onsdag den 31. august 2011

Buksbomstiklinger og klipning af buksbomhæk

Med saks og tommestok
I dag fik jeg klippet mine buksbom under frugttræerne.
30 cm høje og 25 cm brede.

Dette er et førbillede.
På det næste billede kan man se, hvordan jeg har brugt tommestokken.



Jeg "indstillede" tommestokken til 25 cm og havde 5 cm vinkelret i hver side, og så "førte" jeg nærmest tommestokken igennem planten samtidig med at jeg klippede i begge sider indenfor den ramme, som tommestokken udgjorde.
Det er ikke sikkert, at det er den professionelle måde, men det fungerede fint.
På samme måde gjorde jeg med højden, hvor jeg også sørgede for at have nogle centimeter vinkelret, så jeg kunne klippe langs den vandrette vinkelrette del af tommestokken. Den lodrette del var ved jordbunden og opad og så klippede jeg langs den vandrette del. Jeg førte tommestokken igennem planten, mens jeg klippede i højden.



Her ser man resultatet under blommetræet. Der går nogle år endnu, før cirklen er lukket og tæt.
Men jeg har faktisk besluttet mig for, at jeg vil ændre beddet under frugttræet og lave det større og så plante nogle lavtvoksende stauder under det. Det overvejer jeg også at gøre ved de andre frugttræer. Måske bliver det et efterårsprojekt!
Heldigvis er vi ikke ramt af buksbomsygen og jeg fik rigtigt mange stiklinger - ca. 100 - som er plantet i en flamingokasse fyldt med blomstermuld, der er blandet med så- og priklejord.



Jeg har læst i "Haven", at ovenstående jordblandning skulle være god til buksbomstiklinger. Samtidig læste jeg, at stiklingerne sagtens kunne tåle frost, så derfor er det min plan, at flamingokassen bare skal stå i drivhuset, når vinteren melder sig. Man skal sørge for, at jorden er holdt fugtigt. Først om to år, er planterne klar til at blive plantet ud, men så er det jo godt, at jeg også har nogle, der nu er et år gamle!
Nu må de stå deres prøve og så må jeg se, hvor mange det ender op med at blive!
Jeg kan godt bruge rigtig mange, da jeg har mange planer med dem!

Ingen kommentarer: