fredag den 18. april 2014

Duftpelargonier i blomst

Mine duftpelargonier blomstrer rigtig fint nu.

Dette er Citronella i blomst. Det er jeg lidt stolt over for det er første gang, den blomstrer hos mig. (Har haft den i to år).
Det er ellers ikke får blomsternes skyld at man har duftpelargonier, men mere for bladenes, fordi det er dem, der dufter.


Dette er Tomentosum i blomst. Planten er en stikling fra en stikling jeg har fået af Bente Elmbjerg. Hun viste jo sin forleden da, og nu kan jeg følge trop! Tomentosum bliver også kaldt for tandpastapelargonien, fordi den dufter som tandpasta.


Dette er Dark Lady, den dufter egebladsagtigt. Den har jeg en del stiklinger af.


Denne ved jeg kun dufter af chokolade-pebermynte. Jeg har ikke navnet.
Som man kan se, ligner blomsterne hinanden, de fleste er lilla, men der findes også nogle med lyserøde blomster, som også er større i blomsterne.


Jeg har pyntet lidt op til påske i orangeriet - er spændt på hvad disse narcisløg bliver til!


Til sidst vil jeg gerne vise min Magnolia-knop. Som man kan se, er den ikke længere brun. Jeg holder øje med den hver dag og ville blive så glad hvis jeg fik lov til at se en blomst. Træet er købt som en lille pind på nettet ved et hollandsk firma, så jeg har aldrig set den blomstre i virkeligheden.
Fortsat god påske.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja men det er da flot, at der allerede er en knop i. Jeg købte ved Kridtvejsplanter for flere år siden, først sidste år var der blomst i min.
Den ene af de duftpelargonier jeg fik af dig sidste år lever stadig, den anden gjorde også, men jeg er ikke så god til at lave stiklinger og beskære, så jeg ved ikke helt, hvordan det går med den :)

Jette sagde ...

hej Birgitte.Skønne pelargonie du viser.........mine duftpelargonie blomstre også.Og har da også en del som jeg har fået af søde Bente.
jeg synes de forskellige er lette at tage stiklinger fra.........og få til at gro.
Spændende med din knop på magnolien.
God påske knus Jette

Anonym sagde ...

Hej Birgitte
Ja, det er en stor glæde, når stiklinger, der er vokset til, blomstrer. Mine Tomentosummer har små hvide blomster, som sprang ud i går. Men mine planter ser helt anderledes ud end din på billedet, og når jeg googler får jeg billeder op, som ligner mine - med store fligede blade, som dufter vidunderligt og ikke mindst er dejligt fløjlsbløde at røre ved. Jeg har da også købt moderplanten på Planteskolen i sin tid som Tomentosum.
Glædelig påske i morgen
Jytte
www.danishknitdesign.com

Hald sagde ...

Dejligt din knop på "pinden" ikke er brun længere :) Spændende at se farven når den springer ud :0)

Anonym sagde ...

This paragraph will help the internet users for building up new weblog
or even a blog from start to end.

My web-site; kraus sinks reviews

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg meget glad for. Vedr. min tomentosum, så er den som du beskriver den. Det er kun blomsten, der er på billedet og bagved blomsten ser man en anden pelargonie, så den er god nok:)
Ja, det er spændende med min knop!

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Du skrev hos mig, at du havde købt Calypso mod liljebiller. Det har jeg også brugt for et par år siden, men jeg holdt op, da jeg fik at vide, at det er farligt for bier, dem kan vi jo ikke undvære. Jeg ved, at du er modstander af gift i din have. Man skal nærmest have beskyttelsesdragt og åndedrætsværn på, når man sprøjter med det :( Det lugter fælt.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tak for din besked, jeg troede ikke denne var farlig for bierne. Det er ikke den samme som til roserne, det var ærgerligt, jeg tror jeg må læse på flasken. For du har fuldstændig ret, det skal ikke gå udover bierne.