mandag den 3. oktober 2016

Oktoberhaven.

Blomsterhaven i oktober og forfald
De fleste dahlier er fine endnu, men jeg kan se, at flere sommerblomster er ved at visne helt væk.



Nu dækker Dianthus Maggie hele bunden under roserne. De blomstrer med lyserøde blomster i forsommeren og de klæder rosen Brother Cadfael ret godt.


I dag har jeg klippet pæonerne ned. De var noget visne. Der er mange selvsåede digitalis og dem lader jeg være, for jeg synes, de er så flotte sammen med roserne og pæonerne i bedet. Der er en purpur og en hvid - måske har de krydset hinanden, så der kommer nye farver. Det kunne være spændende.


Matrem blomster påny flere steder. Hvis vinteren ikke er for hård, står de med det grønne løv hele vinteren.


Jeg synes, plantebordet er så pænt lige for tiden.


Dahlierne står foran plantebordet i krukkebedet ved orangeriets gavl.


Det gule krukkebed.


Det er godt, jeg har dahlierne i krukkebedene rundt omkring, for de er næsten de eneste, der stadig står blomsterrigt. Det samme gør dog også indianermynterne.


Dværgsolsikkerne har fået flere blomster. Jeg må vist hellere få hentet frø ind. De visne hoveder vil jeg bruge til dekorationer.


De gule solhatte blomstrer ufortrødent videre endnu.


Jeg tager nok snart havemøblerne ind, men vil lige lade dem stå indtil havearkitekten har været her på torsdag.


Måske bliver det muligt at plante disse thujaer ud. Der er tre styks i krukken, men de er nok vokset godt sammen. Jeg vil gerne stamme dem op og klippe dem runde, men jeg synes, de skal være noget højere endnu.

Jeg har lavet en grundplan til arkitekten, som forhåbentlig munder ud i en skitse. I morgen skal jeg lige luge et par bede, så det er godt at jeg har tidligt fri!





7 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Ja !!! efteråret er da kommet med fulde gardiner.
Men dejligt med dahlia på denne årstid.
Dem viser jeg også.
Og det er da spændende med din havearkitekt.
Er lidt bagud i haven...........for har været i gang med at renovere mit køkken.
Men skal da også snart have alle mine løg i jorden.
Godaften Jette

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det ser godt ud med Dianthus Maggie som bunddække i rosenbedet, måske skulle jeg prøve det.
Håber du får god gavn af havearkitekten, det bliver spændende at høre mere om.

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Ja, det er blevet efterår, men det har også sin charme, hvilket tydeligt ses på de dejlige billeder fra din have. Det er flot med nelliker under dine roser og dine solhatte lyser dejligt op.
Glæder mig til at høre mere når havearkitekten har været hos dig.
Her er temperaturene meget lave om natten, så det varer nok ikke længe før det er slut med vores dahlia. Der er heller ikke så mange blomster på længere.
Mange hilsner fra Eliane.

Frk. Anemone sagde ...

Det går tydeligt mod efterår, men det er nu også fint nik. Er spændt på hvad havearkitekten har af forslag.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte, din have ser stadig grøn og blomster rig ud til trods for det er efterår. Jeg er begyndt at klippe ned og i går var det pæonerne der fik en tur med saksen.
Det lille plantebord er så fint, det er dejligt når man har noget øjet bliver rigtig glad for.
Jeg syntes som de andre at det er spændende med din havearkitekt :o) og hvad planer der bliver lagt for din have.

Knus fra Linda

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Ja nu er vi blevet indhentet af årstiden, og desværre lakker det mod enden for en del blomster i haven.
Det bliver så spændende at se hvad havearkitekten kan se af nye muligheder i din have ;)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak og hvor er jeg glad for at I følger med allesammen. Jeg har været igang i haven i flere dage, da jeg gerne vil have, den skal tage sig pæn og velplejet ud, når havearkitekten kommer. Efteråret sniger sig også mere og mere ind her og det kan jeg se på krukkeplanterne!