søndag den 22. januar 2017

Oplevelser, der går igen.

At høre til.
I dag har jeg været i haven hele dagen. Jeg fik fjernet de sidste rødder i det nye stykke nede ved plankeværket. Nedfaldsblade og birkegrene blev revet væk fra skyggebedet og det grønne og abrikosfarvede bed. De gamle blade i påskeklokkerne blev klippet af og smidt væk. Påskeklokkerne er allerede godt på vej.


Jeg drak eftermiddagskaffe i orangeriet efter at jeg havde ryddet op derude. Solen kom frem og det var bare så hyggeligt at sidde dér.
Midt i det hele kom jeg til at tænke på min mormor, som gik bort for snart et år siden og jeg kom sådan til at savne hende.


Heldigvis har jeg så mange minder og hun fik lov til at leve rigtig længe - hun blev 93. Jeg tænkte, at hvis jeg kunne tale med hende nu, hvad ville hun så fortælle mig? Når jeg har brug for hendes råd, prøver jeg nogle gange at regne ud, hvad hun ville have sagt. Hun havde så stor rummelighed og havde altid en god indgangsvinkel til alt.


Alle minderne og oplevelserne fik mig på en eller anden måde til at føle, at jeg hører til. Jeg hører til i min mands, min families og svigerfamilies liv. I mine venners liv. Jeg hører til på mit arbejde. Jeg hører til her på vores vej hos naboerne, og i her i blogverden, som jeg lige kan nævne nu. Altsammen fordi det er mine relationer og med dem jeg oplever ting og husker tilbage på ting.


Det fik mig til at føle mig en smule værdifuld, fordi jeg så også kan bidrage med mine meninger og idéer.


Det fik mig også til at tænke på alt det, der varer ved; historien, årstiderne, julen og naturen.
Så gik tankerne til haven og planterne og der er faktisk en del trofaste planter, som kommer igen og igen. Jeg har valgt at kalde dem for "mormorplanter" De er de planter, der er nemme at passe, er fuldt hårdføre og meget trofaste fordi man har dem mange år i haven.


Nogle eksempler: Pæoner, digitalis, akelejer, dagliljer, bonderoser, storkenæb, bare for at nævne nogle.


Hvis man kombinerer "Mormorplanterne" med roser, opstår der romantik og det er pænt at se på.


Måske kan man også sige, at ethvert tilhørsforhold har sin egen farve. Min mand har én farve, min familie en anden og mine venner en helt tredje.
Tankerne fik frit løb og så opstod idéen til at skrive en ny havebog! Lige pludselig havde jeg en hel bog i hovedet.


Lige foreløbig har jeg bare slet ikke tid til at skrive, men nu må jeg se, om jeg kan "gemme stoffet" til senere.


Jeg er så taknemmelig for, at min dag i dag blev så god, hvor jeg slet ikke kunne få øje på problemer eller negative oplevelser, men bare være tilstede i haven, hvor det var mildt og vindstille og i orangeriet, hvor kaffen var ekstra god at drikke. Og nu er jeg bare så klar til at smøge ærmerne op og starte på en ny uge. Derfor tænkte jeg, at jeg ville dele alle mine flotte roser på billederne med jer.

9 kommentarer:

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Det var nogle skønne tanker du har haft i dag og selv om din mormor ikke er længere, ja så har hende i dine tanker.
Den følelse du sad med der i dag, den ligner den jeg sad med i fredags..en stille og glad lille bold af lykke og taknemmelighed der voksede og gjorde glad :o)
Hvor er det smukke rosen billeder. Jeg sad i formiddags og så et engelsk program om hvor de roser vi køber hos gartneren eller i supermarkedet kommer fra. Meget interessant :o)
Knus fra mig til dig.

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Tak for at du deler dine tanker, det var gode tanker til at lade op på, dejligt at finde ud af, at man kun har grund til at være tilfreds med livet. Godt du har gode minder fra din mormor og godt hun fik lov at leve så længe.
Så er du klar til en ny arbejdsuge, og vi andre har nydt dine smukke roser.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Hej Birgitte!
Hvor var det et dejligt indlæg, jeg følte en fantastisk mildhed, sammen med de smukke billeder, ja det er så FINT.
Kommer sådan til at tænke på et program jeg så i aftes, hvor der blev nævnt at vi alle er en del af jorden, ift alt levende, og endda helt tilbage fra begyndelsen-og dette via vores gener. Det er godt at huske på en gang imellem.
Ha en god ny uge
Kærlige hilsner Anette

Tim Skovrup sagde ...

de tanker omkring de kære bedsteforældre og oldeforældre har jeg også :) :)
- De vildeste tanker jeg har haft og ønsket, er at, bare jeg kunne få 30 minutter sammen med dem nu, så ville jeg vise dem haven og ikke mindst hilse på mine børn :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have! Ja, det var en god dag, som gav en rigtig god start på ugen! Det er godt, at vi har alle vores gode minder.

Frk. Anemone sagde ...

hej Birgitte, hvor jeg nød at læse med - så dejligt at det man først oplever som tristhed også kan indeholde glæde over at være til og være betydningsfuld - for det er du, og det er vi alle :)
Og snart skal vi igen se vores dejlige roser i haven :)

Birgitte sagde ...

Hej Ulla. Mange tak. Jeg er glad for, at du nød at læse med. Ja, vi er alle værdifulde!

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Tusind tak for et vidunderligt indlæg. Tak for de smukke roser og fordi du deler dine tanker med os. Hvis du kan få den stemning med i din nye bog, så bliver den en bestseller:)
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej Eliane. Tusind tak for de søde ord:) Det er dejligt med motivation og opbakning.