fredag den 14. oktober 2016

Chilli planter.

Hjemmedyrkede chillier
I maj måned såede jeg chillifrø, som nu er fine store planter med masser af chilli. Jeg såede dem noget sent - det skulle nok have været i marts for så tror jeg, der var kommet frugter på noget før.


Frøene tog jeg fra en chilli fra en måltidskasse fra Årstiderne, da det var en, der smagte rigtig godt og var lige tilpas stærk. Nu venter jeg bare på, at de bliver røde.
(Jeg skal lige huske at vande planterne, de hænger en lille smule!)


Hos Livsnyderhaven skriver Maria om nogle gode opskrifter med chilli. Det kan man læse om HER Jeg synes, det lyder rigtig godt og vil gerne prøve det.


Jeg har to planter. Jeg har læst, at temperaturen helst ikke skal ned under 10 grader, hvis man vil overvintre dem. Det kunne være sjovt, hvis de blev til træer og have gavn af dem til næste år også, men ellers kan jeg jo så nogle nye!

Rigtig god fredag aften.

4 kommentarer:

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Chili er en smuk plante og når du så ved den smager godt, så kan jeg godt forstå, at du gerne vil overvintre den. Jeg såede chili sidste år, men de var alt for stærke for os, så de blev sat ud på fortovet med et lille skilt på og så var de hurtigt væk.
Jeg synes godt om dit billede , så jeg har stemt på dig. Dejligt med så mange roser der blomstrer. Jeg kan godt se det er efterår, for knopperne i roser og dahlia bliver ikke rigtig til blomster.
I går tog vi citron-og appelsintræ samt vores Camelia ind. Vi bor lavt, så vi får tidlig nattefrost. Min mand har skrabet is af bilen, så jeg følte det var tid at få dem ind.
Rigtig god weekend til dig.
Mange hilsner fra Eliane

marie sagde ...

Lige chili går vi ikke meget op i, selvom det skal være så sundt.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg har lige høstet alle vores chili.Og nu ligger de i grøntsags skuffen.Bruger dem meget i sammenkogte retter.
Har også stemt på din blomst.
Rigtig god weekend Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Eliane. Tak skal du have. Det varer heller ikke længe før mine middelhavstræer kommer ind, måske i løbet af næste uge. Det var en god idé at sætte planter ud med et skilt:) Det var smart.

Hej Marie. Ja, det er godt at vi interesserer os for noget forskelligt, så bliver det interessant, synes jeg.

Hej Jette. Mange tak. Jeg bruger også chilli i sammenkogte retter, men forsøger at samle opskrifter til andre måder også.