mandag den 4. marts 2013

Nyresnerle-stiklinger med mere

Nu begynder mine nyresnerlestiklinger at skyde.


Jeg har lavet ca. 15 stiklinger og de skal bruges sammen med Dr.Ingrid pelargonier i zinkkrukker på vores stakit.


Sådan så det ud i august sidste år. Nyresnerlerne voksede næsten ned over hele krukkens længde. Jeg såede dem indendøre sidste år i april. Nu forsøger jeg så med de stiklinger, jeg tog, da jeg tog krukkerne ind i udhuset i oktober. Der er seks krukker i alt.


Her er det flere frølinger på vej. Der er gul Jacobsstige, violfrøstjerne og dobbelt akeleje. I de andre såbakker er der mere på vej. Det svinger noget, hvor meget der kommer op. Jeg havde sået 8 lupiner af samme slags, men kun én er kommet op. Jeg tror desværre jeg har holdt jorden for våd, så frøene er rådnet. Af en anden slags lupin havde jeg sået 3 og også her er der kun én. Det ærgrer mig. 


I fødselsdagsgave sidste år fik jeg en purpurfarvet Kanna, som jeg klippede ned, da den første nattefrost havde været der. Jeg stillede krukken ind under plantebordet i orangeriet, hvor den har stået hele vinteren. I går tog jeg dem frem og vandede den og det ser ud til, at der er liv i den. 
Jeg blev rigtig glad, da jeg opdagede, at nyresnerlerne var begyndt at skyde. Jeg synes, det er så stor belønning for sine anstrengelser, når det lykkes. Samtidig er det spændende at gå og holde øje med om der mon er liv i stiklingerne. I næste uge skal jeg så sommerblomster. Hvis det hele kommer op, så bliver jeg altså rigtig glad og glæder mig allerede nu til at ligge på knæ med en lille skovl og plante alle frølingerne ud!!!

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja det er spændende at følge med i både stiklinger og nye spirer, der er nok at holde øje med hos dig.
Jeg har også et par cannaer, men har ikke turdet vande endnu. Er det ikke for tidligt? Sidste år vandede jeg mine dahliaer, de rådnede væk.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hvor er de flotte dine zink krukker. Det er spændende med alt det der spirer og gror i øjeblikket.
Kh Linda

Tim Skovrup sagde ...

men de øvrige frøplanter ser meget fine ud :) mine frø som jeg såede i efteråret (akeleje og valmuer) ser noget triste ud, men de ser da ud til at komme alligevel :)

Heidi sagde ...

Hej Birgitte, jeg forsøgt også at tage stiklinger af mine nyresnerler sidste efterår, men de ser ret døde ud. Jeg har heller ikke så gode opbevaringsmuligheder, men har helgarderet mig og samlet en masse frø, der er lige sat til spirring så mon ikke jeg også får planter i år. Det ser fint ud med alle dine små spirer, men pas på med vandet ;o)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. Ja, man skal vist holde lidt igen med vandingen. Jeg ved ikke noget om kannaer, men tænkte,at når jeg havde krukken indenfor, så var det nok ved at være tiden at vande den, inden den skal ud i maj. Det vil jeg i hvert fald forsøge.