søndag den 22. april 2012

Klippe roser i gråvejr.

Det var tiltrængt at få dette gjort!

Alle mine roser fik med saksen i dag. Ved de første roser havde jeg svært ved at klippe for meget af, men efterhånden som arbejdet skred frem, tog jeg mere og mere fat. Til sidst fandt jeg en teknik, der fungerede for mig.


Her er det mine James Galway efter klipningen.


Her er det den abrikosfarvede The Sheperd efter klipningen.


Her er det Heritage. Heritage og Brother Cadfael, som jeg har i hvert sit ovale bed, kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave vandrette grene med, måske på nogle pinde. Men jeg er ikke sikker på, at roserne er store nok. Måske skal de være et års tid mere, så de er blevet større!


Jeg har 30 roser i alt og der blev en trillebørfuld gamle grene. Især mine ældste roser langs stuevæggen trængte til klipning. De fik en ordentlig tur og jeg håber, de vil skyde fra bunden. Jeg ved ikke om de få nætters hårde frost alligevel har skadet lidt på disse gamle Austinroser. De plejer at være fuldt hårdføre og heldigvis er der masser af skud på dem.
Det var så dejigt vejr i dag, helt vindstille og regnen hørte op ved middagstid og resten af dagen var helt fantastisk! 

8 kommentarer:

Villy sagde ...

Din roser ses rigtig flot ud efter beskæring. Nye skude vil blive til blomster efter et par måned :)

Høneballehaven sagde ...

Det er ikke sådan bare lige at klippe roser, men da mine jo har stængelsyge, er det bare i bund, så der er ingen spekulationer over hvor man skal klippe. Når der er over 100, der skal klippes, bliver man lidt ligeglad til sidst.
Heldigvis er der kommet liv i mine.

Karina sagde ...

Sikke et arbejde.
Dine roser skal da nok komme i fin form.

Hanne i haven sagde ...

Hold da op en portion stikkende grene. Jeg kan virkelig ikke lide rosernes torne, så jeg er glad for at jeg ikke har ret mange roser. Og mine vokser heller ikke så meget, så der er ikke så meget at klippe af :-)
Dine ser flotte ud, du er virkelig prof.

Marianne Selvig sagde ...

Ih, hvor har du været flittig, Birgitte! Og hvis du har stået og tænkt over hver enkelt klipning, så er det jo et kæmpe arbejde, du har haft gang i. Det bliver forhåbentligt belønnet om føje tid i rigelige mængder!

Frk. Anemone sagde ...

Det ser rigtigt fint ud og de er allerede i gang med at skyde, så nu er det bare fuld fart frem. Det er dejligt at have dette arbejde overstået, jeg fik mine roser klippet for 14 dage siden.

Jeg glæder mig til at se dine billeder af Brother Cadfael og Heritage - hvor gamle er de? Jeg købte 1 af hver sidste år og venter spændt...

knus Ulla

Fru Friis sagde ...

Når man forestiller sig det smukke rosenflor om sommeren, tænker man overhovedet ikke på det store arbejde med klipningen og angreb fra rosen i foråret, men hvor er det herligt når det er gjort og nu kan det kun gå fremad!

Birgitte sagde ...

Hej Vilmantas. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for.

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Hvor er det godt, at der er liv i dine roser. 100 styks er mange, jeg skal vist være glad for at jeg kun har 30! Men måske kan jeg ikke begrænse mig til det. Man kan jo gå hen og blive fristet, når man ser alle de finer roser i haveblogland!

Hej Karina. Tusind tak for din søde kommentar!

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Nej, man er nødt til at have kraftige handsker på og være lidt behændig, så man ikke stikker sig! Nu glæder jeg mig til, at de vokser godt til!

Hej Marianne. Tusind tak for din søde kommentar. Jeg håber jo på et stort blomsterflor, så jeg forsøger at passe mine roser godt!

Hej Ulla. Tusind tak for din kommentar. Du kan godt begynde at glæde dig, de er så smukke de to roser og der kommer mange blomster. De remonterer og blomstrer hele sommeren. Heritage er lidt sart overfor for meget vind, men Brother Cadfael blomstrer ufortrødent trods vind og vejr. Jeg købte mine sidste år i foråret, så de er et år gamle nu.

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommentar. Ja, man bliver jo rigt belønnet, hvis man passer planterne godt. Så jeg håber på et stort blomsterflor a la det man ser i bøgerne!!!