onsdag den 17. august 2011

Man kan forlænge tomat sæsonen

Tomater, agurker og rosen Brother Cadfael.
Vi har mange grønne tomater i drivhuset og i søndags havde vi gæster, som gav et godt tip: Hvis man skal være sikker på, at alle tomater når at modnes, skal man klippe mange blade af planten, så al kraften bliver brugt på at modne tomaterne.

Først hentede jeg dagens høst, inden jeg gik i gang med saksen.


Vi har to tomatplanter, som begge er blommetomat. Vi har også en enkelt peberplante, hvor jeg i dag plukkede den sidste peberfrugt.

Vi har ret mange tomater i drivhuset lige nu og efter klipningen håber jeg på, at de alle når at modnes.



Der er faktisk en del tomater, jeg tror, jeg kan plukke godt og vel et kilo!



Den ene tomatplante er faktisk vokset ud igennem det åbne tagvindue og på stænglen udenfor, er der også tomater.
Min agurkeplante var ramt af spindemider. Vores venner kom med endnu et tip: Man skal klippe alle de gule blade af, såsnart de begynder at blive gule, for så vil planten sætte nye stængler og blomster. Det er ganske rigtigt. Den skyder fra bunden og det ser også ud til, at der er to meget små nye agurker på vej!

Endnu engang er rosen Brother Cadfael fuld at knopper, der så småt springer ud nu.



Jeg er så glad for den rose!

Ingen kommentarer: