søndag den 20. oktober 2013

Hygge i regn og kulde!! Mit havebord blev til plantebord

Det var råkoldt at plante løg i dag, men nu er det gjort!
Det blev til ni store krukker, som nu er sat ud i afdeling D i udhuset, hvor de kan stå i tørvejr. Jeg har lagt brædder over krukkerne for at holde mus væk. Det plejer at virke, jeg har endnu aldrig haft problemer med at løgene bliver spist.


For et stykke tid siden læste jeg hos Frøken Solhat, at hun havde savet sit havebord midt over og bruger det nu som plantebord. Den idé har jeg adopteret, da vores havebord efter 10 år var helt kaput. Jeg vil bruge mit plantebord til potter med stauder med henblik på salg, så man kan på en måde sige, at jeg har fået et hjørne med en lille planteskole.


Jeg har lavet otte halvstore potter med tæppepileurten Daarjeling Red med ca. 10 stiklinger i hver potte. Jeg håber, de når at slå rod og blive til nogle rimelig pæne planter. Jeg stod i regn og blæst og savede bordet igennem og var meget glad for at naboerne ikke var hjemme, for ellers er jeg ret sikker på, de ville tro, jeg var blevet tosset! Bordet er lidt ramponeret og når det er tørt, skal det nok lige have nogle søm hist og pist.


Her er de sørgelige rester af vores havemøbler. Bænken er knækket, så det hele skal køres på lossepladsen. Der er en stol, der stadig kan bruges, den anden stol er også kaput. Det var billige havemøbler og de har holdt i 10 år, så det er da godt gået!


Mine Lewesiaer er sat ind i drivhuset. Det plejer jeg at gøre, for jeg har lært, at de skal stå tørt hele vinteren. De kan sagtens klare frosten, men ikke hvis de er våde!


Mine showaurikler tog jeg ind i går aftes og synes de står fint nu på spisebordet ude i orangeriet. De er vokset godt siden jeg fik dem i sensommeren, så jeg er meget spændt på blomsterne næste år.


Jeg har fire store duftpelargonier, som også kom ind i går. Jeg vil tro, at de er ca. 70 cm høje. De er vokset rigtig meget udendørs og var kommet i nogle større lerpotter inden de kom ud, det har de haft godt af.


Jeg er meget glad for mine duftpelargonier, da jeg synes, det er så fantastisk, at de kan dufte af så mange forskellige ting. For eksempel så dufter den til højre af coca cola. Det er da imponerende!
Jeg har gået ude i ca. tre timer i dag, jeg var meget kold og våd, da jeg kom ind, så efter at have taget et varmt bad, sidder jeg nu i uldtrøjer og joggingtøj og er ganske godt tilfreds!

8 kommentarer:

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Ja en ægte havenørd lader sig ikke slå ud af lidt regn og kulde ;o).
God ide med bordet, jeg har også et gammelt havebord som er savet igennem, begge halvdele er sat ovenpå hinnanden så bordet er i to etager, det bruger jeg som plantebord og til opbevaring af krukker.
Du skal da ikke smide bænken væk, men inddrage den til krukker og hyggelige opstillinger ;o)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Rigtig god ide med dit"nye" plantebord.Har også lavet mange krukker med tulipaner.....de står i drivhuset hele vinteren.
jeg har en duftpelargonie som jeg har taget over 30 stiklinger fra.......og den vokser bare hele tiden.Den står i min udestue.Håber den klarer vinteren.God søndag knus Jette

HAVELIV sagde ...

Der er intet så godt som at være ude i haven for at rode rundt...og så ta! et dejligt varmt bad sikken en skøn fornemmelse det giver af velvære....spændende at se dine stiklinger give vækst...med hilsen og god søndag....
plateauet-haveliv

Høneballehaven sagde ...

Så blev det også grimt vejr hos jer, alligevel var du ude, det var flot. Jeg har også været ude, men vejret har været ok her.
Jeg opbevarede også min Lewisia inde sidste vinter, så den klarede det, det har de andre ude i bedene ikke gjort.

Vivi sagde ...

Tillykke med dit nye plantebord, fint når gamle udslidte ting kan få nyt liv.
Hos os var vejret fint i eftermiddags, så jeg gik og gravede køkkenhave en times tid i korte ærmer.

Lene sagde ...

Fin ide med det bord.Så skal man måske på planteskole besøg i Nørresundby næste år:-)
Det lyder spændende med en blomst,der dufter af cola, sådan en må jeg da vist have.
Hørte Arildskov snakkede om din have i onsdags, glæder mig til at gense programmet nu på onsdag.
Med venlig hilsen
Lene Jensen

Bente sagde ...

Et dejligt plantebord...jeg hylder også princippet om at genbruge. Jeg tænkte om ikke bænken sæde kan halveres og bruges om hylder over plantebordet? Måske en idé?
Du er da også på forkant i år Birgitte. Så flittig du har været!

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg meget glad for. Godt at I kunne lide mit plantebord, jeg er også selv ret godt tilfreds. Til Lene: Du må da gerne få en stikling Cola af mig - måske ses vi til et havearrangement på et tidspunkt.
Jeg havde slet ikke tænkt på at jeg kunne genbruge bænken, det skal jeg lige i tænkeboks over, jeg synes ikke jeg har så meget plads, men måske. Idéen er i hvert fald god.