onsdag den 10. august 2016

Havebesøg både ude og hjemme.

Spændende havebesøg 
I går aftes fik jeg besøg af Midthimmerlands Havekreds. Der kom ca. 20 personer og jeg var vel nok glad for, at de kom trods regn og blæst og kulde. Vi fik kaffe og kage i vores orangeri, hvor der lige præcis var plads til alle. Efter kaffen var der opholdsvejr og de fik set haven. De var her ret længe og jeg var meget glad, for jeg havde forberedt mig meget:)


I weekenden var jeg rundt og se ikke mindre end tre haver. I dag vil jeg gerne vise billeder af de to første vi så og så viser jeg den sidste en anden dag.
Turen var arrangeret af Bente, som jeg har lært at kende igennem mine foredrag og senere i Pelargonieklubben. Jeg blev hentet tidligt på formiddagen.


Den første have, vi besøgte, var hos Alice Holst ved Tårs i Vendsyssel. Det var en meget stor og utrolig velholdt have. Hun ordnede hele haven selv pånær græsslåningen.


Der var en del skov og flere træer var blevet fældet for at der skulle komme mere lys ned. I lysningen var der plantet rhododendron.


Der var mange rum i haven og vi gik rundt på stier fra rum til rum.





Når man kommer lidt ud af haven, ender man ved denne sø.






Der var rigtig meget at se på og det tog næsten to timer at gå rundt, før vi havde set det hele. Alice gik med rundt og fortalte om træerne og om mange planter. Hun er god til de latinske navne og husker dem rigtig godt.



En meget flot clematis.



Vi var heldige med vejret.
Da vi havde set færdigt drog vi videre hjem til Bente, hvor vi fik en god frokost. Her fik jeg set deres pavillon og Bentes pelargonier.



Hunha en del dværgpelargonier og miniatyrer.




Pavillonen er placeret ret højt oppe og der var en fantastisk udsigt udover markerne.


Rundt om pavillonen er de i fuld gang med at lave stenbed. Det så rigtig godt ud.


Der var allerede en del fine planter i stenbeddet.
Igen var vi heldige med vejret. Mens vi spiste frokost regnede det, men det holdt op da vi kom ud.
Kl. 13.30 skulle vi besøge den tredje have, som var en parcelhushave inde i Tårs. Den viser jeg en anden dag.

Det var rigtig spændende at være på tur og dejligt at haveejerne gik med rundt og fortalte om tilblivelsen af deres have.

I den kommende weekend skal jeg ud at se haver igen. Jeg glæder mig.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Birgitte,

Sikke flotte billeder du har taget, det var en fin haveudflugt vi havde, tak fordi du tog med.

Hilsen,
Bente

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Godt du fik så mange besøgende og har plads til dem i orangeriet, for ellers var det ikke så sjovt i det vejr.
Pavillionen hos Bente er garanteret lavet af Sofus, som også har lavet vores pavillion. Den står flot der.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Hej Birgitte!
Hvor godt med de mange gæster:-)))
Og smukke billeder fra en have som ser utrolig skøn ud. Syntes også pavillonen ligner en jeg har set to andre steder-og hvor ligger den smukt.
Med hilsner Anette

marie sagde ...

Det er tre fine haver, du viser. Godt regnen stilnede af, så dine gæster virkelig kunne se din have efter i sømmene.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Dejligt at vejret artede sig, når du havde så mange havegæster på besøg ;)
Skønne haver i har besøgt, det er dejligt at få lidt nyt inspiration til egen have ;)

HAVELIV sagde ...

Smukke billeder du viser, det viser bare havemennesker er ude i al slags vejr...for vi elsker jo natur og have...jeg beundre de mennesker der kan de latinske navne det skræmmer mig helt hvis jeg skulle åbne haven en dag....uhhh.
Nå, ses vi i Livsnyderhaven.dk i weekenden .
Kh Grethe

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have. Ja, det er en sund interesse vi har. Man bliver glad af alt det grønne og af at dele det med andre. Jeg er blevet virkelig inspireret af at besøge andres haver og håber, at mine gæster også bliver en lille smule inspireret af min have!