søndag den 15. januar 2017

Stiklinger af stueplanter og krydderurterne i orangeriet.

En fantastisk flot dag i dag.


Efter morgenmaden tog vi varmt tøj på og gik en lang tur langs med Limfjorden. Det var meget flot. Vi så rigtig mange svaner.


Vi synes, vi bor i et meget naturskønt område. Det tager 5 minutter at gå derned og så er der en sti, der er 5 km, som går i en rundkreds, hvor man går langs med vandet på halvdelen af turen og den anden halvdel er marker, hvor der om sommeren går får og så er nogle af markerne inddraget til små golfbaner.


Af Eliane har jeg fået disse spændende stiklinger, som gerne skulle blive til planter, jeg kan have i orangeriet. Det er Nerie, Nellike og en kaktus. Lige nu står de i en vindueskarm, indtil de har fået rødder, så skal de plantes om og pynte i orangeriet sammen med mine andre gammeldags stueplanter derude.


Jeg overvintrer en del krydderurter i orangeriet. Her er det Rosmarin, som er meget nem at have med at gøre.


Her er det Chokolademynte, som jeg har klippet helt ned. Den skyder fra bunden af og laver rigtig mange udløbere, som man kan plante ud i nye potter.


Solbær Salvie, som er ret høj. Den taber en del blade, men når den skal ud, klipper jeg den lidt tilbage og så kommer den sig igen.


Etageløg, som er ved at vokse ud af potten. Den skal plantes om i en større. Den er lidt sjov og så får den gule blomster.


Potten i midten er lakrids-tagetes, som man kan spise rå - den smager af lakrids. Den skal også klippes ned og så håber jeg, den skyder påny. Det er første gang, jeg overvintrer den.


Den sidste krydderurt er jordbærmynte, som er rigtig god til te. Den skal også klippes ned. Som man kan se, er den allerede begyndt at skyde fra bunden af.
Jeg er meget glad for mine krydderurter. Lige nu står de samlet under trappehylden med pelargoniestiklinger, hvor de får en sjat vand engang imellem. Jeg skal passe på, de ikke får for meget vand, for så rådner de. Jeg begynder først at vande mere regelmæssigt, når vi kommer til medio marts. Og det er også dér, de bliver klippet ned.


I de næste par uger skal jeg igang med at lave mine hjemmelavede frøposer, som skal bruges til foredrag og workshops. Jeg skal også selv bruge en del af frøene. Derudover skal jeg have sået lidt flere staudefrø her i januar og februar. I dag er det helt fantastisk at være i orangeriet. Temperaturen er ikke helt så høj, men lyset er fantastisk.
Jeg er godt nok glad for, jeg har det rum, for jeg kobler fra og glemmer mit hektiske og travle arbejde, som desværre har fyldt noget i dag, hvor jeg gerne skulle nyde at holde fri. Så er det da godt, at jeg har noget, der kan abstrahere mig. Det gjorde gåturen i morges også.
Nu vil jeg nyde en kop eftermiddagskaffe!
Måske har I bemærket en lille reklame i højre side fra et indretningsfirma. Det er et ret spændende firma, så måske I har lyst til at klikke på billedet og se mere.
Rigtig god søndag.

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja det går ikke med stress og tanker om arbejde på en søndag, så er det godt at komme ud på en god gåtur i de smukke omgivelser og have tanker på frø og stiklinge, når du kommer hjem fra turen.

Vivi sagde ...

Hvor ser det skønt ud med den natur i har langs fjorden :-)

Det er dejligt for dig, at du har orangeriet, hvor du kan overvintre dine krydderurter. Jordbærmynte, det lyder spændende :-)

Linda Borg sagde ...

Hvor er der bare smukt, der hvor I bor - ikke noget at sige til, at du måtte ud :)
Du har vel nok glæde af dit orangeri og gang i mange ting. Jeg skal også have sået staudefrø i den kommende uge - det er hyggeligt pusleri. Måske kommer jeg også lige til at bestille nogen flere :)
God uge til dig!

marie sagde ...

Kan man godt tage stiklinger af en pelargonie her i januar? jeg har nemlig for en gangs skyld en pelargonie, og den vil jeg gerne se igen i år.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak skal I have. Jeg blev meget glad for at læse jeres kommentarer:)
Marie: Jeg synes, du skal vente til medio februar med at lave stiklinger af din pelargonie. Hvis du har den inde i huset, er det et godt tidspunkt, fordi solen begynder at få magt i starten af marts og så skulle den gerne have sat rødder (Det tager som regel 14 dage). Hvis du har den i et uopvarmet rum kan den også sagtens klare sig dér. Dér vil stiklingerne også danne rødder og begynde at gro for alvor, når det bliver lidt varmere i marts.
Jeg tager altid stiklinger fra medio til ultimo februar og det fungerer rigtig godt. Alle mine stiklinger opbevarer jeg i orangeriet, hvor temperaturen er lav indtil solen for magt i marts.

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været