tirsdag den 26. april 2011

Økologiske jerseygræskalve Børsens Fødevarepris 2011.

Påskemiddagen var en succes
I søndags kom familien til middag og vi serverede økologisk oksesteg. Vores gode ven i Århus, Thorkild har vundet Børsens Fødevarepris med sit projekt om Økologiske jerseygræskalve som kort fortalt går ud på, at når en gammel jerseyko ikke længere producerer mælk nok, bliver den slagtet. Men Thorkild får koen hjem på sine græsenge i stedet for, hvor koen kan nyde sit otium. Græsengene kommer tilbage i deres oprindelige natur med de oprindelige græsarter, når køerne græsser dér. I en mælkeproduktion får køerne kalve for at kunne producere. Hvis kalven er en tyrekalv, bliver den skudt med det samme, da den ikke kan yde mælk. Disse tyrekalve opkøber Thorkild også og sætter dem sammen med de gamle køer på græsengene (To kalve til én ko) og på denne måde får tyrekalven et godt liv i et års tid med masser af godt græs og mælk fra koen, inden den bliver slagtet. Det er dette kød, der er så utroligt velsmagende, at de nu har vundet ovennævnte pris.

Vi har købt noget af kødet og det var dét, der blev serveret i søndags. Familien spiste store mængder og vi havde da også lavet rigeligt, så de kunne få et stykke steg med hjem også.
Jeg lavede én af min mors opskrifter om kalvekød og succesen var hjemme.

Desuden testede jeg børnene om de kunne dufte den rigtige duft fra pelargonium Tomentosum (pebermynte) og pelargonium Dorata (cola). De gættede rigtigt.
Familien havde gaver med til os og to af dem var bøger om pelargonier: 100 Pelargonier af Bent Nielsen og Pelargonier af Tena Ljungquist og Eva Tingstrøm.
I førstnævnte bog er der bagest i bogen en adresseliste med links til pelargoniehjemmesider. Dem vender jeg tilbage til en anden dag, da jeg har et lidt specielt projekt i tankerne! Og det mest pudsige er, at jeg fik denne bog lige som jeg havde allermest brug for den uden at min familie anede noget som helst om det.

Ingen kommentarer: