mandag den 18. januar 2016

Laboratorieflasker i snevejr og hostafrø m.m.

I dag har jeg været på en lille inspektionsrunde i haven!
Jeg ville se, om laboratorieflaskerne har kunnet tåle de mange frostgrader.


De ser fine ud rundt omkring, her er det på den nederste del af plantebordet.


Det sner ret meget udenfor lige nu.


Dem på fliserne har det også meget godt.


Det ser lidt hyggeligt ud med sne på flaskerne.


Anders har lige været en uge hjemme hos sin mor i Herlev og tog yderligere 4 laboratorieflasker med hjem i rygsækken. Jeg har stadig en papkasse hjemme i svigermors garage, hvor der er yderligere 7 flasker. Disse 4 og de resterende er ret store. Svigermor ryster på hovedet af mig og forstår ikke hvad jeg skal med alle de flasker i haven, men jeg er rigtig glad for dem og meget taknemmelig for at hun hentede dem hos Lauritz.com. Heldigvis har hun ikke noget imod, at vi fragter dem hjem til Nordjylland med tog lidt ad gangen (de fylder godt). Nu er der kun én papkasse tilbage i hendes garage!


I det lille drivhus står alle mine løgkrukker og venter på foråret. Tulipanløgene er begyndt at titte lidt op, som kan kan se. Til foråret bliver løgfarverne lyserød og creme.


Dahliaknoldene i udhuset står frostfrit og har det fint. De er saftige og spændstige, så det var godt lige at få dem tjekket. Jeg har omkring en 7-8 kasser derude.


Gad vide hvor meget sne, der kommer ned nu.



For en uge siden såede jeg hostafrø - en blå og en hvidbroget. Jeg havde held med dem forrige år, hvor de stod de første 14 dage i det kølige orangeri, hvorefter de kom ind i en vindueskarm i huset, hvor de begyndte at spire efter nogle dage. Da de to blivende blade var kommet, satte jeg dem ud i orangeriet igen.
Jeg vil benytte samme taktik igen, da frøene skal have både kulde og varme for at spire.

Om et par uger vil jeg så indianermynte. Dem såede jeg i februar sidste år og de kom fint allesammen.

15 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Fine billeder af alle dine flotte flasker.........dem er jeg også vild med.Og godt at svigermor har dem stående til i kan have dem med hjem.
Imponerende at du selv sår hosta.........jeg deler bare mine. Ja i har vist også fået en del sne oppe hos jer.Vi fik en god del i weekenden som du kan se på mit indlæg.Og her er hundekoldt.
Så det er foran brændeovnen med computeren.
Må vist også se til mine dahlia knolde.
God aften Knus Jette

Lene sagde ...

Jeg kan nu også godt lide dine flasker. Jeg tror sagtens de kan holde til frost, bare ikke der er vand i dem, så husk at tømme dem.
Spændende med dine hosta, jeg har kun prøvet, at så dem en gang og det lykkes slet ikke, men du plejer jo at have godt held med det du sår😀

Høneballehaven sagde ...

Ja du er skrap til både at så og pynte op. Det ser helt sikker flot ud med alle laboratorieflaskerne, flot at I slæber alle dem hjem med toget.

Min Grønne Verden sagde ...

Hej Birgitte
Det ser rigtig godt ud med alle dine flasker, og det gør bestemt ikke noget der er sne på - så godt de også kan tåle frosten.
Spændende med dit hosta så projekt, det glæder jeg mig til at følge.
God aften.
Mange hilsner
Anita

marie sagde ...

Jeg tror ikke, jeg ville have mod til at lade flaskerne stå ude, men det ser jo ud til at gå godt. Måske burde man tjekke dahlia knoldene og se, om de trænger til en sjat vand.

Linda Borg sagde ...

Hvor ser det fint ud med dine flasker rundt om i haven - nu med sneglimmer :)
Det bliver spændende at følge dine såprojekter!

