mandag den 11. januar 2016

Frøindkøb

Lidt nyt og lidt som vanligt!
I år har jeg købt frø fire forskellige steder.
Ved Frøbutikken har jeg købt rød og grøn rævehale. Dem har jeg haft i haven i nogle år nu. Desværre fik jeg ikke selv samlet frø ind, da det var alt for vådt i efteråret.


Her ser man den røde rævehale lidt til højre for midten. Dens løv er mørk.
Den grønne rævehale bliver plantet ud i det grønne og abrikosfarvede bed.

Hos Plants of Distinction har jeg købt tre nye frøsorter, blandt andet Verbena Apricot Brandy, som skal plantes ud i det grønne og abrikosfarvede bed sammen med de grønne rævehaler. Jeg plejer at så abrikosfarvet frøkenhat, men i år ville jeg prøve en ny abrikosfarvet blomst og fandt denne verbena.



Derudover købte jeg en sort tallerkensmækker og en hvid solskikke med chokoladebrun midte.



Det er første gang, jeg skal have solsikker i haven og årsagen er, at jeg så gerne vil plukke deres hoveder, når de går i frø og så pynte med dem til vinter - ligesom hos Fru Pedersen!
Jeg valgte den hvide sort, fordi jeg synes, den er så pæn. Jeg har fundet en plads ude i haven og det bliver et lille rundt bed, hvor de kommer til at stå tæt sammen.

Hos Swallowtail Garden Seeds har jeg købt ampelpileurt. Den har jeg også haft i haven i flere år nu, men fik heller ikke samlet frø ind pga. vådt vejr. Den har jeg på havebordene rundt omkring i zinkpotter og så har jeg en hængeampel ved indgangsdøren, som den også bliver plantet ud i.


Den er villig til at selvså sig og kan også overvintre i milde vintre. Sidste år overvintrede jeg én i orangeriet og det gik fint.

Hos Albinus Frø har jeg købt en del, blandt andet to forskellige øjeblomst - en sort og en blå. Den blå havde jeg tænkt, skulle være en kantplante omkring mit bærbed, da den skulle være god som kantplante. De hedder henholdsvis Penny Black og Five Spot.
Jeg har også købt tallerkensmækker Milkmaid, som skal plantes ud sammen med den sorte variant i mine altankasser. I år har jeg købt en ny græs - hjertegræs - den skal plantes ud i store beholdere i mine gamle æblekasser. Så har jeg købt en lyserød og en blå dusksalvie. Jeg har aldrig haft den lyserøde før, men den blå har jeg haft i nogle år. Den trivedes dog ikke så godt sidste år, fordi den havde det for vådt!
De sidste to frø jeg har købt hos Albinus Frø er vortemælk Kilimanjaro og timeviser. Sidstnævnte har jeg ellers haft succes med selv at samle frø ind af de sidste år, men i år var den længe om at komme i blomst og satte ikke frø, før det var så vådt, at jeg ikke kunne plukke dem.



Her ser man vortemælken.

Jeg glæder mig rigtig meget til at jeg skal igang med at så, det er noget af det bedste jeg ved i min have. Der er så meget glæde ved det, både selve såprocessen, men også en forventningensglæde; for kommer frøene op og hvordan trives de? Hvordan tager de sig ud i haven og hvilke planter er pæne at sætte sammen? Så både glæde og kreativiteten bliver udfordret og det er rigtig sundt for mig, for jeg kan koble fuldstændig af og koncentrere mig 100% om dette arbejde. Alle andre udfordringer på arbejde og ellers bliver skubbet helt i baggrunden og når arbejdet er færdigt, virker disse problemer betydeligt mindre.
Jeg er allerede begyndt, idet jeg har sået hosta her i weekenden. Det er en god tid at så staudefrø på nu.
Jeg har samlet en del frø ind fra haven, så alle mine såbakker og potter skal nok komme i brug igen i år:)











10 kommentarer:

marie sagde ...

Ingen tvivl om at jeg deler din glæde ved frøsåning. Ampelpileurt har jeg samme erfaringer med som dig, men regner med, at den også sår sig selv i 2016.Rigtig fint og fristende billede af vortemælken.

Høneballehaven sagde ...

Ja det var for vådt i efteråret, for du plejer da selv at indsamle dine frø. Mine Timeviser var også for længe om at komme i blomst i sommer, så samme resultat hos mig.
Rævehalerne fik jeg vist heller ikke frø af, men gad vide om jeg ikke har fra året før, mon de dur endnu?

Birgitte sagde ...

Hej Marie. Ja, jeg så jo dit indlæg i går og det er også spændende frø, du har anskaffet dig. Det er en skøn beskæftigelse at så:)

Hej Lisbeth. Jeg tror godt du kan få held med dine frø, men du skal nok vente til ultimo marts med at så dem.

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Hej Birgitte

Åhhh skønt at vi snart skal igång med at så igen. Jeg glæder mig! Jeg håber på i år at komme til et af dine foredrag, sidste år fik jeg besked fra Fokus at det ikke blev til noget. Så jeg krydser fingrer for at det bliver til noget i år. +++ Havehilsner Maria

Frøken Solhat sagde ...

Åh Birgitte.....jeg må også igang med årets indkøb - det begynder foralvor at krible nu når jeg læser om dine køb.

Rigtig godt nyt haveår.
Dorthe

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg må vist også se at få planlagt hvad jeg skal så i år
Er da lidt fristet af den fine vortemælk du viser.
Og grønne rævehaler vil jeg også have i år.......var for sent ude sidste år for de var udsolgt allevegne.
Det er bestemt en dejlig tid vi går i møde.
God aften Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Maria. Ja, det er en skøn tid, vi går i møde. Det glæder mig, at du gerne vil til foredrag, jeg håber, du tilmelder dig, hvis ikke du allerede har gjort det:)

Hej Dorthe. Ja,det varer ikke længe, før vi kan gå igang.

Hej Jette. Ja, jeg fandt også ud af sidste år, at man skal være rimelig tidlig ude, så måske skal du skynde dig at bestille frøene, så du er sikker på at få fat i dem.
Jeg er også spændt på vortemælken, jeg synes, den er rigtig flot. Men jeg glæder mig også til alle de andre fine planter, både verbenaen og solsikken og så alle de planter, jeg selv har samlet frø ind af. Men vi skal åbenbart lige have vinter først!

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Hej Birgitte

Ja jeg har tilmeldt mig, så vi ses!

Havehilsner Maria

Birgitte sagde ...

Hej Maria. Det var godt. Ja, vi ses. :)

Unknown sagde ...

Hej,
Jeg faldt lige over dette blog oplæg...
Kan du muligvis huske, hvor du købte den hvide solsikke henne? Det er coconut ice ikke?
Mvh Carina Bruun