onsdag den 16. juli 2014

Krukkeplanter

Flere planter for første gang i haven.


Sommer Andonis



Lysimachia atropurpurea - Fredløs. Den såede jeg sidste år og plantede ud i maj måned sidste år, men det er først i år, den er i blomst.


En violfrøstjerne på vej op mellem roserne, for første gang i blomst i dette bed. Sået sidste år.


Klatre-løvemund i knop.


Erodium, som er en købt plante, jeg plantede ud i sensommeren sidste år. Den minder om storkenæb.


Leonotis, som er orange. Blomsterknoppen ligner en tidselkugle. Der er desværre lus i planten, dette døjer jeg med i mine planter med gule blomster - især dahlierne. Jeg synes, der er mange flere end der plejer at være.


David Austin rose, som har været i haven altid.


Kæmpeverbena, som er 2.år jeg har sået den i orangeriet. Den har jeg tre steder i haven i år - i krukker!


Marmelukærme for 3.år i haven. Det er den gammeldags marmelukærme.


Lyserød dværglupin. Den er flettet sammen med blå voksurt efter blæsevejret i nat. Det er 2.år jeg har dem begge to.


Ampelpileurt - for 2.år. I år har jeg den fire forskellige steder i haven. Jeg er helt pjattet med den for de små lyserøde kugleblomster er bare så søde og så synes jeg også, at løvet er ret flot!
Når eftermiddagskaffen er drukket, skal der klippes græskanter med min nye elektriske kantsaks og så skal Dianthus Maggie under to rosenbede klippes ned, da de er afblomstret.

4 kommentarer:

marie sagde ...

Ampelpileurten er så fin, og vi har været så heldige, at den har sået sig selv i fliserne. Den røde fredløs har en skøn farve, og det er sikkert klogt at bruge den som krukkeplante, for ude i bedene holder den ikke ret længe.

Høneballehaven sagde ...

Hvor har du mange fine planter, som du selv har sået, din andonis er også flot, selvom den er rød :) Jeg er spændt på at se din klatreløvemund i blomst.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Sikke mange dejlige planter du har sået.Pileurt er skøn..........og det samme er den smukke mamelukærme.
Dejligt med lidt nyt i haven.
God aften Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej alle tre. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for! Ja, det er altid spændende med noget nyt. Ampelpileurten vil jeg gerne samle frø ind af, for den er så skøn, så den skal være i potter mange steder!