torsdag den 7. januar 2016

En gang til:)

Nu bliver det en hel lille pelargoniekavalkade!
I dag har det sneet det meste af dagen, men i orangeriet er der godt vejr, selvom det er noget koldt! Pelargonierne og middelhavstræerne har det fint. Her kommer et par stykker mere af mine pelargonier:


Ivory Snow er en brogetbladet zonale pelargonie med hvide blomster. Som man kan se, er bladene lysegrønne med en mørkegrøn midte. Om godt og vel en måned går jeg jo igang med at potte om og klippe ned. Det trænger denne til, da den er vokset noget udover det hele. Jeg tror, jeg kan lave en del stiklinger af den.


Tomentosum hedder denne duftpelargonie. Den kan blive meget stor. Bladene er store og en lille smule lodne. Den dufter rigtig godt af tandpasta. Sidste år blev alle mine stiklinger revet væk på plantemarkederne. Den får de mest søde små hvide blomster, som nærmest ligner en sky af blomster. Den er nem at stiklingeformere. Duften er meget kraftig, men god.


Dette er en stjernepelargonie, som hedder Fire fox scarlett. Som man kan se, er bladene mere takkede i det end de almindelige zonalepelargonier og blomsterne ligner stjerner. Den er meget nem at få til at trives, da den tåler lidt af hvert. Både at tørre ud, men den klarer også lidt for meget vand, hvis man skulle komme til det. Den er også nem at stiklingeformere.

Ved at benytte mig af bestemte pottestørrelser til alle pelargonierne kan jeg styre hvor store de skal være. I vindueskarmene er potterne ikke større end 13 cm i diameter, fordi så får pelargonierne en størrelse, hvor man stadigvæk kan se ud af vinduerne, når vi sidder og hygger os i orangeriet. Hvis man vil have dem større, kan man potte dem op. Man skal dog ikke gå fra en lille potte på f.eks. 7 cm til en potte på 20 cm. Det bliver for voldsomt for planten og man risikerer, at den rådner i den store potte. Rodnettet skal have tid til at udvikle sig og man siger, at pelargonier godt kan lide at stå lidt trængt i potten, så man skal potte op med lidt flere størrelser indtil den ønskede størrelse.

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Tomentosum kan jeg vældig godt lide, jeg har taget stiklinger, så må vi se, om det lykkes for mig denne gang.
God oplysning til sidst om størrelsen på potterne. Hos mig bliver de lange og ranglede, men de fleste er i live endnu.

marie sagde ...

Det er helt fint med sådan en kavalkade. Du er jo heldig, at dine yndlingsplanter ikke er dækket af frossen jord.

Jette sagde ...

HejBirgitte.Fine pelargonier du viser Tomentosum har jeg fået af Bente........og den er også blevet rigtig stor selv om jeg har foræret mange stiklinger bort.
Tak for oplysning ang. str.på potterne.
Og godt at du har dir orangeri til alle dine planter.
God aften Knus Jette

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Ja du er helt klart vores ubestridte perargoniedronning ;)
Tomentosum har jeg også den er så skøn, og kan næsten ikke holde fingrene fra den ;)

Anonym sagde ...

Jeg holder også af dem der dufter har en fra i sommer dufter vildt af roser. Nu står den i et koldt værelse håber den overlever har fået så tynde grene men ser fin ud. Har ikke så meget plads bor i lejlighed.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Ja, pelargonier er da skønne:) Jeg blev glad for at læse at I har tomentosum, for den er så skøn.
Til Lisbeth: Jeg krydser fingre for, at dine stiklinger bliver til noget!
Til Heidi: De kalder mig også for pelargoniedronningen på min arbejdsplads:) Det har vi noget sjov med.
Til anonym: Jeg tror nok, din pelargonie skal klare sig, for de vil gerne stå køligt om vinteren. Det lyder spændende, at den dufter af roser:)