lørdag den 28. januar 2012

Vi skal bygge et arkitekttegnet orangeri på 30 kvadratmeter!

Vi har nu fået de første tegninger fra vores arkitekt
og jeg er meget begejstret. Den 6.januar havde vi det første møde med arkitekt Ryan Lyngesen fra Arkiviva, som er beliggende i Svenstrup, syd for Aalborg. Jeg har drømt om og ønsket mig et orangeri i flere år og nu har vi endelig mulighed for at få det opfyldt! Det var ikke svært at finde arkitekten, for efter at have læst på http://www.arkiviva.dk/ var jeg ikke i tvivl.


Ryan Lyngesen har god erfaring med orangerier og udestuer og efter at have set nogle af hans tegninger på hans hjemmeside, følte vi os overbeviste om, at han kunne tegne lige netop det orangeri, som vi forestillede os! Og det gjorde han!
Orangeriet kommer til at ligge op mod huset gavl, der vender mod syd og vi kan gå ud i det fra terrassedøren i stuen. Det bliver med thermoglas overalt og en lav mur på syd- og sydøstsiden.
På vestsiden bliver der en glas-foldedør, så man kan åbne op for hele den side og få luft ind. Her er der også mest sol. Orangeriet bliver ca. 90 cm forskudt fra husets gavl, således at det bliver forskudt på vestsiden.



Som man kan se, er der en skorsten i gavlen, der vender mod syd. Den bliver 5 meter høj og skygger således, når solen står højest på himlen. Vi har valgt opvarmning med en træpillebrændeovn, som har både termostat og luftcirkulation. Den har samme størrelse som den almindelige brændeovn, vi har i stuen og så er den miljøgodkendt. Termostaten kan man indstille til den temperatur, man ønsker og så kan den brænde i op til 30 timer. På den måde kan vi også benytte orangeriet om vinteren.

Hovedformålet med orangeriet er planter. Jeg skal have et plantebord til såning og stiklinger og så skal jeg have alle mine pelargonier med mere derude. Der bliver automatiske udluftningsvinduer og en form for ventilation, der trækker fugten ud og væk fra huset. Planterne giver nemlig en del fugt. Da orangeriet bliver på 30 kvadratmeter, bliver der også plads til et spisebord og stole, så vi kan opholde os derude sammen med familie og venner på besøg.


Min plan er, at der kun skal være blomster og planter i orangeriet - ikke tomater, agurker eller andre grøntsager. Og alt, hvad der skal være derude, skal enten være sået eller være stiklinger. Jeg har nemlig læst, at det er en god idé for at undgå utøj, at man kun har "hjemmelavede" planter i et orangeri! Min drøm vedrørende planter er også, at jeg selv skal så eller tage stiklinger til alt, hvad der skal være i haven. I år kommer jeg allerede godt på vej til det, men jeg har godt nok to staudebede med købte planter og dem er jeg meget glad for!! Og så har jeg jo roserne, men resten bliver "hjemmelavet".
Jeg er så glad og kan næsten ikke vente med at komme igang. De helt færdige arkitekttegninger får vi ultimo februar og så er de lavet således, at håndværkere kan arbejde ud fra dem og vi ved også hvilke materialer, det skal bygges i. Taget, som jo også er thermoglas, kommer til at ligge på nogle limtræsgerikter, hvor der kommer en aluminiumsskinne på, således at der ikke er noget træ udvendigt! Ryan Lyngesen sørger også for byggetilladelsen, så nu venter vi bare på foråret!!!

32 kommentarer:

Fru Friis sagde ...

Det bliver da en fuldkommen, fantastisk tilbygning. Hjertelig tillykke med drømmen der blev til virkelighed. Jeg vil glæde mig til at følge projektet :o)

Møllebakkehaven sagde ...

Nøøøj... sådan en glæde og længsel er næsten ikke til at holde ud :o)
Hvor ser det helt igennem fantastisk ud... bare det var mig :o)
Og skønt at I har valgt at den også kan varmes op om vinteren - det er sådan noget man fortryder hvis ikke man gør det tror jeg... og tænk at sidde der op kigge på havens fugleliv... skønt - hvis det er altså er det man kan li :o)
Jeg glæder mig så meget til at følge med fra det første spadestik til det færdige resultat... for det regner jeg da med at vi får lov til ;o)

Ha en go dag - og gid det så snart må blive forår :o)

Ina sagde ...

