lørdag den 5. oktober 2013

Haven lige nu

Blomster i oktober.
I tirsdags var jeg ude med kameraet, men først i dag er jeg frisk nok til at lave et indlæg, jeg er nemlig blevet forkølet med feber igen igen. Jeg tror, det er 4.gang på et år, at jeg bliver ramt af forkølelse, det er noget trættende.


Dahlierne kan endnu.



Min Sct.Hans urt, som jeg har i en krukke, er vokset udover kanten. Jeg vil prøve at tage et par stiklinger og på den måde få 1-2 planter mere, hvis det lykkes.



Jeg vil også godt "prale" lidt med min sølvlys!


Duehoved er fin endnu, den har blomstret længe.


Kæmpeverbena trives utroligt godt i krukker og er stadig fulde af blomster.


Min tæppepileurt er jeg rigtig glad for som bunddække under roserne langs med huset. Jeg vil forsøge at potte nogle af dem op og så sælge dem til foråret.


Mit lille showaurikel teater glæder jeg mig til til næste år. Planterne var meget små, da jeg modtog dem med posten for 1-2 måneder siden, men de er vokset rimeligt godt, så inden længe kommer de til overvintring i orangeriet og så håber jeg på blomster næste år. Leverandøren havde haft store problemer med planterne på grund af den frost vi fik i marts måned.


Jeg tror mine dobbelte cosmos blomstrer lige til frosten. Det ser ud til, at der kommer flere og flere blomster lige i øjeblikket, så den er også rigtig fin i sensommerhaven.

Jeg har fulgt med på bloggene rundt omkring, men har ikke fået skrevet nogle kommentarer, da jeg har haft det for dårligt, men nu bliver det forhåbentlig bedre. Jeg er meget imponeret over al den frodighed, der er i jeres haver rundt omkring og er glad for at jeg kan være nogenlunde med på det! Rigtig god lørdag.

10 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Birgitte! Sikke en dejlig efterårshave du har. Her er det snart ved at være udsolgt, dog mange knopper fortsat. Rigtig fin ide med kasserne til showaurikel. Den tror jeg lige jeg låner:-) Rigtig god weekend fra Blomsterlyst

Frk. Anemone sagde ...

Der er meget frodigt hos dig endnu, skønt at se. God bedring, det er da surt at blive ramt af sygdom for 4. gang i år.

Jeg tror det er ret nemt at lave nye planter af Sct, Hans urten, de slår ret hurtigt rod.

Mathias Emil sagde ...

Kære Birgitte,
Du kan sagtens være med! Din have stråler og alt ser så skønt ud.
Når det kommer til formering af Sankt Hansurt er det meget enkelt - skal du have dem i bedene, knækker du blot en gren af, stikker spaden i jorden og propper stiklingen ned i revnen. Sådan har jeg lavet mange planter og det slår aldrig fejl! Men det ved du sikkert allerede :-)
Rigtig god bedring og god weekend til dig,
Kh Mathias

Gitte sagde ...

Sikke nogle flotte sølvlys. Har selv et par stykker, og den en har en blomst. Dahlia og cosmos lyser også op i min have. Der er stadig masser af knopper. Håber du snart kommer på benene igen.

Høneballehaven sagde ...

Godt din sølvlys også blomstrer. Jeg har fået en Sct. Hans urt magen til din, de er rigtig fine.
Ærgerligt ud igen er forkølet, har du prøvet at gå til zoneterapi, det vil være godt at få styrket dit immunforsvar.
God bedring

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hvor ser din have bare dejlig frodig ud.
Og hvor er dine sølvlys flotte.Har en enkel blomst der er ved at springe ud.Og duehoved har jeg flere steder i haven.
Håber du er ved at være oven på igen......for det er da tit du er forkølet.Min lime solhat står stadig rigtig flot.....så jeg har ikke glemt dig.
Rigtig god weekend knus Jette

Rikke sagde ...

Sikke fine efterårsblomster og -vækster du kan vise frem. Jeg er også imponeret over hvor skønt dette forår er i haven. Det må være noget nær ideelle forhold for de sene arter.

Vivi sagde ...

Den sølvlys kan du besemt godt tillade dig at prale med :-)
God bedring.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Dem blev jeg godt nok glad for. Jeg har besluttet mig for, at jeg vil prøve en zoneterapeut, har hørt før, at dette skulle kunne hjælpe. Nu skal jeg i hvert fald forsøge mig med Sct.hansurten, det skal blive sjovt. Jeg mangler stadig at samle frø ind fra kæmpeverbena og solhattene, det må snart være på tide!

Hald sagde ...

Hej Birgitte.
Dejligt at høre det går fremad med dig igen!
Jeg har flere gange haft held med at klippe en buket Sct. Hans urt, sat dem i vand - længe og til stænglerne sætter rødder langs stilken - og så plante dem i en krukke. Til foråret vil de være klar til udplantning i haven.... Held og lykke :o)