejligt at I kan lide min indretning! Ja, det kræver noget vanding, jeg tør slet ikke tænke på hvor meget! Der må gerne komme regn en af de nærmeste dage!