torsdag den 30. marts 2017

Haveplan del 1

Dagbog over arbejdet med haveplanen.
Nu er jeg kommet godt igang med ændringerne i haven. Og jeg har ferie i halvanden uge fra i dag af. JUHU. Jeg vil gerne skrive dagbog over arbejdet med at ændre haven ifølge haveplanen, jeg fik tegnet af havearkitekt Knud Bundgaard.


Ude foran huset har jeg plantet tre opstammede benved, som tåler lidt blæst og skygge og er fuldt hårdføre. Endvidere skal der være tre opstammede syrenhortensia Vanilla Fraise, som skal stå i krukker her også. Jeg har fundet nogle hos Jespers Planteskole som har dem på en stamme, der er 120 cm høj. Det er det samme som de tre benved. Jeg vil nemlig gerne have, at de skal række op over stakittet, så man bedre ser hvad der er i krukkerne, når man går forbi.


Der er mange tulipankrukker nu, men til sommer vil jeg nok begrænse antallet af krukker her.


Jeg har gravet ud til det første af to store bede i haven langs med huset. Jeg har valgt, at det skal være et rosenbed og har gravet Heritage og Brother Cadfael roserne op og plantet dem sammen her. Jeg tror nok, jeg er kommet frem til, at denne del af haven skal være en rosenhave. Bedet er 2,5 x 2 meter.


Op af disse stolper, som står i samme del af haven som rosenbedet, skal der vokse klatreroser. Der mangler stadig to grupper stolper, så der bliver tre på den ene side og to stolpevægge overfor. Men i år får jeg nok ikke råd til at købe klatreroser, da jeg også skal købe andre ting, så jeg har sået en hel del lathyrus, som skal vokse her til sommer.


Her ser man rosenbedet igen. Der er ni roser og jeg har besluttet mig for, at der ikke skal være bunddække, men har i stedet sået valmuer. Da roserne stod i to mindre bede før, havde jeg bunddække dér, men der gik altid så meget græs i det og jeg lå og håndlugede for at holde det nede. Det arbejde får jeg nok ikke tid til længere, da der bliver mange flere bede, der også skal holdes:) Men jeg har gemt nogle dianthus Maggie, hvis jeg skulle fortryde. Roserne har fået komposteret kogødning og organisk rosengødning.



























Brother Cadfael, som har et meget sundt løv.


Her er det Heritage. Den er desværre ikke nær så sund som Brother Cadfael her hos mig, men jeg håber på, at de kommer til at klæde hinanden alligevel.


Jeg er ved at grave flere roser op, nemlig de røde, der står i en lang række langs husmuren. Dem har jeg 8 af og de skal plantes ud i to nye bede, som er 1 x 1 m og elipseformet, hvor der skal være 4 roser i hvert bed. I samme del af haven hvor de andre roser er. Alle roserne har nogle store rødder, så der skal bruges kræfter for at grave dem op.
Fremover bliver denne del af haven nok døbt til "Rosenhaven".

Der skal være endnu et stort bed, hvor blommetræet kommer til at stå i kanten. Jeg har markeret hvor jeg skal grave, men først vil jeg grave de sidste roser op og sætte de sidste stolper.
I dag skal jeg være ude hele dagen.

12 kommentarer:

Unknown sagde ...

Spændende planer du er i gang med at udføre Birgitte. Jeg glæder mig til at følge med herfra sidelinjen. Rigtig god ferie til dig og god arbejdslyst i haven. Mange hilsner Mette

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Hvor dejligt at du har ferie, håber vejret er bedre hos dig, for du har nok at se til. Du er også i gang med en pergola, det bliver spændende. Hvis du snakker lidt godt for Linda Irving, kan du nok få klatreroser med hende fra Jas roser. Der koster de kun 50 kr. pr. stk. det er en anden pris. Jeg er ked af at læse om det du skriver om Heritage, den købte jeg lige i går. Det er ikke alle de engelske som er sunde, nå jeg må prøve.
God arbejdslyst
http://jasroser.dk/

Henrik sagde ...

Kære Birgitte. Der er ikke noget som en ny plan der kan sætte hele haven i ombygning, rokering og kaos af jord. Men det betaler sig i længden at få rette de hjørner der ikke fungerer, eller haverum som bare er fra en anden tid og interesse. Der sker jo en udvikling i den måde vi anskuer haven på med tiden, en gunstig proces synes jeg. Men den medfører næsten altid lidt knoklearbejde.

Venligst
Henrik

marie sagde ...

Jeg kan rigtig godt lide din forhave. Den ser allerede fin ud. Heritage har sådan en fin blomst, men det er også min erfaring, at den er lidt vanskelig.

marie sagde ...

Jeg kan rigtig godt lide din forhave. Den ser allerede fin ud. Heritage har sådan en fin blomst, men det er også min erfaring, at den er lidt vanskelig.

Anonym sagde ...

Første gang jeg er inde på din blog. Det er sjovt at du også har fået tegnet en haveplan af Knud. Han var på besøg hernede i Tønder i juni og jeg er i fuld gang med at omlægge hele haven ( 769 m2). Jeg bad om hjælp til " gulv, vægge og loft". Det er rart at få et indspark til hvordan haven kan blive fornyet. Jeg kan se du har stolper, som også går igen i de haveplaner han laver til TV programmet "Have i gave" på TV2 fri. God arbejdslyst!
Mange hilsner
Kirsten i Tønder

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte.
Det er altså så spændende med din nye haveplan og dine nye rosenbede. Det kommer til at se så fantastisk ud med Slyngroserne og jeg tager meget gerne nogen med op til dig fra JAS, jeg skal også have med op til et par andre så det er ikke nogen ulejlighed. Jeg kommer først i maj.
Masser af hilsner fra
Linda

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det er et stort, men dejligt arbejde at omlægge din have - godt at du har ferie og at vejret tegner til at blive godt. Der er blevet fint i forhaven og det bliver der også i resten :-) God ferie og arbejdslyst!

Frk. Anemone sagde ...

Fint med krukkerne og de opstammede så man kan se kronen over hegnet. Ja, det må være et stort arbejde at grave gamle roser op, men besværet værd at lave et nyt rosenbed. Jeg har kun en Heritage, og den har jeg ikke været god tilsat passe, den skranter gevaldigt.
Følger spændt med - god arbejdsferie, det er da dejligt med 1 1/2 uge.

Tim Skovrup sagde ...

uha... det er nogle spændende planer du har gang i :) :)
- go' weekend

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Det er et kæmpe arbejde, du der er gået i gang med.
Jeg beundrer din energi og dine kræfter.
Jeg glæder mig til at se det færdige resultat.
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tak skal I have. Jeg er glad for, at I kan lide planerne indtil videre. Jeg er også blevet glad for forhaven og synes de brogetbladede benved passer godt til vores hvide hus.
Hej Linda: Jeg vil rigtig gerne have nogle klatreroser med, næste gang du kommer nord på. Jeg har allerede været inde på JAS' hjemmeside og fundet ud af, hvilke det skal være. Det er fantastisk at det kan lade sig gøre at få dem bragt til døren. Sikken en service:)