onsdag den 10. august 2011

Højtløftede, stolte blomsterhoveder i blæsten

Solsikker og dahliaer
Det blæser temmelig meget i dag og i morges var et ærgeligt syn, da en gruppe hestemynte var helt nedbøjet og nærmest lå langs jorden. Men da jeg gik ud og så til dem, var de ikke knækkede, så derfor skyndte jeg mig at rejse dem op og binde dem om nogle bambuspinde og så håber jeg, at de klarede den. Heldigvis havde jeg bundet en del af mine høje stauder op med bambuspinde, så de står fint op endnu.

Mit gule og hvide krukkebed er fuld af blomster - dahlia, som er min yndlingsblomst og solsikker Italian White.

Solsikkerne virker ret hårdføre. Jeg har tre krukker fyldt med solsikker og der er mange knopper. De ser så stolte ud og rækker op over dahliaerne, som om de vil gøre sig bemærkede.

Dahliaer er min yndlingsblomst. Jeg synes, det er fantastisk, at man kan lægge en knold i en krukke med jord og så vokser der en planter frem, som har alle mulige forskellige blomsterformer og farver. Jeg har delt dem op i et gult og hvidt krukkebed, et pink og purpurfarvet krukkebed og et lilla krukkebed. De er også ret hårdføre og står ligeså fint i blæsten, som før blæsten. Jeg har fundet ud af, at de rigtig godt kan lide champostjord, så det købte jeg i foråret til alle mine krukker og det har virkelig givet et stort blomsterflor.

Jeg tømmer krukkerne, når de har fået det første svirp af frosten, lægger knoldene i nogle trækasser, jeg har samlet, hvor de er opdelt i farver. Jeg har alle sortsnavnene skrevet ned. Trækasserne stiller jeg ind i udhuset i afdeling C, hvor der er frostfrit og bliver holdt en temperatur hele vinteren på mellem 5 og 10 grader. Jeg lægger kun en avis i bunden af trækassen og derudover børster jeg knoldene rene for det værste jord og så får trækasserne ellers bare lov til at stå på gulvet hele vinteren.
Jeg har læst at man kan dele store knolde. Jeg tror, de gule og hvide har udviklet sig meget i år og måske skal det være et projekt næste år at grave nogle knolde direkte ud i mit hvide og gule bed!
Denne aften bliver tilbragt indendøre på grund af blæsten og samtidig er der ikke mere end ca. 15 grader. Der er lidt efterårsstemning over vejret, men det forsvinder igen, for jeg har stadigvæk mange planter i blomst og de blomstrer længe endnu! Der er jo slet ikke tid til efterår endnu!

2 kommentarer:

Hanne i haven sagde ...

Ja, det føles virkelig som efterår her til aften. Jeg endte med at gå ind og lukke døren, for det var simpelthen for koldt. Man skulle tro det var den 10. september og ikke august.
Jeg håber virkelig at vi får lidt ekstra sommer i den anden ende :-)
Først på eftermiddagen var det næsten sommeragtigt, og jeg fik 'Død-hov'det' en masse, så vi kan holde gang i blomstringen længe endnu.
Jeg elsker også Dahlia :-) Jeg tror jeg må prøve med champosten til næste år. Mine Dahlia er lidt sølle i år, men jeg tror de savner varme og tørvejr.
Tak for dine søde kommentarer på min blog :-)

Høneballehaven sagde ...

Fine billeder af dejlige blomster.
Vi vil ikke have efterår endnu, men i aften er der her på Samsø 12,5 grader, så jeg valgte også at gå tidligt ind. Og min mand har fyret i brændeovnen, det er rigtig dejligt :-)