mandag den 22. maj 2017

Høneballehaven

En skøn tur til Samsø.
I lørdags stod jeg op kl. 5 - jeg skulle med toget til Samsø, hvor jeg blev hentet af Frøken Anemone og Malcolm. Vi skulle over til Lisbeth og Bent i Høneballehaven.


Jeg havde glædet mig rigtig meget til at se den nye pergola og den er bare flot. Der er en klatrerose ved hver pæl, så det bliver da helt fantastisk, når de vokser op.


Rhododendron'er i blomst allesteder og de er vel nok flotte. Jeg har godt nok ikke selv nogle, men det er fordi, jeg synes, haven er for lille. Jeg kan ikke navnene, så billedet er uden.


De hvide var helt fantastiske.


Jeg faldt fuldstændigt for denne perlebusk - en sådan må jeg bare eje. Den blomstrer her i foråret.


Der var stadig mange tulipaner.
Jeg tror nok, at Høneballehaven er én af de flotteste haver, jeg har besøgt. Der er så meget inspiration at hente med mange spændende planter. Lisbeth er den, der har lært mig rigtig meget efter at jeg er begyndt at blogge. I alle årene har jeg mange gange skrevet plantenavne ned og købt dem efterfølgende.


Gyngesofaen er rigtig fin. Her vokser der også klatreroser sammen med clematis. Jeg lagde mærke til, at der var kommet lidt nye bænke op rundt omkring, som ikke har været der de andre gange, jeg har været på besøg i haven.


Her er én af dem.


Her er en anden ved pavillonen. (Bent går derinde og dækker op til kaffe og lagkage:))


En flot træpæon i blomst.
Generelt var alting mere fremme på Samsø end heroppe hos os, jeg tror, der går et par uger før min have er ligeså meget vokset til som på Samsø.


Selvom roserne endnu ikke er i blomst, kan man godt fornemme det helt store rosenshow, det bliver om en måneds tid.


Der er to store rosenbede, som hun vistnok kalder yen og yan, men der er også roser mange andre steder. 270 styks er der i haven!


Jeg kan rigtig godt lide græsstierne, som efterhånden bliver mindre og mindre, men Bent havde slået græsset i dagens anledning.


Black Hero er en rigtig fin tulipan.


Ulla og Malcolm i pavillonen.


Værterne som sørgede rigtig godt for os.


Vi fik alle tre lidt planter med os hjem, jeg fik to græsser, en storkenæb og en hvid lungeurt (Sissinghurt White). Af Ulla og Malcolm fik jeg hvid judaspenge, en akeleje og hvid digitalis. Jeg havde også lidt med til alle.

Lisbeth foreslog, at vi kørte hen og besøgte hendes veninde Cecil, som dyrke sin have efter permakultur. Det var utroligt spændende at høre om.


Hun ville også gerne fotograferes. Permakultur lød ret simpelt, men var alligevel en hel videnskab og helt nyt for mig. Cecil var rigtig god til at fortælle og vise rundt.


Det er noget med, at planter hjælper hinanden med at give næringsstoffer til jorden og til at leve af. For eksempel træer og buske, der giver kvælstof til jorden, som planter ved siden af kan drage nytte af. Hun kan ikke lide græs og dækker jorden i områder med plastik i et år for at al ukrudt og græs skal forsvinde og så får hun den fineste jord til at plante i. Der bliver kørt halvt omsat hestemøg ud.


Jeg vidste ikke at man kan spise bladene på Sct.Hans urt. Det smager ligesom ærter. Det var utrolig interessant at høre om alle de spiselige planter vi har her i Danmark. Men hun skaffede også planter fra udlandet - blandt andet et jordbærtræ. Sådan et gad jeg godt at have!



Der blev også tid til lidt sightseeing inden vi skulle med færgen hjem igen.


Vejret viste sig fra sin bedste side hele eftermiddagen.
Tak til jer alle 5 for en rigtig dejlig dag!

13 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Selv tak Birgitte.
Det blev en lang dag for dig, men jeg tror, du synes, at det var turen værd. Du oplevede en masse kan man se på billederne. Perlebusken bliver du glad for. Du kunne have fået flere planter, hvis vi havde været lidt kvikkere til at komme i gang med at grave. Dejligt at I kom.

Henrik sagde ...

Hej Birgitte, det ser som altid gæstfrit ud i høneballehaven, det har et fint mikroklima på den grønne Ø. Jeg er også begyndt at læse lidt om permakultur, så en udsendelse i frankrig, absolut interessant og vinkler man godt kan tage med i en mere "konventionel" have.
Venligst
HEnrik

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det var en spændende tur I var på - og med indbygget udflugt;) Det er et stort arbejde Cecil er igang med for at fjerne græs - hun må have god tålmodighed. Du kan også købe et jordbærtræ i DK så det må du have fat i.
Det er så godt at komme ud og blive inspireret selvom det bliver nogle lange dage:-)

Karsten F sagde ...

Hej Birgitte

Alletiders med sådan et mini blogtræf, og morsomt at se de andre vinkler på Høneballehaven gennem dit kamera.

Ha en dejlig uge

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Tak for turen til Samsø, Høneballehaven og Cecil. Sikke en oplevelsesrig dag, så er du ladet op igen og fyldt med inspiration.

Kærlig hilsen Anette

marie sagde ...

Ikke dårligt at få tanket op med inspiration og planteindtryk.

Unknown sagde ...

Dejlige billeder fra Samsø :-). Jeg er så heldig, at jeg tager turen på mandag og jeg glæder mig. Jeg har ikke været på Samsø før, så jeg glæder mig til at se haven live :-). Altid sjovt at se billeder fra haver, hvor andre fotograferer, ofte giver det billeder fra andre vinkler :-). Mange hilsner Mette

Frk. Anemone sagde ...

Tusind tak for sidst, det var en rigtig dejlig dag og du rammer bare så godt med dette indlæg.

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Sikke da en fantastisk tur og så meget ny viden.
Så mange roser i en have. Gid det var hos mig. Det er vildt og et jordbærtræ. Det må undersøges nærmere.

God aften
Charlotte

Fru Friis sagde ...

Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at I havde hygget jer... og det bekræfter du i stor stil. Høneballehaverunde krydret med nye tiltag i haven og de gæstfrie værter. Permakultur og nyt bekendtskab og ikke mindst sightseeing. Og sørme om ikke også solen skinner på jer! Dejligt at læse om turen. :o)

Frk Hall sagde ...

Hvor var det en dejlig rundtur i en fantastisk smuk have. Den perlebusk er utrolig flot og kommer da på min ønskeseddel med det samme. Dejligt med alle de roser. Kan let forestille mig hvor smukt det er når de blomstrer.
Må da vist lige tjekke hvad det permakultur er for noget.
Tak for et smukt og inspirerende indlæg

Knus Lone

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak skal I have. Ja, Høneballehaven er fantastisk og virkelig værd at besøge, så jeg kan kun opfordre til at komme afsted!

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Dejlige billeder , skønt at se I havde en vidunderlig dag. Knus Tina