mandag den 29. maj 2017

Maj haven.

De sidste dage med varme har sat fuld gang i haven.
Vi har været på Sjælland siden i onsdags og jeg kom hjem i går. Jeg skal love for, at der er sket meget i haven, mens vi har været væk. I dag har det hele fået vand, da jeg har vandet et par timer efter arbejde.


I indkørslen er hostaerne kommet op og naboens clematis Montana har slynget sig over plankeværket til os - det er vi glade for.


Den opstammede duftsnebold er helt hvid af blomster og taksene har sat masser af nye skud. Forrest kan man lige se iris'erne og nu er der for første gang et pænt antal knopper, så forventningens glæde er stor.


Purpur kongelys er i blomst. Den er selvsået flere steder i samme del af haven. Jeg synes, den er så fin.


Her er en hel flok lige foran det purpur- og pinkfarvede krukkebed. De vokser i stenene lige i kanten.


Dværgsyrenerne blomstrer også. De skal graves op af disse kæmpekrukker og plantes ud i de nye bede, jeg forhåbentlig snart kan få gravet færdige. (Det går heldigvis bedre med min arm, så jeg håber på, jeg kan grave lidt i den kommende weekend).


Akelejer i blomst sammen med velduftende aftenstjerner.


Purpur haveknopurt blomstrer også nu. Dem har jeg delt til det halve.


Det mørke løv er høstfloks.


Sørme om ikke også stjerneskærmene blomstrer rundt omkring.
Jeg er faktisk lidt overrasket over så meget, der er i blomst - det har i mange år været en udfordring af have et rimeligt blomsterflor her i maj og det er lige før jeg tror, at hvis april havde været lidt varmere, var det hele startet for 14 dage siden!


Den første bonderose i år og flere er på vej.



Jeg glæder mig til at roserne blomstrer, det sker nok om et par uger.


Jeg må lige prale lidt med min rose James Galway. Det er den rose, der ser sundest ud i år. Nederst i venstre hjørne har vi Brother Cadfael, den er noget mindre og ikke helt så fin som James Galway. Men jeg flyttede den også i efteråret, så måske går der noget mere tid. Udenfor billedet har jeg Geoff Hamilton, som også er en meget sund rose. De står alle i Østbedet langs orangeriet.


11 kommentarer:

Frk. Anemone sagde ...

Hold nu op, hvor er James Galway dog smuk, vi forventer max-blomstring af ham :)
Godt at planterne havde overlevet dine fraværsdage - forhåbentlig også dem i Orangeriet?

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Et par dage væk fra haven og den føles forandret - det er så sandt! Der er meget der blomstrer må jeg sige. Din stjerneskærm er lige en tand længere fremme end min og den violette knopurt er virkelig fin!
Jeg så andet sted at du var i Herlev - du er velkommen til et havebesøg her, en anden gang, jeg bor ikke langt fra Herlev.

Jette sagde ...

Godaften Birgitte.Det er bare helt utroligt hvad der sker i vores lige nu.Og der er da bare sket en masse medens i har været i Herlev.
Jeg viser også min smukke træpæon der har hele 6 smukke blomster i år.
Er vild med dine baby syrener.Jeg har et enkelt der står på nordsiden og trives rigtig godt.
Men stjerneskærm kan jeg ikke være med på.Men de smukkeste iris blomstre også nu.
God aften Knus Jette

Høneballehaven sagde ...

Ja det er ikke sådan at være væk hjemme fra, der sker en masse bare fra morgen til aften. Din James Galway er godt nok flot, især i forhold til min, som du jo så, jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men den er vist ved at komme sig, det går for langsomt. Dejligt at der i år er knopper i dine iris, vi får nok blomsterne at se inden længe. Jeg tror, mine kommer i løbet af et par dage.

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Der sker noget nu Birgitte.
Jeg ser dit "grimme" trug er blevet helt grønt.
Lige så grøn som jeg er af misundelse. Det har noget over sig det trug og jeg er så betaget af det.
Godt de går bedre. Så kan du snart knokle løs i haven igen :))))

Knus og skøn aften
Charlotte

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Ja der sker sandelig meget lige nu, især når du ikke har været hjemme nogle dage, er det virkelig til at få øje på. Det bliver så fint i din nye have med alt den flytten rundt. Dejligt at havemøblerne nu står på fliser, så er du fri for at flytte den når græsset skal klippes.

Kærlig hilsen Anette

Frk Hall sagde ...

Det er utroligt så hurtigt det hele går nu, jeg bliver lige overrasket hvert år. Hvor er det godt det går bedre med armen, men pas nu på ikke at gøre for meget. Den James Galway er da utroligt flot. Bare mine nye bliver smukke og sunde også. Utroligt flot bonderose.
Rigtig god dag

Knus Lone

Unknown sagde ...

Haven ser dejlig ud og vi går en skøn tid i møde, hvor der hele tiden er noget på vej. Dejligt at det går bedre med armen :-). Mange hilsner Mette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have. Ja, der er fart på derude. I dag har det regnet næsten hele dagen, det var godt for alle mine nyplantede planter!
I kan tro, at jeg nok skal passe på min arm, jeg gider ikke vente så længe igen uden at kunne bruge den som jeg vil!
Hi HI Charlotte. Du kan tro, truget bliver finere og finere alt eftersom hostaerne vokser og falder udover kanten - så skal jeg nok tage billeder igen!
Planterne i orangeriet klarede sig nogenlunde, der var dog en kasse med spydverbena, der var færdige, men heldigvis havde jeg to kasser mere, så der er rigeligt!

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tak for invitationen:) Jeg tror da jeg kan lokke min svigermor med, hvis hun må. Det kunne være rigtig spændende at se din flotte have i virkeligheden:)

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været