Wauw, hvor bliver det flot. Jeg glæder mig til at følge byggeriet :-)

Jeg kan forstå, at du kun vil have planter og blomster i orangeriet. Jeg har en stor havestue med blomster og planter.Det eneste spiselige jeg har er basilikum og chili. Hvis man skal have tomater og agurker bliver det for jungleagtigt og luftfugtigheden for høj til at man kan holde ud at opholde sig i den som i en stue. De må et et ekstra drivhus ;-)

Karina sagde ...

Hold da op hvor bliver det flot.
Det glæder jeg mig også til at følge med i.
Også et stort tillykke herfra:-)
-karina

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Nøj hvor ser det bare godt ud, og jeg er slet ikke spor misundelig, ikke ret meget i hvert fald :o)
Men du har fortjent det, med alt det du går og laver med at så og prikle osv. Tillykke det bliver bare godt, og jeg glæder mig til at følge med.

Zep sagde ...

Det ser rigtig spændende ud! Tiden må føles lang ;)

Har du tænkt på indretning endnu - altså evt. hyldearrangement til de mange stiklingepotter, arbejdsbord(e), belysning o.lign.?

Hjerteligst

Signe sagde ...

Wauw! Dit heldige asen - det bliver da helt fantastisk. Tillykke!!!
Glæder mig også rigtig meget til at følge med.
Knus Signe

Ege sagde ...

øj hvor dejligt
og 30 kvm er ikke spor for meget ;-))))
og fint drivhus som man kan bruge fra huset hele året

Kunne I tænke "Gulvvarme" ind som evt kan tilsluttes et solfanger på sigt
det vil jeg nemlig have til næste store drivhus. Så gulvet akumulere solvarmen om dagen og afgiver det om natten
kun et tips , da gulvet vil have det koldeste område og oppe under taget det varmeste

Frøskuffen sagde ...

Hvor er vi bare mange, som er misundelige på dig nu.

Det bliver spændende at følge med i sådan et stort projekt.

Jeg kan jo selv google det, men det er hurtigere at spørge dig: Hvad koster sådan et lækkert orangeri med alt det, du her nævner ?

Måske har Dalby lyst til at have dit hus med i en af sine kommende bøger.

Jytte sagde ...

Ih, hvor kan jeg godt forstå, at du er glad Birgitte - og jeg er ikke spor misundelig, for jeg har selv et orangeri på 28 kvatmeter, og det er simpelthen det bedste sted i huset.

Da jeg fik det bygget i sin tid efter mine egne tegninger, fik jeg lagt trægulv, fordi jeg gerne ville kunne danse på det, og fordi jeg også ville bruge det til opholdsrum; men det trægulv har jeg fortrudt, lige som jeg også fortrød, at jeg ikke fik lagt vand ind. Når man vil 'producere' og i mit tilfælde også opbevare vækster som kameliaer og citrontræer, der ikke kan stå ude om vinteren, er det vældig praktisk, at vand er bogstavelig talt lige ved hånden.

Mitit orangeri kan heller ikke opvarmes, for så ville der blive alt for varmt for kamelierne fx, så de smider blomsterknopperne, før de nogensinde når at folde sig ud. Jeg måtte altså vælge mellem dem eller vinterophold derude, og det er jo lidt ærgerligt. Som med så mange andre tind her i livet, kan man jo imidlertid ikke få det hele.
Rigtig god forventningsglæde
Jytte
www.danishknitdesign.com

Lene sagde ...

Hvor ser det spændende og lækkert ud. Jeg kan godt forstå du glæder dig, og vi glæder os meget til at følge projektet :)

Hanne Tilst sagde ...

Også begejstede tilråb fra mig. Jeg glæder mig også til at følge med fra sidelinjen.

Det passer rigtig fint på huset.

Claus Dalby sagde ...

Det blier du SÅ glad for. Tillykke med det ...

Birgitte sagde ...

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for!

Hej Møllebakkehaven. Tusind tak for din kommentar. Ja, selvfølgelig skal I få lov til at følge med fra første spadestik! Med hensyn til opvarmning tror jeg, en træpillebrændeovn er en god løsning, når der ikke skal være opvarmet hele vinteren, men kun, når vi skal opholde os derude og hvis der bliver så meget frost udenfor, at vi bliver nødt til at have den kørende noget mere for at holde det frostfrit. Desuden er det heller ikke så dyr en løsning og jo vi kan godt lide fugle i haven!

