tirsdag den 12. april 2011

Min mormors pelargonier

Stiklinger fra min mormors pelargonier.
Min mormor har en veranda fyldt med pelargonier i vindueskarmene hele vejen rundt. Det er altid spændende at få lov til at følge med i omplantning, nedklipning og vækst af planterne. Og så er det så hyggeligt at sidde med en kop kaffe og en bog omgivet af alle disse skønne blomster. Det er noget af de bedste ved en sommeraften i min mormors veranda!
Min interesse for disse skønne blomster har jeg "arvet" fra min mormor. Efter at jeg er blevet medlem i Pelargonieklubben Nordjylland, har jeg opdaget hvor mange forskellige pelargonier der findes. Derfor har jeg nu mange sorter og det var en god oplevelse, at jeg kunne give min mormor nogle stiklinge fra disse planter. ¨
De fleste af mine pelargonier står stadig ude i afdeling C og de er klippet kraftigt ned, men jeg kan se, at nye skud er på vej. Jeg kan næsten ikke vente til de bliver til "nye planter" for så skal jeg rigtig igang med kameraet!

Rosafarvet Zonale Pelargonie

Pinkfarvet Zonale Pelargonier

For ca. et års tid siden fik jeg med mig hjem fra min mormor 4 stiklinger fra hendes pelargonier.
Vi har ikke sortsnavnene, så derfor kan jeg ikke tage dem med i Pelargonieklubben Nordjylland, da det, hvis det skal være helt rigtigt, er nødvendigt med sortsnavne, så man ved, hvad man får. Derfor beholder jeg alle stiklingerne fra min mormors planter selv og kan evt. forære nogle væk til venner og bekendte. De 4 stiklinger er nu blevet til ca. 25 planter og Anders har sat to hylder op på læhegnet på terrassen, som jeg kan sætte alle mine pelargonier på. Derfor er det bare rigtig godt, at jeg har så mange planter. Der er faktisk så mange, så jeg også kan forære en del væk.
Der er to zonale pelargonier og en tulipan pelargonie samt en, vi kalder for violpelargonie, da blomsterne ligner violer og er også tofarvede.

"Viol pelargonie" som ikke blomstrer endnu. De er ret svære at få til at blomstre. Nu står de lyst hvilket er en forudsætning for blomstring.

1 kommentar:

Benny sagde ...

I bought this in the 36" size for a 9lb and 13lb dog. We will be using it for traveling in our lace wigs uk. I was a bit concerned because this was the most inexpensive pen I could find and I was afraid the quality would not be up to brazilian hair uk. It turns out the pen is very sturdy and I'm very happy with the quality. It folds up easily and is even easier to set up. I would not recommend using this brazilian hair uk inside your home without some sort of protection for your floors. An inexpensive indoor/outdoor carpet would work well. Since it is made of wire it would most likely scratch/damage bare floors. This is not a defect in the brazilian hair uk it's just the way all of them are made. It would have been nice if it came with a carrying case, but for the price, I don't think this pen can be beat. The lace wigs shipped my pen right away and notified me via an email that included a tracking number. I would not hesitate to purchase from them again.