torsdag den 28. januar 2016

En gennemgang af skyggebedet.

Gule og hvide farver.
Skyggebedet i det fjerneste hjørne i haven er ved at være godt vokset til. I foråret blomstrer mange narcisser sammen med påskeklokker og senere kommer mange stauder frem i lyse farver sammen med mange hostaer, som bedet er plantet til med.






 Billederne er fra april, hvor narcisserne er godt i gang, man kan også se påskeklokkerne.


Her er bedet bagest i billedet fra maj måned.


Dette billede er fra medio juni, hvor de gule farver også er fremme.


Her er der plantet hostaer i bedet. De står langt inde. Planen er, at de skal lukke bedet i denne tredjedel af det.


I juli blomstrer løvefoden, som er plantet i en række foran langs med stenene. Jeg har opdaget til min store overraskelse, at jeg stortset ikke har taget billeder, mens løvefoden blomstrer. Det er en kæmpe svipser. Dette billede er fra 2013. Sidste år var de rigtig flotte og jeg plukkede mange af de små limegule blomster ind til buketter. Løvefoden klipper jeg helt ned, når blomstringen er ved at være overstået og så når de at blomstre i sensommeren, men ikke lige så frodigt.
På dette billede kan man også se staudedigitalis'erne (som ser ud som små tynde stængler på billedet). Dem tog jeg frø af forrige år og det lykkedes at få planter ud af dem, da de blev sået i vinteren samme år.


Her er det november, hvor visne blade dækker hele bedet. Dem, der ikke er formuldet, fjerner jeg i foråret for at komme til at luge, inden der bliver for meget ukrudt. I 2015 var der ikke meget lys eller jord til ukrudt og hele sæsonen igennem var det et let overkommeligt arbejde at luge bedet.
Da vi købte huset for 12 år siden, var her kun en græsplæne og helt inde i inderste hjørne her stod der en laurbærbusk, som blev fjernet, da den var meget frostskadet og derefter besluttede jeg mig for at forsøge med et skyggebed. Naboen har store træer i sin have i dette område og det er dem, der giver skyggen. Træerne er så flotte og de er en god baggrund i vores lille have!

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Fint skyggebed. De blade giver arbejde mange gange, jeg fjerner også de overskydende her i foråret, ellers kan man ikke se ukrudtet.
Løvefod når jeg ikke at få klippet ned, så de sår sig alle vegne ligesom digitalis.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det er et fint lille skyggebed du har. Det er perfekt med hvide og gule farver i skyggen, de lyser så dejligt op:-)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Et hvid/gult bed er bare så fint.........er meget glad for mit.
Og god ide at tage billeder hen over året.Og hosta er bare en fantastisk plante.
God weekend Knus Jette

Frøken Solhat sagde ...

det ser vidunderligt ud Birgitte dit skyggebed....og hostaer har jeg vist vist alt for lidt interesse i min have.....det skal jeg da have rettet op på :0)

Fortsat god søndag
Knus Dorthe

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Mange tak for jeres kommentarer. Ja, gult og hvidt lyser godt op i skyggen og jeg er glad for alle mine narcisser også, de kommer jo op år efter år og forsvinder ikke ligesom tulipaner, såvidt jeg ved. Det er dog lidt svært at luge, når løgene er kommet op, for der er ikke meget plads til at bruge et redskab, så meget af det er håndlugning, men det er en god idé at få has på ukrudtet så tidligt som muligt, for så er der ikke meget arbejde resten af sæsonen!