torsdag den 25. august 2011

Hos den lokale smed - endnu et projekt med mere

Da jeg for en måneds tid siden var en tur på planteskolen,
kiggede jeg på nogle høje stativer til klatreplanter og de var alt for dyre til min pengepung.
Derfor gik jeg over til den lokale smed og spurgte om han kunne lave et par stativer til mig.
Det ville han gerne og vi aftalte mål og højde.
Jeg har nemlig fået den idé, at jeg vil have to klatreroser i disse stativer på græsplænen, placeret systematisk tilfældigt for at skabe et romantisk look!




Stativerne er lavet af 8 mm tykke jernrør, der ruster og kan tåle at ruste de næste 30 år. De er 2 meter høje og 50 cm i omkreds og det er meningen, at de skal stikkes ca. 10-20 cm ned i jorden for at stå fast.
Prisen er betydeligt billigere end dem på planteskolen. Nu skal jeg ind på http://www.rosenposten.dk/ og bestille to roser. Jeg ved allerede nu, at den ene skal være Alchamyst og den anden har jeg set i Claus Dalbys have, men kan ikke huske navnet lige nu. Jeg har dog set den på et tidligere tidspunkt hos Rosenposten.

De roser, jeg allerede har i haven, er endnu engang fulde af knopper. Jeg tog lige et billede af James Galway, som er helt fyldt af knopper. Jeg tror, den har blomstret lige siden midten af juni.



Jeg plantede 2 planter ved siden af hinanden i efteråret sidste år og nu tror jeg, at de snart er en meter høje. I det samme bed, som er 2 x 1,5 meter, har jeg også plantet 3 Geoff Hamilton, som også er i knop. Disse er dog endnu ikke helt så høje som James Galway, men det skulle de gerne blive.

Endnu én af de pelargoniestiklinger, min mormor har foræret mig, blomstrer nu. Den er faktisk ret svær at få til at blomstre (nærmest umulig indendøre) da den kræver en kuldeperiode. Nu blomstrer den udenfor. Jeg kender ikke navnet på den, men min mormor og jeg kalder den for en violpelargonie, fordi blomsterne ligner violer.



Jeg bliver altid så glad, når mine pelargonier er i blomst og det er en spændende udfordring at få små, måske endda lidt pistne, stiklinger til at slå rod. Jeg vil altid gerne forsøge at få de små planter til at overleve i stedet for bare at smide dem direkte ud. Jeg synes, de skal have en kærlig hånd og en ny chance!! Men jeg må indrømme, at på grund af pladsmangel, ryger der engang mellem nogle ud. Jeg ved snart ikke, hvordan jeg skal blive ved med at få plads i blomsterrummet, når der begynder at blive for koldt udenfor, men det må jeg løse til den tid!

Alle de planter jeg købte på nettet i weekenden er ankommet og plantet ud i mine to store staudebede. Der var 30 planter og det tog en hel aften. Men hold da op, hvor er jeg spændt på at se beddene til næste år. Jeg har sat mærkater ned i jorden ved samtlige planter, så jeg ikke luger det hele op til foråret. Nu er der trængt i beddene, så det bliver en kunst at luge ind imellem!!



Disse er plantet i det hvide og gule bed. Det bliver sjovt at se forskellen fra nu og i foråret næste år.



Disse er til det lyserøde bed. Jeg var nærmest "bekymret" over at skulle plante disse små planter ud mellem de 1 meter høje planter, der står i beddet nu, men det lykkedes og jeg kunne fint få plads og placere dem i forhold til den højde, de får, og det lys, de kræver.
Det var så mine fødselsdagsgaver fra min familie. Det er da nogle gode gaver?

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Flotte rosenstativer, jeg synes også, de er for dyre i handlen. Hvad kostede de dig hos smeden? Jeg kender også en smed, så måske skulle jeg ---
Det er godt nok mange planter, du har fået hjem, håber de alle kommer op til foråret. Nogle af dem ser lidt pistne ud, synes jeg. Jeg har nogen gange mistet nogle, fordi det var for tidligt at plante dem ud, sådan håber jeg ikke det går for dig.
Dine roser ser fine og sunde ud, mine har det desværre ikke for godt, selvom jeg heldigvis har mange fine blomster i dem, ja så er benene ikke for kønne.

Hanne i haven sagde ...

Ja, jeg synes helt klart at det er nogle gode fødselsdagsgaver, du har fået :-)
Det er et rigtigt flot stativ, og jeg tror at det bliver rigtigt flot med roserne på.
Og sikken en portion små planter! Ah, nye planter er bare det bedste :-) Jeg er sikker på at dine bede bliver rigtigt flotte til næste år.

Birgitte sagde ...

Mange tak for jeres søde kommentarer. Jeg er rigtig glad for alt det jeg har fået til haven. Jeg har endnu ikke fået en regning på stativerne, men er blot stillet i udsigt, at de koster nogle få hundredekronesedler. Jeg har lige rykket ham i dag for at kunne betale, så jeg får nok en regning én af de nærmeste dage, så skal jeg nok fortælle, hvad de har kostet!