Hej Ina. Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for, at du har erfaring med planterne, jeg tror, det er godt, at jeg ikke skal have tomater og agurker! Jeg er glad for, at du gerne vil følge projektet!

Hej Karina. Tusind tak for din kommentar. Og tak fordi du også vil følge med. Faktisk så betyder det rigtig meget for mig, at I har lyst til at følge med - meget mere end I lige tror!!

Hej Høneballehaven. Tusind tak for din kommentar. Ja, du ved jo, at jeg er helt pjattet med frø og stiklinger og nu kan jeg rigtig udfolde mig! Tak fordi du også vil følge med, det er jeg rigtig glad for!

Hej Zep. Tusind tak for din kommentar. Nej jeg har slet ikke tænkt på indretning endnu, så langt er jeg ikke kommet i mine tanker. Jeg tænker mest på et plantebord indtil videre!

Hej Signe. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Ja, jeg synes også selv, at jeg er heldig!!!

Hej Ege. Tusind tak for din kommentar. Nej jeg har ikke tænkt på gulvvarme. Vi har snakket om at vi skal have klinker på gulvet med beton og flamingo som isolering under og hvis det bliver koldt for fødderne om vinteren, lægger vi nok et eller form for tæppe under spisebordet, så det må vist være det!

Hej Frøskuffen. Tusind tak for din kommentar. Du må gerne google prisen. Det er ikke helt billigt, men vi har sparet en del op! Hvis Claus Dalby kunne tænke sig at skrive om vores projekt, er han velkommen og jeg ville blive rigtig glad!

Hej Jytte. Tusind tak for din kommentar og dine gode råd. Jeg håber ikke at de planter vi skal have, vil komme til at lide under opvarmning om vinteren. I så tilfælde vælger jeg nok nogle planter, der kan tåle det, for det er meget vigtigt at vi kan bruge orangeriet som et ekstra rum i huset. Forventningens glæde er rigtig stor og jeg er meget glad!!!

Hej Lene. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Og tak fordi du også vil følge med. Det betyder meget!

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Jeg er meget glad for, at du synes, det passer til huset, for det er noget, vi har tænkt en del over, men fordi det er en "glasbygning" gør det ikke noget, at det også har lidt sin egen stil!

Birgitte sagde ...

Hej Claus Dalby. Tusind tak for din kommentar. Den er jeg meget glad for. Jeg er en stor fan af dig, skal du vide!!!

Susanne sagde ...

Ih hvor ser og lyder det dog dejligt - det kan jeg godt forstå må være en drøm, som går i opfyldelse - tillykke :-)
Jeg vil også glæde mig rigtig meget til at følge med i projektet - vil elske at se det vokse frem :-)

Vivi sagde ...

Det lyder helt fantastisk :-) Kan godt godt forstå du glæder dig.

30 m2 lyder som en dejlig størrelse, hvor der kan blive plads til både planter og siddeplads :-)
Glæder mig til at følge projektet.

Birgitte sagde ...

Hej Susanne. Tusind tak for din kommentar og hvor er jeg glad for, at du kunne lide det!

Hej Vivi. Også tusind tak til dig. Jeg er rigtig glad for din kommentar og fordi du vil følge med!

Jeg har bare glædet mig så meget til at fortælle om vores projekt her på min blog og det har været rigtig svært ikke at sige bare en lille smule, men jeg havde besluttet mig for at vente til jeg havde noget at vise frem. Jeg har været meget spændt på jeres reaktioner og I har bare gjort mig så glad!! Jeg glæder mig rigtig meget til den kommende sæson!!

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Sikke et flot hus jeg forstår godt at du glæder dig - tillykke. Jeg glæder mig til at følge byggeriet og ikke mindst følge dine planteprojekter:0)

Fra frø til blomst sagde ...

Wow Birgitte - hvor bliver det lækkert for dig, at få et så stort væksthus. Tillykke, tillykke med det. Jeg glæder mig, til at følge med i byggeriet :-)

God søndag

Gitte

Bente sagde ...

