lørdag den 28. april 2012

Så kom dahliaknoldene i krukker og meget mere

Soklen er gravet ud og i dag stod den på havearbejde.
I går aftes gravede vi indtil klokken 21.30 og så var vi næsten færdige. Der manglede bare lige to trillebørfulde, som Anders tog i dag og nu er soklen klar til at blive støbt på mandag.
Jeg har været så træt hver aften, så jeg ikke har haft energi til at blogge. Men hvor var det dejligt at kunne lave havearbejde i dag!


Her er det mine gule og hvide dahliaer, der er plantet. I den krukke med stativet, skal jeg plante lathyrus. Indtil videre er krukken gjort klar til at plante i. I de tomme krukker, skal jeg plante Italian White solsikker, som jeg tog frø fra sidste år. Derudover har jeg sået citrongul staudevalmuer, som man måske kan ane i de to krukker med noget grønt i.

Sidste år så bedet således ud:


Dahliaknoldene har jeg opbevaret farveopdelt i trækasser inde i mit blomsterrum. Et par gange i løbet af vinteren har jeg været ude at kradse i dem med en negl for at se, om de var saftige. Det gjorde jeg også i dag og der var saft og kraft i dem. Så jeg håber på et ligeså stort blomsterflor i år.

Jeg har også lavet et pink og purpurfarvet krukkebed.

De grønne planter er purpurkongelys, som jeg såede sidste år. De er begyndt at gro godt, så jeg håber på mange blomster i år. De er jo to-årige, så sidste år så de ud som på billedet hele sæsonen. (Der er kun bladrosetter det første år), men i år skulle de gerne sætte blomster. I venstre hjørne har jeg min purpurfarvet heuchera, den har klaret vinteren fint i krukken.

Jeg skal også have et lilla og blåt krukkebed:


Det ser ikke ud af meget endnu, men bedet bliver suppleret med forskellige duftgeranier, blå akelejer, blå jakobsstige og spanske lilla marguritter. Jeg har stiklinger af duftpelargonierne og så har jeg sået akelejerne og jakobsstigen. Marguritterne må jeg købe!

Jeg satser på at nattefrosten er over for denne gang og derfor tog jeg også mit oliventræ ud i dag. Jeg har en idé om, at det er godt at stille det ud den første dag, når det er gråvejr, så det langsomt kan vænne sig til lyset. Det har stået hele vinteren inde i mit blomsterrum og det klarer det fint.



Jeg er simpelthen så glad for det oliventræ. Jeg synes, det er så flot. Sidste år havde jeg hvide og gråløvet planter som partnere i krukkerne. I år overvejer jeg blå, lilla og hvid, men jeg har ikke helt besluttet mig endnu. Måske bliver det hvidt og gråt ligesom sidste år, for det var jeg rigtig glad for. I bunden af krukken vil jeg plante flittiglise.

Jeg tog også lige nogle billeder af alle mine narcisser og tulipaner, som står på spring. Narcisserne står i fuldt flor og det dufter, når man nærmer sig bedene.




Hyacinten City of Harlem



Til sidst tog jeg lige et billede af den udgravede sokkel:

7 kommentarer:

marie sagde ...

Det er et skønt oliventræ; det er som skabt til krukken.

Vivi sagde ...

Hvor er det dejligt for jer, at i er blevet færdige med at grave ud til soklen :-)

Høneballehaven sagde ...

Endelig færdig det var godt, så du kan begynde at nyde haven og krukkerne lidt igen.
Hvor er dit oliventræ fint, det kan jeg godt forstå, at du er glad for.

mamses oase sagde ...

Hold så op et arbejde. Godt i endelig er færdige med at grave ud til soklen :-D
Jeg kan ikke lade være at tænke på sidste år da jeg gravede ud til surbunds bed.... kors et arbejde. Det der motiverede mig var drømmen om et smukt bed.
Hold da op det bliver godt med alle dine krukker. Glæder mig til at se når det hele blomstre.
Jeg forstår godt du er glad for dit Oliventræ, det er sørme også flot.

Marianne :-D

Hald sagde ...

SÅDAN! Så mangler I bare at få støbt inden I skal grave igen :0) Vi har også været i haven i dag, mor og jeg - gravet op og plantet.
Spændende med alle dine krukker, men det er jo kun en brøkdel ved jeg. Hvad med resten? ;0)

Birgitte sagde ...

Hej Marie. Tusind tak for din søde kommentar.

Hej Vivi. Tusind tak for din søde kommentar.

Hej Lisbeth. Tusind tak for din søde kommentar. Ja, det var dejligt med almindeligt havearbejde i dag.

Hej Marianne. Tusind tak for din søde kommentar. Ja, det var godt nok skønt at blive færdig. Ja, jeg glæder mig også til at det hele kommer op og bliver et forhåbentlig frodigt blomsterflor.

Hej Hald. Tusind tak for din søde kommentar. Ja, på tirsdag skal vi grave igen, men denne gang tror jeg ikke det bliver lige så hårdt. Jeg mangler stadigvæk alle mine sommerblomster, der skal sås i krukker. Det bliver først engang midt i maj. Jeg har fundet ud af, at jeg har for lidt krukker, så det må jeg vist gøre noget ved!

Bente sagde ...

Dejlige billeder som jeg først ser nu - men så kan jeg glæde mig over dine mange skønne krukker, hvor ser det godt ud.
Jeg har også sat min oliven ud - meeen den er ikke helt så tæt og flot som din!