fredag den 6. april 2012

Chokoladeblomst og roser

I dag har jeg plantet mine chokoladeblomstknolde og sat dem til forspiring i blomsterrummet.
Min erfaring fra sidste år, er at chokoladeblomstknoldene er lidt langsomme om at komme igang, så derfor har jeg plantet dem nu og sat dem i blomsterrummet. Knoldene virker sunde og saftige, når man ridser i dem med en negl.

Billedet lånt fra internettet
Jeg har plantet to krukker. Sidste år stod de i mit purpurfarvet og pink krukkebed og det skal de igen i år.

Billedet lånt fra Plantorama.
Jeg var lige en runde i haven og kiggede til mine roser, som har fået mange nye skud allerede. Det gjorde mig glad.

Mary Magdalene (abrikosfarvet)

The Sheperdes (abrikosfarvet)

Geoff Hamilton (rosafarvet)
De andre roser i haven er lige så fine som disse!
Nedenfor kan man se mine to krukker med chokoladeblomstknoldene:


Mine to Lewesiaer, som har overvintret i to små potter i drivhuset, har jeg sat udenfor og vandet dem, så de kan begynde at tage fat igen.
De har ikke fået vand hele vinteren, da jeg har fået at vide, at man skal sørge for at holde dem tørre, så kan de godt tåle frosten, selvom de står i potter. Den ene har dannet nye rosetter og jeg spekulerer på, om jeg kan dele den? Jeg kunne godt tænke mig nogle flere i små potter. Mon der er nogen, der ved noget om det?


Den store krukke med mit lille broget piletræ, skal pottes om med ny jord. Sidste år havde jeg også lewesia i de små potter her og da så det sådan ud:

Sommeren 2011


De er da yndige?

11 kommentarer:

Hanne i haven sagde ...

Tak for påmindelsen :-) Jeg burde også hive min chokolade blomst frem. Men pyha, jeg synes godt nok at det begynder at knibe med pladsen efterhånden.
Jeg måtte sætte en masse tilbage i drivhusene pga. frosten, så der er godt nok proppet nu :-)
Dine Lewisia er ritigt søde. Jeg har en orange-agtig en som jeg er også er rigtig glad for. Den blomstrer flere gange om året uden ret meget opmærksomhed. Jeg har nu ikke prøvet at dele min, for den har stadig kun én roset selvom jeg har haft den i 3 år tror jeg.

Fra frø til blomst sagde ...

Hmm - mine chokoladecosmos har aldrig dannet knolde, så jeg køber nye hvert år.

Søde lewesiaer :-)

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Sikke store skud på roserne, hvad siger de til frostvejret ?

Høneballehaven sagde ...

Jeg har heller aldrig fået knolde på mine chokoladeblomster, så jeg må også gøre som Gitte H.
Jeg holder meget af Lewisia, men har ikke rigtig held med dem, de overlever ikke hos mig.
Mine roser som er klippet helt i bund er også begyndt at skyde fra bunden, der er et par stykker som ikke viser liv endnu.

marie sagde ...

Har du købt nye knolde, jeg mener, at jeg har set dem enten i Bilka eller Plantorama, eller har du haft held til overvintre dem?

Helena sagde ...

Jag brukar oxå ha chokladblomma den är så fin!
Vi har snö....inte alls sådär fint som du ser ut att ha :-)tänk rosbladen börjat slå ut redan...
KRAM från mig!

Møllebakkehaven sagde ...

Mums den chokoladeblomst er lækker - lige til at spise :o)
Jeg har aldrig prøvet at dele mine lewisia, men mon ikke man kan... det er vel derfor de laver nye rosetter :o)
Måske er jeg bare heldig med mine... de står i stenbedet året rundt, og det har de det helt fint med :o)

Ha en go påske...

Birgitte sagde ...

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Ja, det er lidt irriterende, at der skal være frost om natten, det kribler i fingrene for at sætte planter ud,men vi skal nok passe på et stykke tid endnu.

Hej Gitte. Tusind tak for din kommentar. Jeg må ærligt indrømme, at jeg troede alle chokoladecosmos dannede knolde? Måske du skulle prøve at lade én stå i krukken efter sæsonen, hvis bare den kan stå frostfrit.

Hej Sussi. Tusind tak for din kommentar. Roserne har klaret frosten rigtig fint og har det godt.

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Det er godt, at dine roser skyder nu, de blev jo klippet meget tilbage. Lewesia er en sød plante og jeg er så glade for mine. Jeg tror, det var dig, der kunne se, at det var lewesia, for jeg fik nemlig at vide, da jeg købte dem, at det var en slags lilje! Men det var jo helt forkert.

Hej Marie. Tusind tak for din kommentar. Mine har overvintret og det er 2.gang at jeg forsøger at få dem til at spire, jeg håber, det lykkes igen.

Hej Helena. Tusind tak for din kommentar. Tænk, at I stadigvæk har sne, det har vi faktisk næsten ikke haft i vinter, det har været dejligt!

Hej Møllebakkehaven. Tusind tak for din kommentar. Måske tør jeg godt, at skille rosetterne ad, detkan være at man godt kan det? Under alle omstændigheder skal de nok have nyt jord og så kan jeg jo passende prøve at se, hvordan det kan lade sig gøre!

Fra frø til blomst sagde ...

Hej igen,
Jeg har en teori omkring det med chokoladecosmos knolde. Jeg har læst at stiklinge formerede dahliaplanter ikke når at danne knolde og det samme gælder nok for chokoladecosmos. Så hvis man skal være sikker på at få knolde, skal man købe knolde i foråret i stedet for færdige planter.

Birgitte sagde ...

Hej Gitte. Måske har du ret i din teori, men sidste år kom min chokoladecosmos til at spire igen og det var en plante jeg havde købt året før, men måske var jeg bare heldig. Eller også når de at danne en knold? Jeg ved desværre ikke nok om det, jeg har bare prøvet mig frem.

Marianne Selvig sagde ...

Følger spændt med her, Birgitte, skønt det er en gammel tråd. Jeg har nemlig arvet 10 stk. Af den (Chokoladen) og vil prøve at overvintre dem.