Nej hvor du skal hygge dig! Det bliver vel nok smukt.
Jeg vil også glæde mig til at følge byggeriet.
Spændende.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja,jeg glæder mig til foråret og at få gang i planterne!

Hej Gitte. Tusind tak for din kommentar. Den er jeg glad for.

Hej Bente. Også tusind tak til dig!

Helena sagde ...

Åh det kommer passa så bra ihop med ditt fina hus!
Så roligt det ska bli att få följa processen!
Vad roligt för dig förstår att du är superlycklig nu :-D
KRAM från mig!

Birgitte sagde ...

Tusind tak Helena for din søde kommentar og tak fordi du kunne lide vores projekt!

Frøken Solhat sagde ...

oj oj oj....Birgitte - kan sørme godt forstå din begejstring. Det bliver helt fantastisk, det er jeg ikke i tvivl om. Tillykke med beslutningen og de flotte tegninger.......der er ikke noget bedre end når drømme bliver til virkelighed ;0)

Glæder mig til at følge med på sidelinien

Dorthe

Hanne i haven sagde ...

Hold da helt op, Birgitte. Hvor ser det bare skønt ud! Stort TILYKKE fra mig :-) Jeg kan godt forstå at du har været ved at gå til over ikke at sige noget før nu.
Jeg tror ikke jeg havde kunnet holde min mund så længe :-)
Jeg tror at det bliver helt fantastisk, og det lyder som om I har tænkt på alt.
Jeg glæde mig også helt vildt til at følge med i byggeriet hér på din blog.
Endnu engang stort tillykke, dit heldige asen :-D

Unknown sagde ...

Åh, lyckans du! Så fantastiskt det kommer att bli!!! Tack för att du visar:) Det ska bli spännande att följa ert projekt.
Ha det fint,
Charlotta

Kirsten Miran sagde ...

Hej Birgitte
Wauw- et orangeri. Hvor bliver det spændende og ikke mindst flot. Jeg håber du løbende vil lægge billeder ind her på bloggen over projektets forløb.
De bedste hilsener
Kirsten

Birgitte sagde ...

Hej Dorthe. Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for at du kunne lide vores projekt.

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Ja, det var også svært ikke at sige noget og jeg har været meget spændt på at skrive indlægget! Tak fordi du har lyst til at følge med. Heldig asen er vist det rigtige udtryk!

Hej Madam C. Tusind tak for din kommentar og fordi du vil følge med. Det er jeg glad for.

Hej Kirsten. Du kan tro, jeg skal tage billeder. Jeg kan slet ikke lade være!! Forhåbentlig bliver I ikke trætte, for der bliver nok mange!!! Tusind tak for din hilsen, den blev jeg glad for!

Marianne Selvig sagde ...

Åh, Birgitte, hvad skal du nu med resten af huset? Du kommer til at BO derude! Hvor er det bare skønt. Både at planlægge, drømme om, se frem til og ikke mindst, nårbyggeriet er færdigt at indrette og flytte ind i.

Hvor jegglæder mig på dine og din families vegne!

Jeg er ikke misundelig, jeg det under jeg dig virkelig, men GID DET OGSÅ VAR MIG!

Lad os endelig følge med i projektet her fra sidelinjen.

Bedste varme Aftenhilsner

Mariane med
Den Helbredende have

Plindegaard sagde ...

Hej Birgitte. Vi læste om Jeres flotte projekt i BØRSEN, og er selv ved at få tegnet et orangeri, der som jeres, skal sættes op med direkte adgang fra huset. Sjovt nok anbefalede vores arkitekt også Petersen Tegl, og vi har også været forbi teglværket i Broager, og beslutter os nok for Kolumba nr. 57. Rigtigt flotte. Vi overvejer pt at have en pudset sokkel på ca 50 cm, der hvor I har tegl.

Hvis du har nogle flere billeder indefra vil det glæde os at se dem, så vi kan få lidt inspiration til vores indretning. F.eks er vi lidt i tvivl om belysningen (vi planlægger et fast tag, i øvrigt med græstørv/sedum/mos)

MVH Margit og Peter
pl@mpli.dk

Kim Jensen sagde ...

Hej Birgitte,

Sikke et spændende projekt. Hvordan er det gået ? Er alt færdigt og hvad er jeres erfaringer, nu i har haft jeres væksthus, flere år ?

Mvh Kim Jensen