fredag den 8. januar 2016

Orangeriet i snedragt

Der er da kommet noget sne de sidste par dage.
I går eftermiddags var jeg lige ude med kameraet. Det hele ser så pænt ud, når sneen lægger sig. Heldigvis var det ikke mere end at jeg kunne cykle på arbejde.


Mine lystræer vil jeg lade blive en uges tid mere. De tænder om morgenen, når vi står op og jeg bliver altid så glad, når jeg kigger ud på dem.


Her ser man dem lidt tydeligere. Disse to er stukket ned i jorden.


Belysningen inde for er to spotskinner, som er sat fast på spærrene. Der er 4 spot i hver skinne og de giver et rigtig godt lys.


Lystræerne på denne side er sat ned i krukker med jord og så er der lagt store sten i toppen, så de ikke vælter. De klarer al den blæst, der har været i lang tid nu uden at vælte.


I dag havde jeg tænkt, at jeg skal så hostaer. De skal have både kulde og varme for at spire. Sidst jeg såede dem, stod potterne i 14 dage ude i orangeriet, hvorefter jeg satte dem ind i en vindueskarm i stuetemperatur, hvor de spirede. Da de blivende blade var kommet, satte jeg dem ud i det kolde orangeri igen. Nu har jeg haft dem i krukker i to sæsoner og de er vokset godt.


Desværre blev dette billede rystet, men jeg synes, krukkerne ser så vinterlige ud i sneen!


Sådan ser det ud, når vi går ud af døren. Bænken står overfor døren. Sukkertoppene med lys giver en hyggelig stemning, når jeg skal ud af døren om morgenen for at cykle afsted på arbejde.


Det skal da være lidt hyggeligt her i vinterkulden! Men næste weekend kommer lysene ind igen.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det ser så flot ud med lysene i sneen. Jeg siger altid, at vores lyskæde skal ned omkring d. 20.1. man kan godt nyde dem lidt længere i denne mørke tid, synes jeg. Især hvis det er mørkt, når man tager af sted og man kommer hjem, som det jo er for dig.

marie sagde ...

Sjovt med de dybe fodspor på det ene billede, og som du skriver, er det hyggeligt med kombinationen af sne og lys.

Blomsterhatten sagde ...

Ser rigtig dejligt ud og meget hyggeligt ud.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Hvor ser det fint og hyggeligt ud med lys og sne. Her får vores ene lyskæde lov at være tændt et stykke tid endnu, jeg syntes det er så hyggelig med lidt lys i mørket ;)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Det ser bare SÅ hyggeligt ud med dine lystræer.
Vores lyskæder er taget ned.Men savner dem da lidt her i denne mærke tid.
Godaften Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Jeg blev glad for I kunne lide lidt lys i mørket. Jeg er også glad for det. Nu er sneen væk og det blæser godt. Så det var en kort fornøjelse i denne omgang. Men hver morgen,når jeg tager afsted, nyder jeg synet af lysene og ligesådan når jeg kommer hjem om eftermiddagen. Men det bliver også godt,når det begynder at blive noget lysere, især om eftermiddagen. Næste weekend regner jeg med at tage lystræerne ind!

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Nøj, hvor ser det bare vidunderlig hyggeligt og smukt ud. Dejlig stemning. Her sner det igen, håber det er væk fra vejene i morgen hvor det er arbejdsdag igen. Hils knus Tina

Birgitte sagde ...

Hej Tina. Tak skal du have. Ja, her til morgen var al sneen væk og det var ikke et problem at cykle på arbejde. Jeg håber, det når at blive tørt på vejene før frosten kommer igen!