Birgitte sagde ...

Hej Jette. Ja, vi har fået meget sne, men jeg kunne se, at I også har fået en del. Jeg er glad for, at du kan lide mine flasker, jeg synes jo, jeg gjorde et helt kup, idet jeg fik alle flaskerne for 300 kr. (22 flasker).

Hej Lene. Jeg er også spændt på om der kommer noget ud af hostafrøene. Jeg vil i hvert fald holde mig til det, jeg ved fungerer!

Hej Lisbeth. Ja, vi kan godt tage lidt flasker med ad gangen og godt, at min svigermor kan have dem stående indtil da uden for meget besvær. Man må jo tænke rationelt, når man ikke har bil!

Hej Anita. Jeg er glad for, at du kan lide mine flasker og ja, jeg holder øje med om de bliver fyldt med vand, for det er nok ikke godt i frosten. Jeg krydser fingre for at hostaerne bliver til noget.

Hej Marie. Ja, jeg er ikke så nervøs for flaskerne for glasset er meget tykt og de er tørre indvendigt. Jeg undrer mig over, at du vil give dine dahliaknolde vand? Jeg tror ikke, det er så god en idé med mindre de står rimeligt varmt? Men det kan jo også være at de gør det. Jeg tror i hvertfald du skal være varsom med at vande dem!

Hej Linda. Ja, jeg syntes det så så hyggeligt ud med snedynerne. Godt at du har lyst til at følge mine såprojekter:)

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Hej Birgitte

Det ser skønt ud med løgene der titter frem. Jeg ser så meget frem til foråret, eller bare til jeg kan komme igang med at så chili og tomater. Jeg har fået ny blog, jeg kan se på din blogroll du er tilmeldt den gamle. Du er meget velkommen på min nye blog www.livsnyderhaven.dk. Der kan du tilmeldes via bloglovin eller mail. Det ser ud som om dit foredrag bliver til noget, jeg har tilmeldt mig!

Hilsen Maria

Birgitte sagde ...

Hej Maria. Tak for din kommentar. Jeg vil rigtig gerne følge dig på din nye blog og vil snarest få dig på min liste:) Ja jeg glæder mig også til foråret. Det er godt, at du har tilmeldt dig foredrag. Der er kommet rigtig mange tilmeldinger, så det er jo rigtig dejligt!
Vi ses både her i blogland og til foredrag.

Henrik sagde ...

Hej Birgitte.
Interessant med at så hosta, jeg har aldrig prøvet, tænkte nok det var mest sikkert at dele andre planter. Er de frø stabile, eller ved man ikke rigtigt hvad man får ?
Følger også lige med på indianer hestemynte (monarda eller sådan noget) dem ville jeg gerne have i haven.
Henrik

Birgitte sagde ...

Hej Henrik. Jeg tror også, det er mest sikkert at dele hosta. Jeg har sået de blå og de brogede før, de blå blev blå, men de brogede blev grønne, så jeg tror ikke, de er helt stabile!
Indianermynte er rigtig gode i haven for de tiltrækker bier og humlebier. Jeg vil gerne bytte en pose frø, hvis du har noget at bytte med?

Frøken Solhat sagde ...

De er sørme da også for fede Birgitte - kan da godt forstå du må have dem hjem i haven. Ja det pynter gevaldigt med sne på div. krukke og stilleben i Januar - og det ser da bestemt smukt ud hos dig....og hyggeligt ;0)

Knus Dorthe

Birgitte sagde ...

Hej Frøken Solhat:) Jeg er glad for, at du kan lide mine flasker:)

Trädgård På Djupet sagde ...

Så fint det var med flaskorna ute på vintern. Jag får nog leta fina flaskor på loppis i sommar!

Birgitte sagde ...

Hej Trägård på Djupet. Jeg håber, du finder nogle flasker. Jeg er glad for, at du kan lide dem. :)